borstvoeding of flesvoeding

A

Anoniem

Guest
ik wil heel graag weten hoe jullie staan tegenover borstvoeding en flesvoeding. Het enige wat ik hoor is dat je borstvoeding moet geven want dat is beter. Maar ik zie er zelf nogal tegenop, heb last van bekkenklachten en dan is het kind alleen maar afhankelijk van mij. zowiezo moet ik er na 3 maanden mee stoppen omdat het bij mij op het werk bijna niet te doen is om te kolven. Nou weet ik wel dat ik zelf mag beslissen, maar ik heb al uit verschillende bronnen gehoord dat de kraamverzorgsters erg pushen om borstvoeding, hier wordt ik nu al zenuwachtig van. Wat zijn jullie ervaringen? en wie heeft er ervaring met flesvoeding geven, want daar is heel weinig informatie over te vinden.

hoi
ja ik ben net 6.4 weken zwanger en nu word er wel eens gevraagd wat ik ga doen.ik voel me beter bij flesvoeding.het lijkt me helemaal niks dat gedoe om die borst. ook heb ik als eens te horen gekregen dat ik dan egoistisch bezig was. maar ik heb gewwon zo iets, flesvoeding zal zeker niet slecht zijn.er worden zo veel kinderen mee gevoed e als het echt zo slecht was dan bestond het zeker niet. mijn advies is om te doen waar jij je goed bij voelt dat doe ik namelijk ook. succes

Hoi,

Ik ben zwanger van nummer 3 en bij mijn eerste zoon heb ik 5 weken borstvoeding gegeven en bij mijn tweede ben ik meteen op flesvoeding overgegaan. De borstvoeding benauwde mij ontzettend omdat ik het gevoel had 'letterlijk' aan mijn kind vast te zitten en ben daarom bij nummer twee meteen overgegaan op flesvoeding. Ik zit nu weer te twijfelen en weet ook niet goed wat ik moet doen, het lieftste geef ik weer flesvoeding want dat was erg goed bevallen. Nu word ik  aan het twijfelen gebracht door mijn vk omdat bv toch het beste is voor jou en je kind en het schuldgevoel knaagt al een beetje aan mij.

Bij nummer twee had ik dus besloten om geen bv te geven en had ontzettende last van stuwing. Nu heb ik van mijn vk gehoord dat er pilletjes zijn om stuwing te voorkomen, deze heten Dostinex en moet je slikken na de bevalling. Voor deze pillen moet je huisarts wel een recept uitgeven. Als ik uiteindelijk toch besluit geen borstvoeding te geven, wil ik wel deze pillen want geloof mij stuwing is echt geen pretje naast de hechtingen, pijnlijke naweeen, hormoonveranderingen en eerste slapeloze nachten.

Ben benieuwd wat je uiteindelijk besluit
Groetjes,
Lidewij (24 weken)

Dag dames,

Ik ben 9,5 week zwanger en ben ook aan het nadenken over borstvoeding. Ik wil dat wel graag gaan doen, als het goed gaat lijkt het mij fantastisch! Maar ik kan mij ook voorstellen dat het niet zo makkelijk gaat, of simpelweg niet lukt. Kan er ook wel tegen opzien dus.

Maar is het dan geen middenweg om te kolven? Of zeg ik nu iets heel doms? Ik heb er zelf en in mijn omgeving geen ervaring mee, dus ik ben nog op zoek naar ervaringen, tips, etc.!

Iig succes met het maken van de keuze, en ik denk zelf ook dat je uiteindelijk moet doen waar je je fysiek én mentaal het beste bij voelt, dat is toch uiteindelijk het beste voor iedereen?

zelf heb ik bij de oudste ong. 8 weken borstvoeding gegeven en dat waren 8 moeilijke weken qua voeding.... slechte start (ondanks zijn 9 pond) week ziekenhuis en nog meer dingen waardoor het niet goed van de grond kwam.
De jongste is van januari 2006 en krijgt nog steeds borstvoedingen...ja ruim 15 maand dus al. Dit zal zeker voor de voorstanders van de kv 'schokkend' zijn, maar het gaat gewoon zo makkelijk...waarom zouden we nu al stoppen???
Komt bij dat hij ook nog een koemelk allergie heeft en behalve de borstvoeding geen andere zuivel krijgt, maar anders had hij vast ook nu nog borstvoeding gekregen.

We begonnen met: hopelijk halen we de 3 maand....en als het even kan 6 maand, want allergieen in de familie... en toen: waarom geen jaar?! Hoeven we geen kv meer te kopen .

Voor de twijfelaars zou ik zeggen: probeer het...stoppen kan altijd nog! Je moet er echter wel achter staan.... dan tegen jezelf zeggen: ik wil mijn kindje graag bv geven punt

En tuurlijk als het dan niet lukt om wat voor reden dan ook dan is de kv er altijd nog (mijn oudste is daar ook prima groot opgeworden vanaf 8 weken).

Elke dag in de kraamweek die je kindje bv binnen krijgt is al mooi meegenomen, in het colostrum zitten namelijk veel antistoffen die het kindje dan lekker binnen krijgt!

Info over borstvoeding is oa te vinden op www.borstvoeding.com  (oa ook wat de voordelen zijn van 1 dag, 1 week, 1 maand bv bijvoorbeeld!!!) en over kv.... tja de sites van de grote fabrikanten. Maar eigenlijk valt daar niet zo heel veel over te vertellen als over borstvoeding. Een fles maken staat ook op het pak dat je koopt en daar staan ook de hoeveelheden voeding op die een kindje mag hebben....en welke fles enzo daar kan niemand iets over zeggen, want elk kindje is anders.

Geniet allemaal van de zw.schappen en straks van jullie kleintjes!

groetjes,
Marije

Hi!

Een leuk onderwerp. Ik was namelijk tegen borstvoeding. Niet voor mijn zoon, die gun ik het beste wat er is en ik ben er van overtuigd dat borstvoeding het beste voor hem is. Maar ik zag er zo tegen op. Een kindje afhankelijk van mij, ik afhankelijk van hem. Ik vind het leuk verbonden te zijn met mijn zoontje, maar bv ging me erg ver.

Toch vond mijn man dat ik het "moest" proberen. Elke dag die ik zou proberen was mee genomen. En ik heb me door hem laten overhalen. We spraken af dat ik het ging proberen, als het niet zou lukken zou ik accuut stoppen. Ik zou niet met me laten sollen. Verder zou ik al vlug beginnen met kolven, zodat ik ook eens een avond of dagje weg zou kunnen. Ik zou voor 6 weken voeding gaan, omdat dan de meest kritieke tijd qua darmpjes voorbij is.

En nu ben ik 16 april bevallen. Nee, borstvoeding geven is niet leuk, nog steeds niet. Maar het is wel heel dankbaar. Het ging bij mij niet van een leiendakje, heb al tepelkloven gehad en moet voeden met een tepelhoedje. Maar het hoort gewoon zo. Het pas bij mij en mijn kind. Ik ben niet meer anti, maar voor mezelf heb ik er weinig plezier aan. Soms voel ik me alleen maar een melkmachine, maar gelukkig gaat het kolven ook goed en krijgt hij minimaal 1 keer per dag bv uit een flesje. Even wat anders.

Ik ga door met bv tot ik ga werken (Cas zal dan 3 maanden zijn) en daarna zie ik wel. Wellicht een combinatie van borst en fles.

Info over flesvoeding is er nauwelijks, dat klopt. Maar via deze site kan je wel een boekje bestellen: Borst, fles of allebei? Ik vond het een fijn boek om te lezen. Wellicht heb je daar iets aan.

Succes met je keuze en bedenkt: Niet "MOET". Het enige wat moet is dat jij je lekker voelt bij het geven van de borst of fles!

Gr. Tamara.

Je moet doen waar je jezelf goed bij voelt, dát is het belangrijkste voor je kindje! Dus als je het niet ziet zitten, dan geef je toch lekker fv. Is niks mis mee en voel je vooral niet schuldig. Als het lukt is dat natuurlijk erg fijn, maar een overspannen moeder omdat je niet achter de bv staat is ook niet gezond voor je kind.
En kraamhulpen moeten bv promoten, maar blijf bij je gevoel en laat je niks aanpraten wat je niet zelf wilt.
Ik klink nu heel erg negatief over bv, maar zo bedoel ik het niet. Heb met de tweede ook bv gegeven en het is wel iets heel moois. Maar ik gaf het omdat ik het wilde. Bij de eerste heb ik er een rot-kraamtijd aan over gehouden; het lukte niet, maar de kraamhulp dramde idd erg door. Gevolg; een supergestresste moeder en daardoor ook een gestresste baby. Dat moet je zien te voorkomen.
Succes, Sil

Hoi,
Ik heb nog wel een tip als je besluit flesvoeding te gaan geven. Het is namelijk waar wat je zegt dat sommige kraamhulpen en verloskundigen nogal pusherig zijn of in ieder geval zo overkomen. Ik heb hier na de bevalling van mijn eerste veel last van gehad. Voelde me ongelooflijk schuldig erdoor en was enorm gestresst, terwijl ik het dus wel geprobeerd heb, maar dat is een ander (lang) verhaal.
Mijn tip is: zorg dat je man op de hoogte is van je besluit en laat hem het uitleggen aan bijv. kraamhulp of anderen die je willen overtuigen tegen je zin. Je bent namelijk na de bevalling vaak nogal labiel, je moet sterk in je schoenen staan om je eigen mening door te zetten.
En over info omtrent flesvoeding:
1. Als er allergie in de familie voorkomt, is het slim om meteen hypo-allergene voeding te geven. Die heb je van ieder merk en verkleint de kans op allergieen.
2. Informeer welk merk ze in het dichtbijzijnde ziekenhuis gebruiken. Mocht je daar bevallen, dan hoeft de baby niet bij thuiskomst meteen over te schakelen op een ander merk.
3. Koop maar 1 pak van 1 merk. Niet elke melk werkt bij elke baby even goed. Kijk hoe je baby op de melk reageert en koop dan hetzelfde merk als het goed gaat (voldoende voldaan, weinig krampjes, goed slapen). Gaat het niet goed kun je bijv. in overleg met consultatiebureau (of zelf) een ander merk uitproberen. Qua kwaliteit zijn ze allemaal even goed, alleen reageert elke baby anders.
4. Schaf van te voren ongeveer drie verschillende spenen aan voor newborn. Elke kind zuigt namelijk anders en de ene speen werkt dan soms beter als de andere. Pas als je weet welke bevalt, kun je er meer van een bepaald merk kopen.
Zo, dat waren wat tips van mijn kant. Hoop dat je er iets mee kan, mocht je besluiten tot flesvoeding. En borstvoeding, misschien kun je het gewoon proberen ( als het je niet echt tegen staat) en als het niet lukt of als je het niet fijn vind, kun je nog altijd ovestappen.
Succes.
Ivy

Terug
Bovenaan