Hoi Mie,
ik ben onlangs bevallen van onze 3e en ik geef volledig bv. Ik wilde dit heel graag, al had ik m’n onzekerheden en twijfels of het goed zou gaan.
Onze 1e heeft bijna een jaar volledig bv gehad. Tijdens mijn 2e zwangerschap twijfelde ik, ik vond mijn eerste ervaring ermee best zwaar en begon me zelfs af te vragen of al de moeite het wel waard was. Je bent toch de hoofdvoeder en vooral met regeldagen vond ik het best zwaar, naast mijn werk.
Helaas kreeg ik in de laatste trimester van mijn 2e zwangerschap complicaties waardoor onze 2e te vroeg is geboren. Voor prematuren is moedermelk heel belangrijk, dus begon ik direct met kolven om m’n melkproductie op te bouwen. Dat ging aardig, helaas lukte het me maar 4 mnd. Ik ondervond na het stoppen nogal wat problemen bij onze 2e nadat we overgingen op kunstvoeding, die ik bij onze 1e niet heb gehad, zoals allergieen en eczeem. Ook verschillen zoals meer overgeven bij kunstvoeding, het minder huid- op huidcontact en de moeite die je steekt in kunstvoeding geven maakte dat ik enorm veel spijt kreeg met het stoppen van bv en voor onze 3e bv wilde geven.
Bv heb je altijd bij de hand, ik realiseerde me ook dat bv geven eigenlijk ook makkelijker is tov kunstvoeding, het is 100% afgestemd op de behoeften van je kind, je hoeft het niet op te warmen.
Nu is het zo dat ik weinig tegenslag en problemen ervaar met bv geven; tuurlijk wel wat gevoelige tepels maar ik heb ze gelukkig en hoef bijv geen tepelhoedje te gebruiken. Ook heb ik geen problemen met m’n melkproductie en happen mijn kinderen goed waardoor het mee zit. Verder heb ik altijd op het gebied van bv goede ondersteuning gehad van kraamverzorgenden en lactatiekundigen die me steeds goed hebben geinformeerd.
Ik hoop dat je het een kans wilt geven en vooral kunt ervaren hoe het is.