borst of flesvoeding..

Hee hoi,

Ik zou ook gewoon met borstvoeding beginnen als ik jouw was, overstappen naar flesvoeding kan altijd, andersom niet. Snachts vond ik het juist ideaal om borstvoeding te geven. Niks geen klaarmaken, afmeten of opwarmen, alles meteen op juiste temperatuur en gewoon kant en klaar! Alleen maar aanleggen! Ik vond het ideaal.
Ik heb 7 maand borstvoeding gegeven maar hoefde verder niet af te kolven omdat ik thuis werk. Kan me wel voorstellen dat je dat niks lijkt, lijkt mij eerlijk gezegd ook niet wat. Maar misschien kun je dan gaan combineren met flesvoeding?

Groetjes

De vermoeidheid zit hem ang niet altijd in de borstvoeding, natuurlijk vraagt dat energie maar het is veel meer wennen aan alle indrukken, de gebroken nachten, etc. Mijn man werkt ook ploegendienst en ik vond vooral 's nachts de borstvoeding ideaal, niet nara de keuken etc maar gewoon half slaapdronken aanleggen, zelf wat wegsoezen....
een ander voordeel vond ik dat ik zelf were heel snel aan de slag wilde in huis etc en dat juist diemomenten bv me er toe dwongen om were even te gaan zitten. Het is bij mij in het begin hele moeizaam verlopen en heb veel hulp gehad van lactatiedeskundige maar kijk er nu met de 2e erg naar uit. kijk anders eens op het borstvoedingforum
succes

Hoihoi,
Ik denk dat we inderdaad toch maar borstvoeding gaan proberen.
Ik heb volgende week een afspraak bij de verloskundige en zal haar weleens advies vragen hoe ik dit het beste kan doen, ik voel zelf erg veel voor het combineren, de eerste en laatste voeding de borst geven en de rest van de dag flesvoeding.
Zo kan manlief ook het flesje geven en hoef ik op mijn werk ook niet al teveel af te kolven.
Bedankt voor de tips.
Groetjes Maaike

Ben je al naar een voorlichtingsavond geweest? Wij zijn een paar weken geleden geweest, en we kregen goede informatie over zowel fles als borstvoeding. Ik was geen voorstander van borstvoeding maar ben toch omgeswitcht, en lukt het niet, dan wordt het gewoon de fles! Je kan die avond ook gewoon alle vragen stellen, maakt een hoop   duidelijk, en zelfs mijn vriend zei na afloop: toch wel heel bijzonder, borstvoeding.

Succes met de keuze en voorbereiding!

Hier een (ervaren?) BV-mama.

Ik heb Lise de eerste 6 maanden volledige BV gegeven. Ben weer gaan werken toen ze 4 maanden was, ik kolfde af op het werk. Vond het een gedoe, maar zou het bij een tweede zo weer doen!

Vanaf 6 maanden krijgt ze bijvoeding, en is ze deels aan de FV. De eerste voeding (en tot een maand geleden late avondvoeding) doe ik zelf. Nu dus nog 1 keer per dag. Heerlijk, zo'n warm slaperig hummeltje tegen je aan...

Je kunt gewoon beginnen met volledige BV dus, en dan afbouwen naar de voedingen die je zelf wilt geven...

Succes! Ukkie26, mama van Lise

Hoi Maaike,

zo'n voorlichtingsavond is zeker aan te bevelen. Je steekt er veel van op. Bij jou in de buurt wordt dat vast ook wel gegeven.
En waarom niet eerst bv proberen, zeker de eerste week is die melk heel belangrijk voor je kleine, want de eerste melk die ze krijgt is het colostrum en die bevat veel goede stoffen. En als de bv goed loopt kun je altijd nog bekijken of je wisselt met flesvoeding. Je bent die eerste weken toch thuis, dan kunnen jullie er  beiden aan wennen. Je moet er in het begin echt wel even inkomen.
Hopelijk heb je een fijne kraamhulp die je er goed bij helpt! En niet blijven aanmodderen als het niet lukt, want daardoor stoppen veel vrouwen ermee. Gewoon een laktatiedeskundige opbellen! En pijn hoort er niet bij (kan alleen even voor/bij het toeschieten) en tepelkloven ook niet. Als je hier last van krijgt ligt de kleine niet goed aan.
Er zijn ook verschillende site's waar je info op kan zoeken.

Ik vond het bij de eerste heerlijk en vooral belangrijk om te geven. Je hebt het niet voor niets! Het is nog altijd beter dan fv. Maar lukt de bv echt niet dan moet je je gelukkig prijzen met de fv. Want een ander alternatief is er niet. Ja, je kunt wel bv van een andere vrouw krijgen en dat in flesjes aanbieden, maar dat vind ik eigenlijk een eng idee. Van je zelf weet je wat je eet/drinkt enzo en die ander moet je maar op haar woord geloven.

Ik vond het ideaal om te geven bij onze eerste en hoop het bij deze spruit ook weer te kunnen geven. Je hebt het altijd bij je op de juiste temp. De darmkrampjes zijn ook minder bij bv, je moet wel letten op wat je eet in het begin.  En weet je wel hoeveel euries je kwijt bent aan fv?
Een nadeel is wel dat alleen jij het kan geven. Maar als je gaat kolven na een paar weken als de bv goed op gang is, dan kan je man ook het flesje geven.
Zoals hierboven al is geschreven. Je werkgever hoort hier een gepaste ruimte voor vrij te geven en tijd.

Ik kan nog veel verder uitweiden over bv. Je hebt vast wel gemerkt dat ik daar een grote voorstander van ben. Maar mijn verhaal wordt ander nog langer. Als je dingen wilt weten kun je het altijd vragen.

Liefs,

Gisela

Hoi Maaike,

Ik ben zelf een voorstander van borstvoeding, heb Daniel ruim 10 mnd gevoed. Ik heb, toen ik zwanger was van Daniel, een informatiecursus van 3 avonden gevolgd bij een contactpersoon/ervaringsdeskundige van VBN(Vereniging Borstvoeding Natuurlijk). Ik kan je dit van harte aanbevelen. De 1e avond werd uitgelegd hoe je moet aanleggen enzo, de 2e avond ging over problemen waar je tegen aan kan lopen en hoe dit op te lossen/te voorkomen en de 3e avond ging over kolven. Toen ik eenmaal bevallen was ging ik 1x per maand naar de contactgroep waar meerdere voedende moeders zijn. Er is dan ruimte om vragen te stellen en ervaringen uit te wisselen. Ik heb het als heel leerzaam en positief ervaren.

Achteraf had ik nog veel langer willen voeden, maar op het moment dat ik stopte vond ik wel mooi geweest, maar daar had ik 2 weken later spijt van. Helaas zag Daniel mijn tepel toen alleen nog als een mooi speeltje waar je in kan knijpen en bijten :)
Wat het kolven betreft, er is een hele handige kolf voor op het werk. Deze is praktisch geluidloos en omdat het een dubbele is, ben je met 10 min/kwartier klaar. Het is overigens wel per vrouw verschillend hoeveel je kolft, via de contactgroep hoorde ik van een vrouw die met 1 kolfbeurt 2 voedingen kolfde!!!!

Ik hoop dat je een hele fijne tijd zult hebben met het voeden en natuurlijk ook met de rest! En als je straks tegen vragen aanloopt, kijk dan ook eens op het forum 0-1 jaar/voeden. Daar gaat het ook regelmatig over borstvoeding.

Groetkes, Yvette

hoi,

ik wil ook nog even reageren.
ik heb een zoontje van nu 19mnd en die heeft ook 7wk bv gehad (met 7wk liep het ineens giga terug, zijn we rustig over gegaan op de fles)
die 7wk waren voor mij super.. heerlijk.. gezellig.
Mart was net geboren en lag op mijn buik, en direct kroop ie naar mijn borst..zoow mooi :D
ik heb ook wel de nadelen gehad hoor, tepelkloven, spruw.
maar ondanks dat vond ik het heerlijk om tedoen, je hebt het over al bij je, snachts haal je hem uit zijn bedje en leg je hem lekker aan om saampjes lekker weg tesnozelen.
ik ben nu zwanger van ons 2de kindje en op 10 Maart gaan we weer na een BV avond in het ziekenhuis, kan me er nu al op verheugen de BV lekker met zun 2tjes :D
ik heb ook de handkolf van Avent deze werkte bij mij erg goed, kon het namelijk zelf met de hand op die manier op gang brengen, en kon ook heel veel kolven, en kon papa ook een keer de fles geven.
ik ga bij de 2de proberen langer BV tegeven, maar het is een blijft een lichaam dus weet niet of het deze keer gaat lukken, maar we gaan ervoor om de 7wk voor bij tegaan :D

groetjes Simone

mv Mart en 25wk zw

Terug
Bovenaan