Borstvoeding of flesvoeding

Bij borstvoeding moet je je fijn voelen. Als je er niet 100% achterstaat, wil het meestal ook niet slagen. Je kan het natuurlijk altijd proberen en kijken waar het schip strand. Het blijft de beste voeding voor je kindje en het is heel makkelijk als het goed lukt.
Ik geef nu zelf 7 maanden borstvoeding met plezier en blijf nog wel even doorgaan verwacht ik. Niks is leuker dan een glimlach op je baby’s gezicht na het drinken aan je borst en als het dan ook nog eens goed groeit, dan ben je wel een trotse moeder hoor ?

Borstvoeding is naar mijn mening prachtig en als je het uiteindelijk goed onder de knie hebt is het ook nog eens super handig, snel en praktisch!
Ik heb in het begin flink doorgezet met borstvoeding. Mijn dochter beet, hapte niet goed en had geen geduld. Daarnaast wekenlang last gehad van hardnekkige spruw, bij mij een ingetrokken tepel en overproductie. Mensen vonden dat ik er maar mee moest stoppen. Zo blij dat ik mijn gevoel gevolgd heb! Na 3 maanden had ik alles onder de knie en voedde ik ook in het openbaar met voedingskleding zodat je zo bedekt mogelijk bent. Dit vind ik wel zo prettig. Overigens heb ik nooit vreemde reacties gehad. 
Je weet inderdaad niet hoeveel je kindje drinkt, maar hier heb ik me nooit druk om gemaakt zolang je kindje maar goed groeit. Je melkproductie past zich wel aan aan jouw kindje. Daar zijn de fantastische regeldagen voor. 
Tijdens de nachten is een co-sleeper echt een aanrader! Je haalt je kindje naar je toe en kan het zo weer terug leggen en verder slapen zonder je bed uit te hoeven. 
Wanneer je op pad bent hoef je niks mee te nemen. Ja, luiers en schone kleding natuurlijk ?

Hoop dat je wat aan mijn ervaring en tips hebt om een keuze te maken. Luister naar je eigen gevoel, waar jij je prettig bij voelt. Misschien weet je het pas als je kindje geboren is. 

Van tevoren had ik bedacht dat ik graag borstvoeding wou proberen, maar dat ik ook zelf wou bepalen wanneer ik zou stoppen. Het ging me eigenlijk vrij gemakkelijk af.
Ik heb het 4 maanden volgehouden. Op het werk kolven ging niet zo lekker, omdat de ruimte niet in orde was en na een paar weken gezeur heb ik het opgegeven. Daarnaast had mijn zoontje erg veel voeding nodig. Live lukte dat goed, maar met kolven kreeg ik niet genoeg waardoor ik heel vaak moest kolven om genoeg voeding op voorraad te hebben. 
Voeden in het openbaar leek me eerst spannend, maar viel mij heel erg mee. Ik heb in de kraamtijd thuis gewoon met visite beneden gevoed. Als je het niet wilt zien, moet je niet langskomen. Het is immers mijn huis. Toen thuis geoefend met een doek erover, was ook handig toen er bijvoorbeeld collega’s van m’n man langskwamen. Ze hadden niet eens door dat ik aan het voeden was. Daarna durfde ik het in het openbaar ook wel aan. Ik heb nooit rare reacties gehad en bij mij was er ook niets te zien. 
Maar goed. Iedereen kan zijn kant van het verhaal vertellen. Uiteindelijk is iedere keuze goed. Mijn zoontje groeide prima op de borstvoeding, maar daarna ook op de fles. Het gaat er vooral om dat je kiest wat bij jou past. 
Bij ons in de buurt geven ze in het ziekenhuis eens in de maand een voorlichting over borstvoeding. Misschien helpt zoiets in je keuze? 

De voordelen van borstvoeding zijn er, maar zijn heel klein. Flesvoeding is steeds beter en wordt ook al vanaf de oudheid gegeven.
zelf heb ik 8 weken borstvoeding gegeven. Ik vond het heel erg zwaar, kindje kon geen vacuum maken, kreeg zuigblaren, kreeg spruw, tong werd gekliefd, maar hielp nog niet. Je hebt stuwing, je weet niet hoeveel je kindje binnenkrijgt en bent erg onzeker daarover. Ik ben niet uit ‘vrije wil’ gestopt en heb me ontzettend schuldig gevoeld, maar die 8 weken vond ik heel intens. Je je moet kolven, ook al geef je man de fles. Op regeldagen ben je de hele dag een speen voor je baby. 
Groot voordeel: je hebt het altijd bij je. Dus als je baby huilt, leg je hem gewoon even aan!
Denk dat meestal de eerste weken pittig zijn met borstvoeding. Maar ook daarna, het kolven gaat altijd door, dus ook als je er een avondje op uit bent zonder kind. Heb vriendinnen die hebben gekolfd in auto’s, discotheken, op bruiloften. Ik heb echt heel veel respect voor vrouwen die zolang borstvoeding geven! 
Het was veel zwaarder en minder romantisch dat ik dacht. Toch trots dat ik het een paar weken heb volgehouden. 
Ik raad je aan ‘de Melkfabriek’ te lezen van Sophie van den Enk! Heel veel ervaringsverhalen. 

Ik heb een jaar lang borstvoeding gegeven. Ik vond het de eerste weken echt wel zwaar maar heb doorgezet ondanks de tepelkloofjes en harde stukken in je borsten.. en ben zo dankbaar dat ik het heb mogen doen. Ik heb overigens nooit bv gegeven in t openbaar. Ik kolfde vaak thuis voor t weggaan en als ik thuis kwam.. of zelfs op de plek waar ik was maar wel waar ik me goed voelde. Ik ging borstvoeding vanaf 5 maanden icm kunstvoeding geven vanwege mn werk en ik kolfde niet altijd genoeg, maar ook dat ging prima! Ik zou zeggen.. waarom niet gewoom proberen.. je ziet vanzelf of je t fijn vindt.. en niet zo snel opgeven want borstvoeding op t begin is altijd pijnlijk, zwaar wennen enz.. Maar er is ook niks mis met fles hoor!

Hi,
Ik ben helemaal geen borstvoedingstype. Toen onze eerste dochter slecht ter wereld kwam toch besloten om het te proberen. Ik vond het helemaal niks, ontzettend veel werk, werd er emotioneel van, had nooit genoeg borstvoeding en kreeg uiteindelijk ook nog een borstontsteking. Maar toch geprobeerd en het eerste belangrijkste dikke prutje heeft ze gehad. Na 2 weken over gegaan op de fles, dit was een enorme opluchting. Bij onze tweede echt niet meer getwijfeld meteen de fles nu al die elllende niet gehad. Ik denk persoon zo, borstvoeding is mooi als het loopt maar anders zou ik er niet aan beginnen. En je moet je gevoel volgen als je kleintje er is, dan krijg je vanzelf het juiste gevoel. Het is allebei goed, en ze worden van allebei groot. Succes met je keuze. 

Ik heb me hier ook ontzettend mee bezig gehouden tijdens m'n zwangerschap. Ik wilde eerst flesvoeding geven, toen toch besloten om borstvoeding een kans te geven. Uiteindelijk heb ik 3 dagen borstvoeding gegeven. Onze zoon dronk niet goed en zelfs met gekolfde melk om de 2,5 uur viel hij af (en ik had genoeg). Toen overgestapt op flesvoeding en hij kwam eindelijk aan. Toch ben ik wel blij dat ik het geprobeerd heb. Ik vond 't mooi om hem te zien drinken bij mij en vind het fijn dat hij de allereerste melk heeft gehad. Bij een eventuele 2e zou ik het weer proberen. 

Ik deed bijna 6 mnd borst en vond t echt mooi, kindje dichtbij, knus en gezond voor mij en dochter. Gratis ook haha. Ging ik weg dan kolfde ik, dan hoef je ook niet moeilijk te doen. En vanaf 3 weken kreeg ze dagelijks een fles gekolfde melk van papa. Opwarmen was zo gepiept in wat warm water en de melk ging gewoon in flesjes mee naar de opvang. Maar ik zou zeggen probeer t, stoppen kan altijd en de eerste melk is zo waardevol..

Terug
Bovenaan