Casemanager of een contract sluiten met een caseload verloskundige* ?

Is het niet altijd zo dat je weinig te zeggen heb? Want als je je mond wel opentrekt (en zo iemand ben ik) wordt je al gauw als vervelend betwetertje gezien.
Ik weet niet overal wat van af, en verwacht zeker dat een deskundige dat wel weet. Helaas ben ik tijdens mijn vorige zwangerschap hierin misleidt.
Ze moeten meer tijd nemen voor hun patiënt en luisteren naar wat ze zeggen en aangeven en zeker ook verder kijken.
Prima als ze met 3,4,5,6,7 of weet ik hoeveel werken. Maar laat ze duidelijke dossiers aanmaken, meer overleggen.
Dat gevoel krijg ik nu niet en zou dus zeker kiezen voor iemand die alleen werkt als ik weer naar verloskundige zou mogen. Maar door mijn vorige zwangerschap loop ik nu bij gyn en moet ik deze hele zwangerschap in de gaten gehouden worden.

Ik heb trouwens hierin ook andere gyn gekozen, want vorige legde weinig uit en liet je ook na doorvragen vaak in het ongewisse.
Tot nu toe ben ik tevreden met deze gyn!
 
Beste Reneke.
Het is zo dat je alles te zeggen hebt. Jij mag en moet de baas blijven over je eigen keuzen. Ja, dit houdt in dat je ook verantwoordelijkheid draagt. Niks mis mee. De wet WGBO geeft je alle garanties. Gezien de dominante invloed van de diverse professionals (ook verloskundigen) op het gedrag van de patiënten/zwangere vrouwen (die niet ziek zijn) en het effect van emancipatie (zelfbeschikking) op hun vertrouwensrelatie, lijkt het stimuleren van de autonomie en mondigheid van de patiënt/cliënte via de professional de beste route’ stelt de raad voor de volksgezondheid en zorg na onderzoek in NL in 2009. Focus op jullie belangen en behoeften is de juiste richting om vrouwen mondiger te maken. De verloskundige of arts heeft hierin een taak. Dus stap er op af en praat maar over je behoeften. Vraag tijd, maak dubbele afspraken en wees niet bang. Jullie vrouwen overvragen zelden.
Als je je mond wel opentrekt (fijn Reneke dat je zo iemand bent!!) dan ben de assertief bezig. Prima. Je mag jezelf niet zien als een vervelend betwetertje. Dus schrap dat beeld van jezelf uit je hoofd. Je bent een mondige verstandige vrouw die voor zichzelf en haar kind opkomt. Immers jij alleen weet wat goed is voor jezelf en je kind. Communiceer dat. Daar heeft de begeleider baad bij.
Je weet meer dan je zelf denkt Reneke, verwacht van de deskundige dat zij/hij bijdraagt aan jouw succes en dat is waar zij/hij de vakkennis op inzet.
Jammer dat je tijdens je vorige zwangerschap bent misleidt.
Terecht stel je dat professionals meer tijd moeten nemen voor jullie en moeten luisteren naar wat jullie te zeggen hebben en aangeven. Dat professionals verder moeten kijken en belangstelling moeten opbrengen voor wat achter jullie klachten en vragen zit. Zie je hoe slim je bent!! Je weet precis aan te geven waar het om gaat.
Prima schrijf je ook, als er met 3,4,5,6,7 of weet ik hoeveel verloskundigen in een praktijk werken. Inderdaad duidelijke dossiers aanmaken en meer overleggen. Maar dat garandeert geen relatieopbouw en het blijft dan toch nog altijd onpersoonlijke zorg die je niet echt vooruit helpt.

Jij zou dus ook kiezen voor maximaal twee verloskundigen als de mogelijkheid bestond.
Fijn dat je al een bewuste keuze hebt gemaakt en tevreden bent. Goede tijd verder en een fijne bevalling. Ga lekker door assertief te zijn. Je doet het prima!!!
Lieve groeten,
Tine Oudshoorn, verloskundige en consultant.
 
Terug
Bovenaan