borst of flesvoeding..

Ik heb bij mijn derde geprobeerd bv te geven (nee, bij de eerste 2 niet, had ik geen zin in) maar dat is helaas niet gelukt. Ik had genoeg bv maar zowel met kolven als met aanleggen van mijn zoontje kwam het er gewoon niet uit. Met als resultaat dat hij te snel, te veel afviel. Geen zin in verder gedoe, mijn kind had honger en moest aankomen, dus ik ben overgestapt op fv, na een week of 3. Schuldgevoel? Nee, verre van.
Overigens heb ik met alledrie mijn kinderen een hele goed band hoor, dat heeft echt niks met bv te maken.
Dat het goed is voor je kind, geen twijfel aan! Maar het moet niet ten koste van alles, vind ik. Het is ook belangrijk dat je je als nieuwbakken mama goed en zeker voelt.
Ik ben nu zwanger van mijn vierde kindje en ik heb besloten dat ik het niet nog een keer ga proberen. Dit kindje krijgt gewoon weer lekker de fles.

Bovenstaande even als tegengeluid van alle pro-bv verhalen. Niet dat er iets mis is met bv, natuurlijk niet! Maar doe vooral wat jij denkt dat goed is, laat je niet dwingen om bv of fv te geven!

Verder vind ik de tips die ik hier gegeven worden erg goed: je kunt een combi van geven, of kolven zodat een ander ook eens de fles kan geven.

En verder: geniet vooral lekker van je kind, dat is voor jullie allebei het beste!

Hee Maaike,

Ik ben absoluut fan van flesvoeding (Nutrilon). Maar heb de eerste 2 maanden volledig borstvoeding gegeven en ben toen heel langzaam gaan afbouwen. Na ruim 3 maanden was de kleine over op flesvoeding.
Als het lukt zei ik tegen mijn man dan doe ik het, maar als het te moeilijk gaat dan niet. Ik ben naar een informatieavond gegaan en heb in het ziekenhuis ervoor gezorgd dat die kleine binnen het eerste half uur al aan de borst lag. De verpleegsters namen geen initiatief, dus was blij dat ik al wist wat de bedoeling was met aanleggen enzo. Als je dan eenmaal bezig bent kijken ze met je mee. Er kwam toen nog niets uit natuurlijk, maar een baby heeft zuigbehoefte, voelen zich veilig, en bij jou komt de voeding dan op gang.
Ik vond het niet vermoeiend om 's nachts te geven, dat deed ik lekker liggend in bed. En weet je, ik was er heel snel zwangerschapskilo's door kwijt. Ook een fijn voordeel.
Nu is mijn kleine 1,5 jaar en ik geef nog steeds flesvoeding, daar zit zoveel goeds in wat ze niet uit de voeding halen. Want deze meneer heeft soms ook echt geen zin om te eten 's avonds. Met een flesje melk weet ik dat hij in iedergeval nog veel extraatjes binnenkrijgt. En helemaal aan de flesvoeding wil ik het niet toeschrijven, maar de mijne is echt weinig ziek.

Probeer het gewoon en al geef je het maar drie dagen zeiden ze tegen mij, daar pikt je kind al heel veel immuunstoffen van mee.

Succes!

Ik ben net bevallen van onze tweede dochter. Bij onze eerste heb ik volledig borstvoeding gegeven tot dat ik weer ben gaan werken. Een paar weken ervoor ben ik toen gaan afbouwen. Per week 1 keer voeden vervangen door de fles. Ik zag het kolven op het werk niet zitten en ga nu bij de tweede hetzelfde doen.
Je moet je er in elk geval prettig bij voelen!
Elke vorm van voeden heeft zijn voor en nadelen. Ja, bv kost meer energie maar geeft ook een bijzonder intiem moment met je kindje en laat de baarmoeder sneller slinken, het is goedkoop en je hebt het altijd bij je en is altijd op temperatuur.
Flesvoeding kun je makkelijker overlaten aan een ander (kolven kan wel maar je bent de tijd altijd kwijt) en geeft je meer vrije tijd hierdoor. Het kost geld (al valt de kruidvatvoeding wel mee en is ook prima voeding), je hebt geen kolfapparaat nodig, geen zoogcompressen, geen volle lekkende tieten en het is ook gewoon goed.

Als ik jou was zou ik BV gewoon proberen en kijken hoe het bevalt en of je voldoende voeding hebt etc. alles wat het kindje heeft gehad aan BV is meegenomen en je kan op elk moment nog beslissen om ermee te stoppen of gedeeltelijk BV aan te bieden. Het is wel zo dat veel mensen die maar 2 voedingen willen aanbieden snel stoppen met BV omdat ze dan niet genoeg voeding meer aan blijken te maken.

Veel succes met je keuze.

hey hallo

ik ga zelf ook weer proberen bv te geven bij de tweede bij de eerste is het helaas niet gelukt maar het lijkt me zo mooi
bij mijn zusje is het bij beide goed gelukt en heeft ze beide ruim 6mnd gevoed zelf als ze weer ging werken daar heeft ze goed voor opgezocht hoe of wat en ik weet dat ze je op je een ruimte moeten bieden om rustig te kunnen kolven en ze moeten je een koelkasje aanbieden om je bv in te bewaren staat ook in de cao zo heeft zei het heel lang vol kunnen houden
hoop dat je er wat aan hebt want je kan niet in een bezemkast of wc gaan kolven
 groetjes manny(35 wkn van de 2de)

Terug
Bovenaan