combinatietest (downsyndroom)

quote: tineke240 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('10-03-2008 10:19:58'));

hoi mamma van 1,

ik heb zelf donderdag 28 feb. de combinatie test gehad en bij ons was het niet zozeer dat wij een risico waren maar ook ons werd het gevraagd en ik heb het eigenlijk alleen maar gedaan vanwegen de extra echo en als je er dan toch achter kan komen waarom dan niet.

ik ben zelf 25 en bij ons in de familie komt geen kind met down syndroom voor dus ik was ook niet bang om die combinatie test te doen.

je kan voorjezelf nagaan of je wel of niet een verhoogd risico hebt op een kind met down syndroom en mocht het nou zo zijn dat je een verhoogd risico hebt moet je voor jezelf nagaan kunnen wij een kind met down syndroom aan.
als blijkt dat je aan kan zou ik zelf de combinatietest niet doen want als blijkt dat je een verhoogd risico hebt ga je je eigen alleen maar de hele zwangerschap zorgen maken.

als nou blijkt dat je jong bent er geen kinderen met downsyndroom in de familie voorkomt heb je dus geen verhoogd risico en hoef je je dus bijna geen zorgen te maken en dan heb je alleen een echo van een half uur extra erbij.

ik heb zelf enorm genoten van de echo want ik heb echt een half uur genoten van mijn kind bij kwam trouwens uit de test dat ik een kans op een kind met downsyndroom van 1:19.000 en andere chromosoom afwijkingen 1:30.000 dus enorm goede uitkomst.

groetjes  tineke

hoi pallevm.

ergens in een ander forum of toppic deelen wij ook jullie mening mijn vriend en ik hadden ook besloten dat als het risico groot was met de combinatie test en na een vruchtwaterpunctie zou blijken dat ik in verwachting was van een kind met down syndroom dan zouden wij het ook weg laten halen.

wij hadden voor onszelf het argument dat we al een gezond kind hebben en dat wij er bang voor zouden zijn dat het gezonde kind in een verdom hoekje terecht zal komen omdat een kind met down syndroom gewoon ontzettend veel tijd en zorg nodig heeft.

en wij vonden dat wij dat onze zoon niet aan konden doen.

groetjes tineke

Hallo,

Op dit moment ben ik 35.4 weken zwanger en alles gaat goed gelukkig.
Ook wij hebben ervoor gekozen om de combinatie test te doen en we maakten ons geen zorgen over de uitslag. Maar fout gedacht......wij hadden een kans van 1 op 8!!!!! En dan donder je dus flink van die roze wolk. En dan begint het lange wachten, eerst wachten totdat we een vruchtwaterpunctie konden doen en daarna wachten op de uitslag (3 weken). Gelukkig bleek alles goed te zijn en kregen we te horen dat we een zoon zouden krijgen. Het was net alsof weer te horen kregen dat we zwanger waren. Helemaal blij.

Gelukkig hadden wij al voor dit alles over de "wat als...." scenario nagedacht.  Zelfs al voordat ik zwanger was.  Ik werk zelf met mensen met een verstandelijke beperking en ben opgegroeid met een broer die een verstandelijke beperking heeft. Ik heb een gewone gelukkige jeugd gehad, maar naar mijn broer ging alle zorg en aandacht. Wat ook logisch is. Maar voor een kind niet altijd even makkelijk te begrijpen. Daarnaast houdt die zorg NOOIT op.
Hierdoor hadden we besloten dat als het voor ons geen goede uitslag zou zijn we het kindje zouden laten weg laten. En aan dat besluit hebben we nooit getwijfeld.

Een combinatie test is een kansberekening, en doe  je niet voor de lol! En praat over met je partner  wat je wilt als het niet goed blijkt te zitten, voordat je besluit zo'n test te gaan doen. Hierdoor weet je van elkaar hoe de ander erover denkt en dat is erg belangrijk. Want als het eenmaal zover is komen er zoveel emotie's op je af.
Wij zijn hier altijd heel open over geweest naar de familie, vrienden en  ik naar mijn collega's. Wij hebben helemaal geen negatieve reacties gehad en het feit dat vooral mijn ouders helemaal achter ons besluit stonden heeft mij goed gedaan. Als iemand weet hoe het is dan zij! Mijn vader zei zelfs tegen mij; meid dat wil je niet!
Begrijp me niet verkeerd, mijn broer maakt gewoon deel uit van het gezin en we houden van hem. Maar het is erg zwaar. Hoe en wat daar zal ik hier verder niet over uitwijden dat doet er ook niet toe.
Ik weet dat er mensen zullen  zijn die er heel anders over denken en die ons verhaal niet begrijpen.
Maar het is ons verhaal en ons leven. En mocht we dit traject weer moeten doormaken, dan zouden we precies hetzelfde doen.

Groetjes Doezel

in het forum augustus08
staat ook een topic over een combinatie test waaom wel of juist niet
je zal merken als je daar kijkt dat de damens minder begripvol zijn.

groetjes tineke

bedankt meiden....
voor jullie uitleg en verhaal...
wij blijven bij onze standpunt wij doen het niet..

ga, nu lekker genieten van me zwangerscahp genieten

liefs mama van 1
9w en 6d zwanger

quote: tineke240 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('13-03-2008 12:02:25'));

in het forum augustus08
staat ook een topic over een combinatie test waaom wel of juist niet
je zal merken als je daar kijkt dat de damens minder begripvol zijn.

groetjes tineke

Hoi Tineke,

Ik denk dat mensen in een andere topic er anders over denken, in deze topic is het gericht dit onderwerp en hier komen dus geen mensen die er absoluut niets mee te maken willen hebben. Ik denk toch dat vooral stellen onder de 30 jaar vaak niet kiezen voor de combi test vooral omdat de kans in die leeftijd groep maar 1 op 1000 is.
Op een ander forum werd in een gewone topic ook niet begrepen en werd er zelf gevraagd of ik mijn baby bij het grofvuil zet als het een beperking heeft. Van die opmerkingen ben ik erg geschrokken. Daarom ben ik blij dat in deze topic mensen toch bij elkaar komen die er anders over denken.

Hallo (aanstaande) mama's!

Ik denk dat er voor elk standpunt wel een goed argument is dus respecteer ieders keuze, my opinion...
Ik woon dus in Griekenland.
Ik heb afgelopen donderdag nekplooimeting gehad 1,2mm t zag er allemaal goed uit zei de arts. Ook bloed laten prikken en de uitslag is na 24uur bekend!!!!!!  (nu kon ik vrijdag niet dus ga ik maandag naar m'n gyn. voor de uitslag)  Wat zouden ze in Nederland nog meer doen vraag ik me af. Want ik hoor dat t zo lang duurt voor de uitslag...  
Nog een andere vraag, hoe zit dat inNederland qua kosten???? Het kost hier bijna 200euro. M'n verzekering keert na de geboorte een flinke som uit (wat de kosten v.d. prive kraamkliniek net dekt) Gewoon nieuwsgierigheid hoor....
Vruchtwaterpunctie is hier standaard vavaf 37jaar (ben ik volgende maand). Dus dat staat me nog te wachten, maar ik maak me niet echt zorgen, ik heb alle vertrouwen in m'n gyn. en hij zegt dat t nix voorstelt. Hij maakt zich meer zorgen om toxoplasmose, ik moest goed oppassen...
Ik denk niet dat ik een zwangerschap zou afbreken tenzij t iets heel ernstigs is, maar t is toch fijn om voorbereid te zijn???? Ik wil ook perse weten of t een jongen/meisje zal zijn. Verrassingen staan je toch wel op te wachten.... En t is toch fijn en een opluchting als je weet dat je kindje gezond ter wereld komt????? Helemaal voor degene (ben naam kwijt) die eerst heeeel erg schrikt en GELUKKIG weer opgelucht mag zijn....
groetjes,Priscilla

hoi meiden,

ik zit al zins afgelopen  dins in de stress.....
ik zal ff mijn verhaal vertellen.
ik ben annemieke 37jr en mama van willem  bijna 18m
ik ben nu 14w zwanger.. dins kreeg ik de uitslag vd nekplooimeting.. 1 op 120  
de nekplooi zelf was maar 1,7 maar mijn bloed uitslag was dus KUT
ik heb gelukkig met grote spoed een vlokkentest kunnen regelen.. woens lag ik dus op zo'n stoel.................
en nu.. AFWACHTEN................
kan je vertellen het is killing..ik weet wat ik wil doen als de uitslag niet goed is.. mijn vriend is er/daar bijna..
ik wil het kindje niet laten komen... in mijn fam zit door een ongeluk een geestelijk gehandicapte oom.. als ik zie wat dat voor een zorgen mee brengt en dat behalve mijn mams niemand voor hem er is.. dit wil ik niet.. deze zorgen..
ik mag vrijdag bellen voor de uitslag.. maar geloof me..
maandag bel ik en dins en woens en dond................
als het allemaal goed is zou ik  ooit heel graag nog een 3de kindje willen MAAR a, ben ik echt super ziek vanaf week7 tot week13.. en dit zou ik niet nog keer willen door maken.. mocht het niet goed zijn...........
dan gaan we wel snel voor een 2de maar dan laat ik vroeger een vlokkentest doen!!

duimen jullie voor mij?
kaarsje branden??
bidden??

ik laat het jullie weten..
liefs annemieke

Lieve Annemieke,

Heb op het septemberforum een reactie bij je bericht geplaatst.
Ik duim voor je,
Liefs Eline

Terug
Bovenaan