borstvoeding of flesvoeding

Hoi hoi,

ik ga, net als de vorige twee keer, borstvoeding geven. Zeker in de eerste dagen zitten er stoffen in die het afweersysteem van je baby versterken. Verder is het helemaal afgestemd op de behoefte van je baby. En bij mij groeiden ze er enorm van. Mijn tweede woog bij zijn geboorte 3.750 gram en op de achtste dag woog hij al 4.000 gram. Toen ik, i.v.m. schildklierproblemen, over moest stappen op de fles heeft dat nogal wat problemen gegeven. Mijn zoon weigerde de eerste drie dagen de fles. Na een aantal weken modderen kwamen we erachter dat we een enorm hongerige zoon hebben. Toen zijn we over gestapt op friso extra voor hongerige baby's met johannesbroodpitmeel er door heen. Ik hoop echt dat ik nu minstens een jaar lang borstvoeding kan geven. Het mag gelukkig met mijn schildkliermedicijnen.

Groetjes van Marloes

Ik heb bij mijn eerste ruim 6 maanden borsvoeding gegeven. En ik vond het fantastisch. Ik heb er zo van genoten en zou het niet hebben willen missen. Altijd voldoende bij je, op temperatuur en je mag het zo vaak geven als je zelf wilt.

Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik wel vooraf een cursus heb gevolgd van één avond. Onder begeleiding van een lactatiedeskundige (mooi woord voor borstvoedingsdeskundige). En dat heeft enorm geholpen.

Ik denk dat iedere zwangere vrouw die overweegt het 'te proberen' zou moeten weten wat er gebeurt in je lichaam als je bevalt en hoe de borstvoeding 'werkt'. Dit helpt.

Het lijkt een beetje alsof wij allemaal zomaar moeten weten hoe dat werkt. Als ik een kop koffie wil maken met een espressomachine, dan moet ik toch ook bonen erin doen, water en weten op welke knoppen ik moet drukken.

Sorry dat het zo'n gekke vergelijking is, maar ik ben van mening dat als je weet hoe jouw lichaam werkt bij borstvoeding, begrijp je beter waarom het niet meteen lukt of waarom je soms vaker moet aanleggen en tepelkloven die soms inderdaad heel pijnlijk zijn (ik heb ze zelf ook gehad) toch een kwestie van aanleggen is.

Maar dat moet je dan wel leren. Goede begeleiding is hierin hard nodig.

Kijk ik ben pro-borstvoeding, maar alleen als moeder en kind, en dan bedoel ik ook echt beide! zich lekker voelen.
Als je het echt niet wilt, dan vind ik ook dat je omgeving zijn mond hierover moet houden en jouw keuze moet accepteren.

Dus als je het probeert, raad ik je aan om een avondje info te vragen van een borstvoedingsdeskundige. Misschien dat dit bij jou in de regio ook wel wordt gegeven in het gezondheidscentrum of via de VK.

Succes,

gr mama van MD

quote: mama van MD reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('08-05-2007 19:54:09'));

Dus als je het probeert, raad ik je aan om een avondje info te vragen van een borstvoedingsdeskundige. Misschien dat dit bij jou in de regio ook wel wordt gegeven in het gezondheidscentrum of via de VK.  

Hoi,

Ook de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk organiseert in heel Nederland informatiebijeenkomsten over borstvoeding, die je tijdens je zwangerschap kunt bijwonen. Contactpersonen van de VBN hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Tijdens de bijeenkomsten komen meerdere aspecten van borstvoeding aan bod, zoals de werking van de borst, het aanleggen van de baby, borstvoeding in de praktijk en het afkolven van moedermelk. Er is gelegenheid om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en twijfels bespreekbaar te maken; breng gerust ter sprake wat je bezighoudt. De informatie die tijdens de bijeenkomsten wordt gegeven, vormt een stevige basis voor het starten met borstvoeding. Voor meer informatie en adressen bij jou in de buurt kun je terecht op www.borstvoedingnatuurlijk.nl .

Je kunt ook altijd bellen met de VBN als je op zoek bent naar meer informatie, vragen hebt of tegen problemen aanloopt. De VBN is zowel overdag als 's avonds en in de weekenden telefonisch bereikbaar via nummer 0343-576626. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Dus schroom niet, bel gerust; daar zijn we voor!

Nog een voorspoedige zwangerschap toegewenst!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Ik heb een baan waar ik overal en nergens ben en veel in de auto zit dus ik ga na mijn verlof geen borstvoeding meer geven. Echter als het me gegunt is dus als het lukt wil ik mijn kindje graag de best mogelijke start geven dus ik heb besloten het in ieder geval te gaan proberen. Bij ons in het ziekenhuis wordt een voorlichtingsavond mbt het geven van borstvoeding gegeven en daar gaan we samen heen. Het schijnt namelijk niet altijd even makkelijk te zijn. Mocht het niet lukken dan heb ik het geprobeerd en dan is het niet anders en komt de fles eraan te pas. Ik heb voor de zekerheid 2 flesjes gekocht.
Het afhankelijk zijn van elkaar vind ik niet erg. Als je net bevallen bent ga je echt nog geen hele dagen winkelen want je moet zelf ook herstellen. Tevens kun je onderweg prima borstvoeding geven zonder dat mensen naar je borst zitten te staren. Uiteindelijk moet je doen wat goed voelt voor jou want als je er niet achterstaat zal de kans ook niet groot zijn dat het lukt. Ik ga het in ieder geval proberen en zie het dan wel weer maar stop ook zeker als ik ga werken.

gr.Ing

Vooraf wil ik even zeggen dat wat ik hier ga schrijven, mijn ervaring is met mijn kinderen. Ik spreek dus voor mezelf en oordeel niet over de keuzes van andere en geef ook geen oordeel over hoe het bij anderen zal zijn.

Mijn oudste dochter is geboren na een spoedkeizersnede met complicaties. Ik wilde graag borstvoeding geven, maar kond aar pas na 5 a 6 dagen mee beginnen en er werd op dat moment gezegd, joh ga lekker voor de fles. Ik had in mijn hoofd gezet dat ik haar de borst wilde geven en ben dat gaan doen. Na 10 dagen ziekenhuis ben ik thuisgekomen en heb ik haar maandenlang volledig gevoed. Het heeft me wat moete gekost, maar het was de moeite waard

Mijn tweede dochter heeft ook maandenlang de borst gehad, zonder problemen. Ideaal, je hoeft niet te denken aan het meenemen van de melk, je hebt het gewoon bij je.

Vorig jaar ben ik bevallen van mijn zoon. En weer ging ik voor de borst, het was immers goed bevallen. Mara wat bleek het deed zo vreselijk veel pijn, dat ik ben gaan afkolven. Ik hoopte een oplossing te vinden voor de pijn, maar alle deskundigen stonden voor een raadsel, en ze spraken elkaar zelfs vaak tegen. Helaas na 3 weken was ik ziek en lukte het afkolven me ook niet meer. Ik heb echt ruim ee week tegen de 41 graden koorts aangezeten, en dan ook nog moeten kolven en zorgen voor 3 kids, was niet meer te doen.

Nu een maand geleden ben ik bevallen van mijn jongste dochter, en wederom die onverklaarbare pijn. Ook nu weer de deskundigen erbij. De pijn was echt niet te harden en dus ben ik wederom gestopt met de borstvoeding.

Maar wat een verschil, bij de borstgvoede kinderen heb ik me nooit zorgen gemaakt of ze genoeg kregen. Hadden ze weer honger dan gingen ze aand e borst. Overal waar ik maar was. En wat een tevreden koppies als ze die tepel loslaten. En dan die rustmomentjes samen met je kindje heerlijk.

En dan nu de fles. Hoeveel mogen ze nou eigenlijk. Shit wat zijn ze nog hongerig na de fles. Moet ik nou meer geven, of krijgenz e dan teveel. Oeps na 2 uur al weer honger, nee ze mogen echt nog niet, wantdan krijgenz e teveel. Shit heb ik alles bij me. Het geven van de fles is geen rustmoment. En al helemaal 's nachts niet.

Wat baal ik weer, de borstvoeding mislukt en een kind wat niet tevreden is na de voeding.

Wat zou ik graag ook die jongste twee de borst hebben gegeven.

Miep

Hoi m31,

Ik herken jouw "probleem". Ik heb inmiddels 2 kinderen en ben zwanger van de derde. Bij de eerste twijfelde ik erg of ik borstvoeding moest gaan geven, omdat "zo   hoorde", terwijl ik er zelf niets voor voelde. Vind het prachtig voor mensen die wel borstvoeding geven, maar voor mij, nee.
Toen ik dit aan de verloskundige vertelde, kreeg ik een hele preek over hoe goed het wel niet is voor een kind enz. enz. Aan alle kanten werd mij aangepraat dat ik toch echt borstvoeding moest gaan geven, of tenminste proberen.
Meteen na mijn bevalling werd mijn dochter op mijn borst gelegd om te drinken (wat ze trouwens niet deed) Toen de kraamverzorgster kwam werd ik helemaal geinstueerd hoe het allemaal moest. Na drie dagen had mijn dochter nog  geen slok  gedronken. S'avonds, toen de kraamverzorgster weg was (uiteraard) bleef ze maar huilen  en wilde niet aan mijn borst drinken. Kind in paniek, moeder in paniek en vaders die maar zei; "leg haar aan, dat kan toch niet moeilijk zijn?". Ik heb toen een tel. nr. van het kraamcentrum gebeld en kreeg ik advies hoe ik de avond en nacht door kon komen met flesvoeding. Toen de kraamverzorgster de volgende ochter weer kwam, weigerde ik dan ook om hier nog mee verder te gaan. Kreeg vervolgens weer een preek en ik moest eerst de verloskundige bellen om door te geven dat ik zou stoppen met borstvoeding + daarbij mij argumenten...!!?? Ik was er klaar mee.
Bij mijn tweede heb ik me niet over laten halen en heb ik heel duidelijk tegen iedereen gezegd dat ik GEEN borstvoeding ga geven en dat ik hierover niet in discussie ga.

Tuurlijk, borstvoeding zal best gezonder en beter zijn. Je bent veel intiemer met je baby en heb het altijd bij je en kunt het altijd zo geven. Maar het weegt voor mij niet op tegen het gedoe (wat je overigens ook hebt met flesvoeding). Voor alles is een vóór en tegen. Maar ik denk dat mij het gevoel er ook niet was om borst voeding te geven en heb er daarom ook niet echt mijn best voor willen doen.   En daarbij; mijn kinderen zijn harstikke gezond en zijn zelden ziek. Dus wat dat betreft...

Ik wil hier mee zeggen; volg je eigen gevoel en laat je niets aanpraten. Als jij borstvoeding wil geven, ga er dan voor. Zo niet, doe het dan niet. Maar je moet wel sterk in je schoenen staan dit standpunt vol te houden. Succes met je keuze!

Doornroosje_1

Ik denk dat je heel erg naar jezelf moet luisteren en je eigen beslissingen hierin moet maken, ik vind wat iemand anders vind geeneens belangrijk, alhoewel het weleens zeer kan doen als ze zeggen dat ik niet het beste doe voor mijn kindje maarja ik denk altijd maar happy mama = happy baby en borstvoeding is teveel energie die ik niet kan missen met ME (en medicatie nog eens daarbij) nee ik vind wel fijn als de papa het bed uit kan gaan snachts en de visite en opa en oma's de fles kan laten geven (dat geeft me rust) wie weet valt het me zo mee dat ik het bij een tweede wil proberen maar voorlopig doe ik mijn eigen ding!

Ik zou me trouwens nooit laten over halen door mijn man, moet hij het soms doen? mijn manneke steunt mij in alles wat IK wil wat betreft de voeding van de baby aangezien het meest op mij aankomt. Eerlijk gezegd beetje ego dat je dat als man zijnde van je vrouw vraagt als ze aangeeft het niet te willen. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Terug
Bovenaan