Borstvoeding of flesvoeding

1. Borstvoedng is beter voor de hechting van moeder en kind.
2. Bevredigd emotionele behoeften van de baby.
3. Geen borstvoeding geven verhoogt het risico van de moeder op borstkanker.
4. Het krijgen van kunstvoeding verhoogd voor een meisjesbaby het risico om later borstkanker te krijgen.
5. Kunstvoeding wordt in verband gebracht met een lager IQ.
6. Borstvoeding is altijd bij de hand en Zit in een goede verpakking.
7. Borstvoeding vermakkelijkt het loskomen van meconium.
8. Borstvoeding Bevat antistoffen tegen ziektes en En helpt bij de ontwikkeling Van het afweersysteem van de baby.
9. Borstvoeding is lichter verteerbaar dan kunstvoeding.
10. Borstvoeding helpt bloedingen na de bevalling te voorkomen. 
11. Borstvoeding helpt moeder gewicht te verliezen na de geboorte.
12. Borstvoeding verlaagd bij het kind het risico om jeugddiabetes te krijgen.
13. Moedermelk verkleind voor de baby het risico van astma.
14. Kunstvoeding verhoogd risico op middenoorontsteking. Komt bij kinderen die kunstvoeding kregen 4 keer meer voor.
15. Borstvoeding verkleind de kans op wiegendood. 
16. Borstvoeding beschermt de baby tegen hersenvliesontsteking.
17. Kunstvoeding vergroot de kans op overgewicht.
Hier een paar punten (die ik belangrijk vind) om borstvoeding te geven. Er zijn nog meer verschillen.. Maar als het niet lukt door wat dan ook, voel je niet schuldig.

Ik heb altijd gezegd dat ik borstvoeding graag wil proberen, omdat het mij heel mooi leek en door de voordelen natuurlijk. Maar ik ben ook heel nuchter ingesteld en zou niet koste wat het kost bv willen geven. Mocht het bijvoorbeeld niet lukken, zou ik overstappen op  kv.
Nu is mijn dochter 4 weken te vroeg geboren en een beetje een lastige start gehad en hierdoor ging het met de bv ook niet erg soepel. Ze hapte niet goed aan en kreeg hierdoor vanaf het begin al bijvoeding. Ik kolfde daarnaast na elke voeding, maar er kwam nauwelijks wat uit. Heb veel ondersteuning gekregen van de verpleegsters in het ziekenhuis en van de kraamzorg. 

De eerste week na de bevalling was ik naar mijn idee alleen maar bezig met kolven, maar mijn productie kwam niet op gang. Uiteindelijk na een week toch de knoop doorgehakt om fv te geven. Er viel een last van m'n schouder af, dat ik nu niet meer zo hoefde te klooien met kolven (wat ik steeds ook erg vermoeiend vond) en dat anderen nu ook heel makkelijk een flesje konden geven. 

Ik ben blij dat ze wel het meest belangrijke van bv heeft gehad in het begin, maar bij een eventueel volgend kindje heb ik toch de keuze gemaakt om direct flesvoeding te geven. 

[quote quote=10252031]
Borstvoeding is naar mijn mening prachtig en als je het uiteindelijk goed onder de knie hebt is het ook nog eens super handig, snel en praktisch!
Ik heb in het begin flink doorgezet met borstvoeding. Mijn dochter beet, hapte niet goed en had geen geduld. Daarnaast wekenlang last gehad van hardnekkige spruw, bij mij een ingetrokken tepel en overproductie. Mensen vonden dat ik er maar mee moest stoppen. Zo blij dat ik mijn gevoel gevolgd heb! Na 3 maanden had ik alles onder de knie en voedde ik ook in het openbaar met voedingskleding zodat je zo bedekt mogelijk bent. Dit vind ik wel zo prettig. Overigens heb ik nooit vreemde reacties gehad.
Je weet inderdaad niet hoeveel je kindje drinkt, maar hier heb ik me nooit druk om gemaakt zolang je kindje maar goed groeit. Je melkproductie past zich wel aan aan jouw kindje. Daar zijn de fantastische regeldagen voor.
Tijdens de nachten is een co-sleeper echt een aanrader! Je haalt je kindje naar je toe en kan het zo weer terug leggen en verder slapen zonder je bed uit te hoeven.
Wanneer je op pad bent hoef je niks mee te nemen. Ja, luiers en schone kleding natuurlijk
Hoop dat je wat aan mijn ervaring en tips hebt om een keuze te maken. Luister naar je eigen gevoel, waar jij je prettig bij voelt. Misschien weet je het pas als je kindje geboren is.
[/quote]
Mag ik vragen hoe jij te werk bent gegaan tbv je ingetrokken tepels en je overproductie.  Hier hetzelfde probleem?

[quote quote=10254666]
Borstvoeding is naar mijn mening prachtig en als je het uiteindelijk goed onder de knie hebt is het ook nog eens super handig, snel en praktisch!
Ik heb in het begin flink doorgezet met borstvoeding. Mijn dochter beet, hapte niet goed en had geen geduld. Daarnaast wekenlang last gehad van hardnekkige spruw, bij mij een ingetrokken tepel en overproductie. Mensen vonden dat ik er maar mee moest stoppen. Zo blij dat ik mijn gevoel gevolgd heb! Na 3 maanden had ik alles onder de knie en voedde ik ook in het openbaar met voedingskleding zodat je zo bedekt mogelijk bent. Dit vind ik wel zo prettig. Overigens heb ik nooit vreemde reacties gehad.
Je weet inderdaad niet hoeveel je kindje drinkt, maar hier heb ik me nooit druk om gemaakt zolang je kindje maar goed groeit. Je melkproductie past zich wel aan aan jouw kindje. Daar zijn de fantastische regeldagen voor.
Tijdens de nachten is een co-sleeper echt een aanrader! Je haalt je kindje naar je toe en kan het zo weer terug leggen en verder slapen zonder je bed uit te hoeven.
Wanneer je op pad bent hoef je niks mee te nemen. Ja, luiers en schone kleding natuurlijk
Hoop dat je wat aan mijn ervaring en tips hebt om een keuze te maken. Luister naar je eigen gevoel, waar jij je prettig bij voelt. Misschien weet je het pas als je kindje geboren is. Mag ik vragen hoe jij te werk bent gegaan tbv je ingetrokken tepels en je overproductie. Hier hetzelfde probleem
[/quote]

Ik zie het berichtje nu pas!
alsnog een antwoord: de overproductie heb ik in overleg met het ziekenhuis aangepakt door 48 uur maximaal 120ml te kolven per voeding. (Ze was toen 4 weken oud) Dit gaf ik vervolgens met de fles aan mijn baby. Zo heb ik mijn borsten als het ware gereset. 
De ingetrokken tepel heb ik nog steeds. Ik voedde in het begin met een telelhoedje, maar naarmate mijn kindje ouder werd lukte het haar steeds vaker om zonder hoedje goed aan te happen. Inmiddels is ze 5 maanden en de borstvoeding verloopt probleemloos gelukkig! 

Mijn dochter is 12,5 maand en krijgt nog twee keer per dag bv. Inmiddels 11 weken zwanger van de tweede, is nu wel even zwaar hoor. Productie is minder en ik ben moe. Ik heb mijn dochter 6 maanden alleen bv gegeven en ze groeide boven de curves uit. En dat met een redelijk gemiddeld geboortegewicht van 3780. De eerste 6 weken waren wat zoeken maar daarna ging het over het algemeen als een zonnetje. In het openbaar doe je niet zo vaak, is mijn ervaring. Ik plande meestal om de voedingen heen. En als je op bezoek gaat bij mensen hebben ze vaak wel een plek waar je rustig kan zitten. Ik vind het heel fijn dat ik haar zo lang kan voeden!
Overigens ook een flesweigeraar geworden, dus dat was wel lastig met uitjes. Dat moet je dus goed blijven oefenen als je dat belangrijk vindt. 

Misschien dat je je tzt goed kan laten voorlichten? Je bent nog niet heel ver in je zwangerschap dus duurt nog wel even voor je de keuze echt moet maken toch? 
Ik ga bijvoorbeeld naar een borstvoedingsavond vanuit de verloskundigepraktijk al ben ik er wel zeker van dat ik het in ieder geval wil proberen dus voor mij is die keuze makkelijker gemaakt in eerste instantie. 
Inderdaad laten voeden door partner en familie hoeft geen belemmering te zijn, lang leve de kolfapparaten en de flesjes. Sterker nog, voor sommige vrouwen is dit de uitkomst want voeden via de borst doet dan teveel zeer dus kolven ze af en krijgt hun baby toch borstvoeding. Natuurlijk hebben we in NL hele goede flesvoeding, maar bewezen is wel dat ivm allergien, immuunsysteem etc versterken borstvoeding het beste is..... Maar wat andere vrouwen terecht zeggen, doe vooral wat goed voelt voor jezelf. Een kersverse mama die opziet tegen voedingen of kolven en hier helemaal geen zin in heeft, is alles behalve goed voor jou en voor de baby. Je leest vaak genoeg dat als de vrouw eenmaal over is naar de fles er een enorme last van hun schouders valt. Maar kan geen kwaad het in ieder geval te proberen toch? Let wel, het heeft wel echt een paar dagen de tijd nodig. De boel moet op gang komen en je baby moet er ook aan wennen. 
Geniet voor nu nog even lekker van je zwangerschap de aankomende weken! 

Ik ben begonnen met bv en dat loopt goed, maar vind het verschrikkelijk. Alles komt op mij neer daardoor. Elke paar uur zit je weer te voeden en daarna nog kind hooghouden omdat ze veel spuugt. Ik had graag van begin af aan die taak verdeeld dat mijn vriend ook flesje kon geven (vooral ‘s nachts). Maar ook overdag zodat je zelf wat meer vrijheid hebt ipv alles om borstvoeding heen plannen. Zie het niet zitten om in bijv. een restaurant te moeten voeden ( werkt bij mijn dochter ook niet trouwens). Ik ga nu afbouwen maar als ik had geweten dat ik borst voeden zo zwaar vond had ik gelijk voor fles gekozen! 

Volg je hart. Zorg dat je ook flesvoeding in huis hebt rond de bevalling. Je word overvallen door gevoelens als de kleine er is. Sta er open in en weet dat allebei goed is. Laat je jnformeren over bv zodat je goed weet wat het inhoud en lees alle info over flesvoeding. Dan zie je het tzt allemaal wel ;). En fijne is dat je alleen maar hoeft te doen wat jij wilt eerste weken en niet wat de rest allemaal graag wenst. Succes met je keuze!

Terug
Bovenaan