Borstvoeding of flesvoeding

Trouwens in de Melkfabriek wegen ze ook de kosten tegen elkaar af en komt op zelfde neer, door aanschaf voedingsbh em evt shirts, zoogcompressen, kolfapparaat, evt lactatiekundige. Ik heb dus beide gedaan dus dubbel uitgegeven. 

Zelf steeds 6 maanden borstvoeding gegeven. Wist vanaf het begin dat ik dit wou gaan doen omdat borstvoeding de beste voeding is om te geven omdat je kleintje zo ook bescherming krijgt via jou. Merkte ook steeds dat zodra ik stopte met de borstvoeding ze verkouden werden. Voeden in openbaar vind ik geen probleem want heb een tula draagzak en dan laat ik hem een beetje zakken en hoppa niemand die iets ziet! Borstvoeding vraagt daarin tegen wel veel oefening in het begin. Bij de eerste flinke borstontsteking en kapotte tepels, bij de tweede wat kloofjes en nu de derde ben ik een pro en nergens last van gehad. Dat is super zwaar en pijnlijk allemaal maar toch blij doorgezet te hebben want het is wel heel gemakkelijk zonder flesjes uit koken en snel een fles maken met een huilende baby. En vond nadeel van weten wat ze binnen krijgen met een fles dat je ook ziet wat ze niet binnen krijgen en dat gaf me dan weer stress. Je hebt nog de tijd om erover na te denken en je kan altijd nog beslissen op het moment dat de kleine er is en waar je je dan goed bij voelt. 

[quote quote=10251988]Overigens is helemaal niet bewezen dat borstvoeding écht beter is voor je kind. Het is wel goedkoper en veel mensen schijnen het heel fijn te vinden om te doen (heb het zelf niet lang genoeg kunnen doen om dat te ervaren).[/quote]
Het is zeker wel bewezen dat borstvoeding het beste is voor je kind. Dat heeft te maken met natuurlijke afweerstoffen die via de moeder bij het kindje komen, dat kunnen ze nou eenmaal onmogelijk nabootsen in kunstvoeding. Qua voedingswaarden is kunstvoeding inderdaad een heel goed altnernatief.

Er is geen goed of fout, je moet doen waar je je goed bij voelt. Ik twijfelde ook heel erg, maar wilde het wel proberen toen mijn zoon er eenmaal was. Ik heb 6 weken borstvoeding gegeven en toen overgestapt op kunstvoeding. Dat beviel mij heel goed: wel die belangrijke eerst moedermelk binnen, maar ook relatief snel meer vrijheid en mijn lichaam terug. Ik zou het bij een volgend kindje weer zo doen.

Als je geen ervaring hebt met borstvoeding geven (van een eerder kindje bijv.) zou ik niet weten waarom je het niet op zijn minst zou proberen, al is het maar om die collostrum te geven. Mocht borstvoeding niet werken dan kun je altijd nog overstappen op flesvoeding.

Ik geef nu zelf bijna 8 weken borstvoeding en dat ging ook niet allemaal vanzelf. Hij zoog bij de eerste keer aanleggen al zo hard dat ik meteen op de ene tepel een bloedblaar had en op de andere vochtblaasjes. Kraamzorg en de verloskundige grepen snel in en lieten mijn vriend een tepelhoedje halen. Overal lees je dat het maar een tijdelijk hulpmiddel is en zelfs zo snel mogelijk weer gestaakt moet worden. Ik heb tussendoor weer even zonder geprobeerd maar had binnen no time weer pijnlijke tepels. Hij drinkt behoorlijk onrustig en trekt ook aan mijn tepel en hapt niet groot genoeg. Nu dus bijna 8 weken met tepelhoedje en het gaat eigenlijk allemaal heel prima. Genoeg melk, hij groeit als kool en ik vind het persoonlijk een super bijzonder en intiem iets tussen ons. Wat mij betreft het proberen waard ondanks de tegenslagen.

Zoals eerder aangegeven, misschien is het bezoeken van een voorlichtingsavond over borstvoeding het overwegen waard? Kraamzorg biedt zoiets vaak aan en misschien helpt het om je keuze te maken :) Succes!

Ik zou misschien een borstvoedingscursus volgen als je verloskundigepraktijk deze aanbiedt. Dan heb je meer informatie om een beslissing te maken. 

Je moet doen waar je je fijn bij voelt. Ik ging er open in, ik ga het proberen, lukt het niet na een week dan wordt het de fles. Maar het lukte en qua nachtvoedingen, in het begin deze wel op mij genomen zodat er geen verwarring tussen borst en flessenspeen is, maar na een tijdje dus flesje door papa en ik lekker slapen. Ik heb 8 maanden gevoed, ging niet altijd gemakkelijk, openbaar voeden ging niet. Maar dan kolfde ik en dat had ik een voeding voor papa, familie, vrienden of buiten de deur. 

Hi

Wat hierboven al gezegd wordt moet je vooral doen wat bij jou past. Maar je vraagt om verhalen.dus hier mijn ervaring.
Ik ben begonnen met: we zien wel hoe het gaat. De opstart vond ik erg pittig met kloven, tepelhoedjes, extra kolven en bijvoeden. Maar na een paar weken waren we helemeaal op elkaar ingesteld. Mijn doel was 3 maanden. Toen heb ik dat bijgesteld naar 6 maanden, daarna 9 maanden en toen 1 jaar. Na het 1e jaar heb ik het losgelaten en uiteindelijk heb ik 21 maanden borstvoeding gegeven. Toen is meneer zelf gestopt. Prima dus. 
Ja het is pittig, het is soms zwaar en soms is het ook lastiger om de taken en verantwoordelijkheid te delen. Aan de andere kant kan je man zoveel andere dingen ook met de baby doen. Zoals huid op huid kroelen, dragen in een doek. Of als er na de voeding krampjes zijn het troosten overnemen. Je staat er heus niet door de borstvoeding alleen voor. 
En je huivering over buiten voeden:
Of je merkt dat je je er overheen zet, of je kolft gewoon wat melk af voordat je de deur uit gaat. Dat laatste deed ik toen hij ouder was dan 8 maanden omdat hij wel wilde drinken, maar niet rustig dronk als we onderweg waren. 
Mijn belangrijkste tip die ik zou kunnen geven: neem de tijd en laat je helpen door de kraamverzorgster. Je man kan heus ook het huishouden doen. En probeer te kijken of je bij een besloten fb groep of via een mama cafe in aanraking kunt komen met vrouwen die ervaring met voeden hebben. Dan voel je je minder alleen en kun je ook na de kraamweek makkelijk advies vragen 

Succes!!!

Kolven is echt een goed alternatief voor als je stress krijgt van je baby aan de borst laten drinken en problemen ondervindt (blaren, pijn, gedoe met happen etc etc). Dan zou je ook nog eerst kunnen overwegen en ontdekken hoe het is om alle voeding te kolven voor het meteen overgaan op flesvoeding. Dan tóch de borstvoeding met alle goede afweerstoffen (tegen álles wat je ooit zelf hebt gehad) en het helpen bij het opbouwen van een goed darmmilieu, én je kunt ook iemand een flesje laten geven en hebt niet de stress die je had met het aanleggen. Ook is het geen probleem te combineren met kunstvoeding! 
Ik geef nu bij mijn derde de borstvoeding uit de fles en kolf dus alles. Heb ik bij de eerste 2 ook gedaan omdat aanhappen niet lukte. Ik ben nogal pragmatisch, dus voor mij was het: hop, kolven die hap. Nu ook weer begonnen met kunstvoeding terwijl ik met de kolf de bv aan het opwekken was. Mijn dochter viel niet af doordat ze kunstvoeding kreeg en de eerste gekolfde druppels gaf ik met een lepeltje. Nu inmiddels bijna alle voedingen borstvoeding en nog 1, soms 2 flesjes kunstvoeding per dag. Ik kolf niet 's nachts voor eigen rust en pak het in de vroege ochtend weer op. Het lichaam past zich magischerwijs enorm aan.
Ik merk dat ik erg makkelijk ben geworden: als het bij deze combi blijft vind ik het helemaal goed. Ik heb namelijk nog 2 kinderen en het voeden, kolven, slapen moet in een al bestaand gezinsritme ingepast worden (en andersom). Daardoor loop ik wel eens wat uit zodat ik wat later kolf dan ik zou willen. Dus op dit moment geen topproductie (hoewel nog oplopend), maar wel inmiddels bijna genoeg voeding. Ik doe mijn best iets strakker te kolven, en toch de balans te bewaren. 
Er is dus veel mogelijk. En combi bv en kv dus geen probleem! Als je echt voor bv wil gaan houd dan ook rekening met je eigen rust en de hoeveelheid visite per week/dag. Voorkom dat je geleefd wordt die eerste weken en zeg gerust nee. Zorg dat je genoeg tijd hebt en ruimte voelt om je bezig te houden met alles rondom de voedingen. 

Wat al gezegd is: er is geen goed of fout, samen met jouw partner een keuze maken waar jullie achter staan, en die bij jullie past. Ik deel ook graag mijn ervaring.

Ik twijfelde op het begin van mijn zwangerschap ook erg tussen bv of kv. Veel gelezen op internet, met mijn verloskundige besproken en samen met mijn partner uiteindelijk gekozen om voor bv te gaan, maar wel gezegd als het stress of pijn oplevert, stappen we over op kv. Bij mij ging het direct goed, mijn dochtertje hapte goed aan, productie kwam meteen op gang en ook het kolven ging goed.

Ik geef ook geen borstvoeding in het openbaar, wel geprobeerd maar helaas voel ik me niet op mijn gemak. Als we weggaan, nemen we dus altijd afgekolfde voeding mee. Ook geeft mijn partner vaker voedingen met afgekolfde melk en hebben ook oma’s, opa’s en tantes en ooms al voedingen kunnen geven. 
Ik ben heel blij met mijn keuze. Ik vind het ideaal, altijd snel bij de hand en op temperatuur, ook voor de nachten is het heel fijn. Maar ik geniet vooral heel erg van de momenten met mijn dochter. Het is heel bijzonder. En ik geloof dat ik zo mijn dochtertje de beste start geef. 

Succes met het maken van je keuze. 

Terug
Bovenaan