Borstvoeding of niet?

Ik heb zelf altijd geroepen dat ik geen borstvoeding wilde geven maar flesvoeding.
Maar nu ik zelf zwanger ben, mijn vriendin voorstander is van bv en ik heb gezien hoe het ging, inclusief kolven (op werk) bij een vriendin/collega ben ik omgedraaid. Nu besloten dat ik wel voor bv ga maar ook wel de slag om de arm houd, dat als het niet lukt/gaat om welke reden dan ook, we overstappen of fv. Ik denk dat daarmee de druk eraf gehaald wordt en beide varianten oke zijn bij ons.
Maar goed er zijn genoeg kinders groot geworden met fv dus als je kiest voor fv is het ook prima toch?!

Ik ben begonnen met BV onder het mom van we gaan kijken of het lukt. Ik vind het zelf niet heel speciaal zoals sommigen het ervaren (moeder dochter moment, quality time etc.), ik ben daar gewoon te nuchter voor. Kan me echter wel voorstellen dat het voor sommigen een meerwaarde in die vorm heeft. 
Heb er voor gekozen vanwege de voordelen die BV heeft. Ons kleintje heeft geen krampjes en spuugt ook niet/nauwelijks. Verder is ze heel content met de voeding en zit ze er ook goed mee vol en komt ze flink aan. Dit kan natuurlijk allemaal toeval zijn, maar het sterkt mij wel in mijn beslissing. 
Het aanhappen was hier eerst een probleem. Haar tongriempje is gekliefd omdat die extreem kort was. Daarnaast hebben we wat opstartprobleempjes gehad. Nu loopt alles een stuk voorspoediger.
Ik zou zeggen probeer het sowieso een weekje, de eerste dagen is er nog bijna geen voeding. Wij hebben 4 daagjes bijgevoed omdat ik niet genoeg had. Nu heb ik genoeg voeding :) 

Probeer het gewoon. Het was even investeren de eerste week, want je tepels zijn t niet gewend, maar daarna liep het zo goed! En tijdens je verlof is het ook niet lastig ofzo. Als het niks voor je is stop je gewoon. Haal wel medela purelan in huis, een geweldige tepelzalf. 

Ik heb ook getwijfeld, toch geprobeerd. Na 4 weken ermee gestopt. Het was echt niks voor mij. Ik wist niet waarom mijn dochter huilde en gaf haar steeds maar weer de borst. Ik werd hier erg onzeker van. Ze dronk ook nooit goed leeg, waardoor ze altijd hongerig was. Vaak weigerde ze ook te drinken terwijl ze wel helemaal overstuur was en honger had. Ik zat vaak huilend met haar in mijn armen en mijn man stond er bij te kijken maar kon niks doen. De momenten dat het wel goed lukte en je je kindje zo dichtbij je hebt, vond ik wel heel bijzonder.
Na een week soms stiekem wat flesvoeding gegeven en daar was ze veel tevredener mee. Heerlijk vond ik het. Na 4 weken echt gestopt en volledig op flesvoeding over. Daar groeien ze ook goed op hoor, niks mis mee!! 
Nu ben ik 12 weken zwanger van ons tweede kindje, en ik weet nu al.. dit keer geen borstvoeding. Echt niks voor mij!

Ik wil nog even reageren op dit topic van bijna anderhalf jaar geleden... Nu onze zoon 1 wordt en we aan een 2de denken, heb ik de weg naar het forum teruggevonden :).

Misschien kan ik toekomstige mama's helpen met mijn ervaringen te delen, na het opstarten van mijn topic.

Uiteindelijk heb ik besloten om geen borstvoeding te geven en voor flesjes te gaan. Ik had een vroedvrouw die me hier wel in steunde en me ook op dat vlak met raad en daad bijstond. M. was meteen vertrokken met het drinken van de flesjes en kon ook meteen van start met gewone Nutrilon... Geen last van reflux of allergie, kwam goed bij. Op aanraden van de vroedvrouw hebben we wel steeds op vraag gevoed, maar hij ontwikkelde al vrij snel zijn eigen schema. Voor mezelf als controlefreak heb ik het dus allemaal wel positief ervaren. Ik wist perfect hoeveel hij dronk, als hij na een uur al huilde wist ik zeker dat het niet van de honger kon zijn enz. Die houvast gaf me tijdens die eerste weken toch wel zelfvertrouwen als nieuwe mama.
Borstvoeding is het dus voor mij niet geworden, en voel me daar oké bij. Bij een 2de zal ik ook opnieuw voor flesjes kiezen... Maar heel veel respect voor wie, kort of lang, borstvoeding geeft. Chapeau!!

Zal wel commentaar krijgen maar.. 

.. persoonlijk is het niets voor mij. Heb er drie en kan het niet helemaal uitleggen maar nee. In mijn omgeving zie ik bij mensen die bv geven ook écht die voordelen niet. Wat ik zie zijn kindjes die met 2/3 nog gevoed worden en amper doorslapen. Die net zo vaak, al dan niet vaker, verkouden zijn dan mijn flessen kinderen ??‍♀️ 

Je kunt het altijd proberen natuurlijk. Maar de andere kant mag ook eens uitgesproken worden ?

Ik wilde heel graag borstvoeding geven maar mijn zoon was te ongeduldig. Eerste tijd afgekolfde melk gegeven, maar dit is best veel werk. Toen ik wilde afbouwen lukte dit niet. Uiteindelijk pillen gekregen om de melkproductie te stoppen, maar wat een pijn deed dit! Achteraf had ik veel eerder flesvoeding willen geven.

Ik heb het gecombineerd gedaan voor 2 weken. Na 2 weken geheel overgestapt op flesvoeding omdat dit toch meer bij mij past. En het ook niet heel makkelijk ging.  Zowel baby als ik zagen het gemak van de fles in ;) Voor hem ook minder hard werken haha.
Wel blij met de anti stoffen en alles die hij de eerste 2 weken van mij ontvangen heeft. Zou het zo weer op deze manier doen.

Terug
Bovenaan