combinatietest (downsyndroom)

A

Anoniem

Guest
heb vanmiddag de vk gebeld voor een afspraak en mag woensdag a.s al komen spannend hoor....
maar, nu vroeg ze me dus als we ook die combinatietest ook willen doen??

wie heeft dit al gedaan, of gaat het doen??
want stel dat het niet goed is wil ik dus geen vlokkentest, de kans is er dat het als nog
een miskraam word??
en, die risico wil ik dus niet nemen weet dat het weinig is maar. heb hier voor ook al een miskraam gehad...
en, we zijn al een tijdje bezig...

ppfffff...

liefs mama van 1
en morgen 9 week zwanger

hoi,

uiteindelijk zijn dit heel persoonlijke beslissingen om het wel of niet te doen.... wij hebben het bij beide zw.schappen niet gedaan.... down was voor ons geen reden om een zw.schap af te breken.
Jullie zelf moeten bepalen: wat doe ik met een uitslag?? Kunnen wij het aan een kindje met Down, hebben wij voor een kindje met Down ook genoeg liefde te geven etc etc.
Het is een kansberekening en die kan gunstiger en negatiever uitvallen als normaal voor je leeftijd, maar zegt dan nog niks.... als de kans 1 op 200 is... kan jij die ene zijn, maar ook  1 van die 199 anderen. Op zich is het een redelijk 'risico' 1 op 200, maar als jij 1 van die 199 bent zit je misschien wel in de stress voor niks.... en een punctie is ook niet geheel zonder risico (maar is dan wel het enige wat zekerheid geeft omtrent het al dan niet hebben van Down van het kindje).

Kortom kan er eigenlijk weinig zinnigs over zeggen behalve dan dat ik jullie aanraad om op voorhand te bedenken  wat je met een bepaalde uitslag zal doen... als jullie nu al weten dat Down geen reden is voor het afbreken van de zw.schap... dan zou ik de test niet eens laten doen.

groetjes,
Marije

Hoi mama van 1,

ik heb de test 2 weken geleden late doen.
Was niks engs aan, ze hebben met de echo de nekplooi gemeten.
Deze was 1,1 mm en de verloskundige zij ons dat dat er goed uitzag.
En daarna hebben we bloedgeprikt en 10 dagen later kregen we de test.
De uitslag was 1 op 5000 was de kans dat onze baby dounsyndroom zou krijgen.
Dit is een hele kleine kans, we hoeven verder niet onderzocht te worden.
De test was fijn voor ons om te horen dat de kans eigenlijk heel erg super klein is.

Ik ben er blij mee dat ik de test gedaan heb, en mijn uitslag goed was.
Het is zekker iets om over na te denken om te doen.

groetjes Margo

Hoi Mamma van 1

Ook wij laten de combinatietest uitvoeren, waarschijnlijk over 2 weken.
Wij hebben hiervoor gekozen omdat het geen kwaad kan voor de kleine (echo en bloedprikken). Wij zouden er bijv. niet voor gekozen hebben als je gelijk een vlokkentest zou moeten doen.  
Wij zijn niet van plan om het weg te laten halen als de kans erg groot is, een kindje met down zou bij ons ook welkom zijn, maar we vinden het wel fijn als we het dan wat eerder weten, zodat je extra "maatregelen" kunt nemen, zo'n kindje heeft toch extra zorg nodig.
Succes met je keuze en doe wat je gevoel je ingeeft.

Groetjes Natalie

Spannend zo'n eerste afspraak bij de verloskundige!
Om antwoord te geven op jou vraag. Ik heb duidelijk aan de vk gevraagd of het alleen was om te zien of je kand hebt op een kindje met downsyndroom. Ze zei dat dat inderdaad het geval was. Ik heb toen besloten om geen combinatietest te doen. De kans is al niet zo groot dat het een kindje met dowm word en bovendien was en is elk kindje voor mij een wonder en heel erg welkom, met of zonder downsyndroom.

Het is natuurlijk helemaal jou beslissing en inderdaad is de kans op een miskraam heel erg klein. Maar als je toch al weet dat je je kindje altijd wilt houden, waarom zou je dan nog een test doen?

Groetjes Hannneke

zie ook niet op tegen de test , maar (stel) dat ze zeggen dat de kans er wel is wil ik dus geen vlokkentest ben als de dood dat het mis kan gaan...
maar, ga woensdag heen en ik hoor wel wat ze zegt....
bij de eerste hadden ze dat nog niet,....

maar, hoor dan ook het hartje hihi....
ook, wij hebben er overgehad maar, ook zo'n kindje is welkom hier....

liefs mama van 1
9w zwanger

Ik heb 20 mrt mijn echo en ga het ook niet doen. Heb het vorige keer ook niet gedaan maar het werd helaas een miskraam.

Wij hebben het onderzoek wel gedaan, na uitgebreid er over nagedacht en gesproken te hebben. Voordat je het onderzoek gaat doen, is het handig om te bepalen wat je met de uitslag gaat doen.

Er is een site voor mensen die meer informatie willen over downsyndroom, www.downsyndroom.nl .   . Daar is ook een onderwerp voor mensen die net zwanger zijn. Laat je goed informeren en bedenk dat ieder mens anders is. Welke beslissing je ook neemt, doe hem weloverwogen en met je hoofd En je hart.

Succes met het nemen van de beslissing.

Terug
Bovenaan