Casemanager of een contract sluiten met een caseload verloskundige* ?

Ik vind het niet erg om erop te reageren.
Bij mijn eerste zwangerschap had ik 3 verloskundigen die elkaar afwisselen.
Met 36 weken had ik voortijdige weeën en kwam er een achterwacht, want ze hadden alledrie vrij!
Ik had met 30 weken al allerlei klachten en werd met 38 weken doorgestuurd naar ziekenhuis. Daar bleek ik pre eclampsie met verhoogde leverwaarden te hebben.
En werd ik dag later ingeleid. Ze komen niet in ziekenhuis, dus weer andere verloskundige.
Voor de bevalling zelf vond ik het geen probleem. Ik had gelukkig iemand die mij goed aanvoelde en lief was als ik het nodig had. In tegenstelling tot de verpleegkundige die ik met infuuspaal te lijf wilde gaan hihi. Wat een k***** was dat.

Na paar dagen ziekenhuis werd ik door "eigen"verloskundigen de kraamtijd door geleid. Naar mijn mening hadden ze eerder tijdens mijn zwangerschap mijn klachten serieus moeten nemen en tijdens kraamtijd spraken ze elkaar ook tegen.
Ik zou liever voor 1 iemand kiezen, waar je je dan wel goed bij moet voelen. Zo kunnen signalen ook beter te herkennen zijn....
 
Hoe is dit haalbaar? Staat zo'n vk 24/7 standby voor jou bevalling dan? Dan kunnen ze niet veel mensen begeleiden lijkt me.... Ben benieuwd hoe dit geregeld wordt?
 
Hoe is dit haalbaar? Staat zo'n vk 24/7 standby voor jou bevalling dan? Dan kunnen ze niet veel mensen begeleiden lijkt me.... Ben benieuwd hoe dit geregeld wordt?
 
"Simpel komt de vraag er neer op: ‘wil je een bekende verloskundige die je heel de zwangerschap, de bevalling en het kraambed meemaakt en dus leert kennen of wil je een team van 6 of 7 verloskundigen, waarvan je er geen echt leert kennen en één ervan de casemanager is? " Wil je dan nu gewoon graag horen dat we natuuuuurlijk allemaal iemand aan ons bed willen die we echt leren kennen? Zo komt de vraagstelling nl wel op mij over door het "geen echt leert kennen". Het zal mij werkelijk een zorg zijn, ik wil iemand met verstand van zaken, en of dat een haaibaai of een zacht ei is maakt me niet uit. Ik heb een sterk vermoeden dat ik tijdens mijn bevalling ook niet bepaald lief en aardig zal zijn :D
 
bij de geboortje van mijn dochter had ik voor een praktijk gekozen met 1 vaste verloskundige en 1 andere verloskundige als de vaste vrij had. tijdens mijn bevalling heb ik ze zelfs alletwee gehad.
terwijl ik eerst had van ik wil mijn vaste verloskundige was de vervangende zeker zo goed. misschien zelfs nog wel beter omdat zij iets strenger was (en dat had ik nodig :)).
bij mijn volgende zwangerschap ga ik zeker weer terug naar haar.
deze runt zij tegenwoordig samen met iemand anders
 
Beste Tine,

Ik heb je stelling gelezen en ik vond het opvallend dat ik meteen dacht: "Oh, dit zal wel voor de randstad gelden", want ik zit bij een vk-praktijk die maar 2 verloskundigen kent en met beide heb ik regelmatig te maken. Ik vind dat prettig en persoonlijk en heb echt geen voorkeur voor de een of de ander. Is het zo gebruikelijk zoveel verschillende (6 of 7) verloskundigen te krijgen tijdens een zwangerschap? Want in onze regio (noord Brabant) is dat echt geen gewoonte.
In het uiterste geval heb je een invaller, maar dat is echt in noodgevallen als beide vk's "bezet" zijn, maar dat lijkt me ook te kunnen gebeuren als je een caseloadmanager hebt...
Zit 'm de kwestie niet meer in het feit dat in sommige regio's er niets "kleins" meer te vinden is? Persoonlijke aandacht lijkt me altijd fijn, zeker iemand die je kent en die je situatie kent.

Over of het hier gepast is of niet; je kunt altijd kiezen om op een topic wel of niet te reageren... het is gewoon maar een vraag die gesteld wordt. Als je het niets vind, reageer je toch gewoon niet?
Overigens zou het inleidend stukje iets minder "theoretisch" mogen, ik had ook wel wat moeite om in eerste instantie te begrijpen wat er nu gevraagd werd... verder geen problemen!

Esk (36 weken zwanger van de 1e)
 
Dag allemaal, Dank voor de vele ‘open’ reacties.

Het doel is jullie te prikkelen ook na te denken over je eigen verloskundige zorg en service. De Stuurgroep Zwangerschap en Geboorte vraag dit voor de verbetering van de uitkomsten. Ik promoot ‘Normaal bevallen’ en draag graag bij.
De vraag is dan ook zo gesteld dat die enigszins dwingt om na te denken over je eigen zorg. We zijn allemaal even vrij om wel of niet op vragen of items op dit forum te reageren. Als je voelt dat een onderwerp wringt of je ergert, dan appelleert het item ergens op.

Anyway …. het gaat bij mij over zelf kiezen in zorg
en zelf bepalen. Wat heb je nu helemaal te kiezen in je zorg? Heb je dat wel eens jezelf afgevraagd? Is het niet zo dat de verloskundige praktijk en haar verloskundigen veel bepalen? Je hebt goed geborgde rechten (Wet WGBO) en je bent zo vrij als een vis om zelf te bepalen. Hoe vaak maak je gebruik van dat recht en neem je in je zorg zelf het initiatief?

Een contract voor caseloadverloskunde, maakt het mogelijk dat je als vrouw zelf een contract sluit met een gewenste verloskundige. Het is geen utopie. Het bestaat als jaren in het buitenland en werkt uitstekend. Het maakt je als meest betrokkene de opdrachtgever.

Er is een kleine groep verloskundigen die doorlopende persoonlijke 24/7 dagen service met een vaste achterwacht in Nederland biedt, in de Randstad en in de provincies, stad en platteland. Maar er is nog steeds geen passend contract voor.

Deze verloskundigen doen zichzelf en hun families te kort (het zijn idealisten), doordat ze te veel persoonlijke service en tijd verlenen, tegen een veel te lage vergoeding. Zij kiezen bewust voor een caseload van 50, tegen de gangbare van 105.
De pioniers hebben meer tevreden vrouwen en verwijzen minder. Zijzelf vinden zo te werken erg plezierig. Geweldig dus, een variant van zorg die als vrouwen er toevallig mee in aanraking ook erg waarderen.

De vraag is daarom of jullie variatie in zorg/contracten wensen.

Kom maar op met jullie suggesties en wensen. Hoe meer hoe beter. Ik kijk er naar uit.
Lieve groeten,
Tine Oudshoorn, verloskundige en consultant.
 
Is het niet altijd zo dat je weinig te zeggen heb? Want als je je mond wel opentrekt (en zo iemand ben ik) wordt je al gauw als vervelend betwetertje gezien.
Ik weet niet overal wat van af, en verwacht zeker dat een deskundige dat wel weet. Helaas ben ik tijdens mijn vorige zwangerschap hierin misleidt.
Ze moeten meer tijd nemen voor hun patiënt en luisteren naar wat ze zeggen en aangeven en zeker ook verder kijken.
Prima als ze met 3,4,5,6,7 of weet ik hoeveel werken. Maar laat ze duidelijke dossiers aanmaken, meer overleggen.
Dat gevoel krijg ik nu niet en zou dus zeker kiezen voor iemand die alleen werkt als ik weer naar verloskundige zou mogen. Maar door mijn vorige zwangerschap loop ik nu bij gyn en moet ik deze hele zwangerschap in de gaten gehouden worden.

Ik heb trouwens hierin ook andere gyn gekozen, want vorige legde weinig uit en liet je ook na doorvragen vaak in het ongewisse.
Tot nu toe ben ik tevreden met deze gyn!
 
Terug
Bovenaan