borstvoeding of flesvoeding

Hoi. Het beste is altijd borstvoeding maar dan alleen als moeder er zelf ook van kan genieten, want anders voelt zo'n kindje dat ook lijkt me. Ik heb bij mijn zoontje 4 weken borstvoeding gegeven, maar ben er toen ook mee gestopt.. Ik werd er ook helemaal kriegel van dat ik niks kon, niet wegkon (want dan belde mijn man na een kwartiertje dat de kleine weer wilde..)..
Als je er zelf niet achterstaat zal het ook niet lukken denk ik..
Ik ben nu 29 weken zwanger van de tweede en ga het zeker weer proberen (ben nu zekerder, wijzer enz. ), maar als het niet gaat laat ik me door niemand pushen om door te gaan..
Je voelt het zelf het beste...
Gr. Anne-Marie

bedankt voor al jullie reacties, ik denk dat ik eerst even ga proberen, maar zodra ik mij er niet lekker bi j voel gewoon stop, wat de kraamverzorgster ook zegt.... dat zeg ik nu hopelijk ben ik vlak na de bevalling ook zo sterk.

Kolven en dan nog een de fles geven. Dan ben je dubbelop aan tijd kwijt hoor! ik moest de eerste weken kolven om het op gang te houden (mijn zoontje kon nog niet goed drinken) dus ik moest steeds eerst een kwartier kolven elke keer, en dan nog eens voeden wat soms wel een half uur duurde.....

Hé meiden,
Ik ben eind sept vorig jaar bevallen en geef nu dus al zeven maanden borstvoeding. Ik moet zeggen dat ik niet een keuze had gemaakt, ik had niet zoiets van goh, wat zal ik doen, ik ging gewoon voor borstvoeding.
Mijn gedachte was altijd, waar zijn die dingen er dan voor, niet voor de mooiigheid, want dan hadden ze ze wel van goud gemaakt.
Op een tepelkloof in de eerste week na heb ik ook gelukkig nooit geen problemen gehad.

Ik vind het raar dat mensen zeggen dat ze dan niks meer kunnen, sorry maar dat is mijn mening, je bent er toch ook zwanger van geweest, toen kon je toch ook vanalles?
Ik neem mijn dochter overal mee naar toe, en voed haar zonodig overal waar ik ben.

Voor ik ooit zwanger was, was ik best preuts, maar borstvoeding is voor mij in ieder geval niet iets waar ik me voor moet schamen, of ongemakkelijk moet voelen. Ik zie het altijd zo, ik moet haar voeden, want ze heeft honger.

Ik ken ook mensen die geen borstvoeding konden geven, omdat hun niet genoeg voeding hadden, en een andere die het gewoon niet wilde en weer een andere die het te zeer vond doen.
Nou moet ik zeggen dat het bij mij ook zeer heeft gedaan, zeker de eerste week was echt niet leuk, maar daarna ging het veel beter.

Je moet een paar dingen onthouden, je bent echt geen slechtere moeder wanneer je fles geeft of borst geeft, je moet gewoon doen waar jij je het beste bij voelt.

Bij een volgende ga ik weer voor borstvoeding, Hier gaat het super.

X

Mijn eerste heb ik geprobeerd bv te geven wat niet echt geslaagd was.Na binnen de eerste 5 dagen 500gr te zijn afgevallen ben ik begonnen met kolven.Mijn zoontje had weinig kracht om te drinken en was 3 kwartier bezig om een fles leeg te krijgen en ik 1 uur om te kolven.Daarna had ik 1 uur rust om vervolgens opnieuw te beginnen en dit ook snachts.Meetsal kolfde ik ook tussendoor nog een keer anders had ik niet genoeg melk..Na 6 wk na van alles en iedereen kritiek te hebben gekregen ben ik gestopt en sinds dien weer helemaal lekker in mijn vel.Mijn zoontje dronk zijn fles snel leeg en ik kreeg weer energie ook omdat ik de nachtvoeding een keer kon overdragen.Nu ik zwanger ben van de tweede weet ik het zeker ik ga fv geven vanaf dag 1.Geen polonaise meer aan mijn lijf.Iedereen succes met je keuze en vooral doen wat je zelf wil.Sta je niet achter fv geef dan bv anders krijg je spijt maar ook sta je niet achter bv geef fv.Ook heel belangrijk wat wil je partner je moet het tenslotte samen doen.

kan het eigenlijk niet allebei? Ik hoop na mijn zwangerschap direct weer aan het werk te kunnen ( eigen baas) en kolven zie ik niet zitten. Maar kan je bijvoorbeeld niet 's ochtens bv geven overdag fv en 's avond weer bv?

Ik heb wel eens ergens gelezen dat bv geven je wel van de zwangerschaps kilo's afhelpt, omdat bv 500 calorieen verbrand, iemand daar ervaring mee?

mij heeft het niet van de overtollige kilos afgeholpen en volgens mij mag je na 6 weken bv de fles aanbieden omdat ze anders de borst gaan weigeren maar hoe dit precies zit moet je even vragen aan iemand die er echt verstand van heeft je vk ofzo.

Ik had zelf als king erg veel allergieen en eczeem. Ze zeggen dat borstvoeding de kans daarop verkleind vandaar dat ik erg gemotiveerd was om in ieder geval 6 maanden te halen. het ging niet altijd van een leien dakje, tepelkloven, problemen met toeschietreflexen, afvallen, geen energie meer, niet alleen weg kunnen, kolven op werk (bleh! leuk hoor, 3x per dag op de wc bij gebrek aan een goede plek), geen gezellig borreltje drinken. ik heb er een paar keer de brui aan willen geven en werd daar vervolgens weer gefrustreerd van omdat ik nou eenmaal die 6 maanden als doel had gesteld. Niet slim! Leg  jezelf geen eisen op.
Maar...uiteindelijk vond ik het helemaal geweldig. Het intieme contact met je kind, het gemak als je onderweg bent, altijd eten bij je, 's nachts minder gedoe. Ik heb het 9 maanden volgehouden omdat ik het kolven op werk wilde afbouwen en toen de productie heel hard achteruit liep. Anders had ik het nog langer willen doen.
Ik vond zelf het geven van een flesje wat ik na de 9 maanden deed veel ingewikkelder maar dat komt misschien wel omdat ik niet veel ervaring heb opgedaan.

Het gevoel bij borstvoeding blijft natuurlijk zo persoonlijk dat iedere keuze een prima keuze is. maar zoals hierboven al is gezegd, zorg dat je man/vriend/vriendin weet wat je wilt of schrijf het op een papiertje want anders kunnen ze je helemaal gek maken zo net na een bevalling.

gr. Anne

Terug
Bovenaan