borst of flesvoeding

grappig om te lezen in je laatste post dat je de fles makkelijker vindt hihi.

Dat vond ik namelijk helemaal niet.
De oudste dus na 7 weken volledig aan de fles en ik heb het tot zijn laatste fles met 13 maanden een crime gevonden.
Water warm maken (kind inmiddels jengelend), voeding erbij, schudden, lekker gaan zitten en dan een inmiddels huilend kind die fles gaan geven...

En dan de nachten... dat vond ik helemaal drama met de fles :S

De borstvoeding.... gaan zitten, bh open en voeden maar. Kost me nog geen 10 sec.
Ja in het begin is het even weer handigheid krijgen in het aanleggen, maar dat is na een tijdje zo vanzelfsprekend geworden voor zowel je zelf als de kleine dat het amper meer tijd kost.

En in de nachten, kindje uit de wieg, aanleggen en lekker doezelen en voeden, kindje terug in de wieg en klaaaar. Dat koste me met de fles echt meer tijd.

Voor de twijfelaars: start gewoon, stoppen kan altijd nog! Maar na een week (of meer) alsnog spijt krijgen en het willen proberen... is hoewel niet onmogelijk wel echt een stuk lastiger...

Voor de mama's waarbij het bij de 1e mislukte en nu denken: het zal ook nu bij de 2e wel niet lukken... probeer het! Hier is het zo anders verlopen bij de 2e en ben nog altijd blij dat ik bij hem toch mijn zorgeloze bv periode heb mogen beleven (zonder onstekingen, spruw, kloven en weet ik het... die krijg je niet standaard namelijk).

En voor de mama's die bewust kiezen voor de fles: als jij volledig achter die keuze staat is het goed! Laat je dan idd niet 'omlullen' door de kraamhulp onder invloed van je razende hormonen na de bevalling. Blijf dan bij een voor jou gefundeerde beslissing en geniet van je kleine.
 
grappig om te lezen in je laatste post dat je de fles makkelijker vindt hihi.

Dat vond ik namelijk helemaal niet.
De oudste dus na 7 weken volledig aan de fles en ik heb het tot zijn laatste fles met 13 maanden een crime gevonden.
Water warm maken (kind inmiddels jengelend), voeding erbij, schudden, lekker gaan zitten en dan een inmiddels huilend kind die fles gaan geven...

En dan de nachten... dat vond ik helemaal drama met de fles :S

De borstvoeding.... gaan zitten, bh open en voeden maar. Kost me nog geen 10 sec.
Ja in het begin is het even weer handigheid krijgen in het aanleggen, maar dat is na een tijdje zo vanzelfsprekend geworden voor zowel je zelf als de kleine dat het amper meer tijd kost.

En in de nachten, kindje uit de wieg, aanleggen en lekker doezelen en voeden, kindje terug in de wieg en klaaaar. Dat koste me met de fles echt meer tijd.

Voor de twijfelaars: start gewoon, stoppen kan altijd nog! Maar na een week (of meer) alsnog spijt krijgen en het willen proberen... is hoewel niet onmogelijk wel echt een stuk lastiger...

Voor de mama's waarbij het bij de 1e mislukte en nu denken: het zal ook nu bij de 2e wel niet lukken... probeer het! Hier is het zo anders verlopen bij de 2e en ben nog altijd blij dat ik bij hem toch mijn zorgeloze bv periode heb mogen beleven (zonder onstekingen, spruw, kloven en weet ik het... die krijg je niet standaard namelijk).

En voor de mama's die bewust kiezen voor de fles: als jij volledig achter die keuze staat is het goed! Laat je dan idd niet 'omlullen' door de kraamhulp onder invloed van je razende hormonen na de bevalling. Blijf dan bij een voor jou gefundeerde beslissing en geniet van je kleine.
 
Ik heb het bij de eerste geprobeerd en ben samen met de kraamhulp druk geweest om het goed opgang te krijgen. Borstvoeding wilde niet echt opgang komen en mijn dochter kon niet zo goed aanhappen. Vingervoeden geprobeerd en met een slangetje. Het aanhappen ging op een gegeven moment beter, maar de productie bleef achter. Steeds na het voeden kolven en haar half bv geven en half kunst. Na drie weken klieren en een hele dag kolven voor 1 flesje, had ik besloten om er maar mee te stoppen. Vond dit wel jammer, maar de dag bestond alleen nog maar uit het voeden en we werden er allebei zenuwachtig van. Nu ga ik het straks toch wel weer proberen, maar word het weer z'on drama stap ik weer over op kunstvoeding. Mijn dochter is niets te kort gekomen.
 
@ marije.

ja zo heb ik er niet over nagedacht. Het is idd wel heel erg makkelijk. kind honger en meteen aanleggen.Ook altijd makkelijk waar je ook bent. Ben zelfs een keer in het winkelcentrum even gauw de wc opgegaan. 3 minuten gevoed en kleine stil en weer lekker verder winklen. Niet liggen zoeken waar je de fles kan warmen.
Ja ik ben een voorstander van de borst, maar alles heeft voor en nadelen. (maar ik ben blij en kan niet wachten tot die kleine weer lekker tegen me aan ligt en de borst krijgt....mmmhhhh heerlijk)
 
Om medische reden wordt het hier borstvoeding. De eerste 48 uur moet het kindje blijven ter observatie gedurende het "afkicken" van mijn medicatie, zal gek zijn om hem er daarna weer aan te helpen ;-)

@ goldwinggirl: wist niet dat zulke pilletjes bestonden, zal het morgen gelijk eens aankaarten bij de gyn.
 
Ik kies voor borstvoeding...

Mijn dochter heeft 4 á 5 mnd. van de borstvoeding genoten. Zelf vind ik borstvoeding geven een veel fijner idee, daarnaast is het beter en het is altijd klaar!

Nu las ik hier dat iemand zich afvroeg of bv wel daadwerkelijk beter is als fv ivm vit k.
Het bijgeven van vit k is een feit maar het is ook een feit dat een baby het beter op bv doet zo ook zijn darmstelsel enzo.

Mijn dochter heeft absoluut geen last gehad van krampjes en dergelijke. Ik moet ook eerlijk bekennen dat alles zo goed ging het leek wel een plaatje. Alleen de eerste dagen gingen slecht doordat men in het ZH mij niet goed had uitgelegd hoe ik het beste kon aanleggen...
Toch volgehouden en eenmaal thuis werd het mij goed uitgelegd en toen ging het super.

Nu in verwachten van een nieuw wondertje, probeer ik als alles goed mag gaan, weer borstvoeding te geven. Ik heb daarnaast wel een kolf, zodat mijn partner en dochter eventueel ook eens een flesje kunnen geven. Dit heb ik ook gedaan toen mijn dochter aan de borst/fles zat.
 
Voor iedereen die borstvoeding wil gaan geven heb ik een advies: Laat je van tevoren heeeel goed informeren. Weet wat je wanneer moet doen; wat je kan veranderen bij kloven, bij een slechte toeschietreflex, bij een teruglopende hoeveelheid voeding. Met goede informatievoorziening tackel je zoveel problemen, bovendien begin je zekerder en dat is alleen maar fijn voor jezelf en de baby. Als je twijfelt hoe & wat te doen tijdens de borstvoedingsperiode; schakel een lactatiekundige in.
Ik vond een jaar borstvoeding geven voornamelijk geweldig en gezellig, bij de tweede ga ik er zeker weer voor.
 
Terug
Bovenaan