combinatietest (downsyndroom)

hoi mama van een,
als je zelf al weet dat je bij een risico-uitslag geen vervolgonderzoek wilt doen, zou ik geen combinatie-test laten doen. Je krijgt namelijk een kansberekeningsuitslag: kans van 1 op ... Val je in de risicogroep, dan zit je de rest van je zwangerschap in spanning en onzekerheid of het nu een kindje met syndroom van Down wordt of niet.
Wij hebben ervoor gekozen om de test wel te doen, maar ook met de zekerheid van tevoren dat we vervolgonderzoek zouden doen als we in risicogroep zouden vallen.
Ik zou je adviseren om je twijfels en onzekerheden met de vk te bespreken en dan je keuze te maken.
Voorspoedige zwangerschap gewenst, groetjes

tanx meiden voor jullie berichtjes..
we zijn er uit...

we doen het niet..
zo'n test is niet 100% bij een vlokkentest komt er meer en beter uitslagen maar, dat wil ik dus niet omdat dat een kans geeft op een miskraam....
heb hier voor ook al een miskraam gehad..

ga, morgen de vk bellen want daar zal ik woensdag naar toe, weet nu niet als dat nog zin heeft??
we hebben er veel overgepraat en heb er zelfs slecht van geslapen...
ik denk dat het voor iedereen verschillend is...

liefs mama van 1

9w en 2d zwanger

hoi mamma van 1,

ik heb zelf donderdag 28 feb. de combinatie test gehad en bij ons was het niet zozeer dat wij een risico waren maar ook ons werd het gevraagd en ik heb het eigenlijk alleen maar gedaan vanwegen de extra echo en als je er dan toch achter kan komen waarom dan niet.

ik ben zelf 25 en bij ons in de familie komt geen kind met down syndroom voor dus ik was ook niet bang om die combinatie test te doen.

je kan voorjezelf nagaan of je wel of niet een verhoogd risico hebt op een kind met down syndroom en mocht het nou zo zijn dat je een verhoogd risico hebt moet je voor jezelf nagaan kunnen wij een kind met down syndroom aan.
als blijkt dat je aan kan zou ik zelf de combinatietest niet doen want als blijkt dat je een verhoogd risico hebt ga je je eigen alleen maar de hele zwangerschap zorgen maken.

als nou blijkt dat je jong bent er geen kinderen met downsyndroom in de familie voorkomt heb je dus geen verhoogd risico en hoef je je dus bijna geen zorgen te maken en dan heb je alleen een echo van een half uur extra erbij.

ik heb zelf enorm genoten van de echo want ik heb echt een half uur genoten van mijn kind bij kwam trouwens uit de test dat ik een kans op een kind met downsyndroom van 1:19.000 en andere chromosoom afwijkingen 1:30.000 dus enorm goede uitkomst.

groetjes  tineke

Hoi,

Ik wil toch graag ook nog even reageren!

Ik ben inmiddels bijna 30 weken zwanger van mijn 2e kindje. Ik heb de combinatietest wel gedaan toen ik ongeveer 12 weken zwanger was. Ik had zo'n idee van; ik val toch niet in de risicogroep, zit geen down in familie etc.
Helaas bleek dat ik toch een verhoogde kans had! (1:190) Echt dat was schrikken voor ons! Totaal niet gedacht dat dat bij ons zou gebeuren, en ik dacht ook: leuk, een extra echo!!
Nou, dat liep dus allemaal wel even anders. Natuurlijk hoef je dan geen vlokkentest of vruchtwaterpunctie te laten doen, maar geloof me, als je een verhoogde kans te horen krijgt, wil je het ook zeker weten! Wij hebben dus een vruchtwaterpunctie laten doen, 3 weken moeten wachten op de uitslag,........3 hele lange weken!
Gelukkig was er niets aan de hand, en zijn we vanaf het moment dat we de uitslag hadden ook echt van de zwangerschap gaan genieten. Maar van week 12 tot week 18 (toen pas de uitslag dus), echt in megaspanning gezeten, verschrikkelijk!

Hiermee wil ik aangeven dat je er van te voren dus echt goed moet bedenken wat je evt gaat doen! Echt, het is veel meer dan gewoon een extra echo! En onthoud inderdaad dat het echt alleen maar een KANSBEREKENING is, eigenlijk word je er dus niet veel wijzer van, het kan wel voor meer stress zorgen!

Nu ik dit allemaal zo heb meegemaakt denk ik niet dat ik weer een combinatietest zal doen bij de volgende, maar dat is mijn mening.........

Groetjes, Eline

jeetje eline, ik kan me voorstellen dat jullie afschuwelijke weken gehad hebben, zo tegenstrijdig: jippie we zijn zwanger maar ook "wat als..." . Gelukkig bleek vervolgonderzoek positieve uitslag te geven en kunnen jullie alsnog genieten van de zwangerschap. Maar nu weet je wel hoe kostbaar dat genieten is, lijkt me zo.
Geniet van die laatste 10 weken, ze zijn voorbij voor je t weet!
Groetjes mira

Hoi iedereen,

Ik heb ook besloten om een combinatie test te laten doen. Afspraak gemaakt over 2 weken 27 maart. Zelf heb ik samen met mijn partner dit besluit genomen omdat wij graag een "gezond kind" willen. Ik weet dat het een kansberekening is maar als de kans 1 op 1000 hoop ik een goed gevoel daar bij te hebben.
Ik ben nog maar 24 jaar en makkelijk zwanger geworden. Mijn partner en ik hebben besloten dat we de zwangerschap afbreken als het ongeboren kind een afwijking heeft. Dus hebben dit zeker niet gedaan voor de extra echo.
Natuurlijk geeft het geen 100% zekerheid de combinatietest en de 20 weken echo maar het sluit al veel uit.
Ergens vind ik het ook vreemd dat mensen allemaal wel de 20 weken echo willen en geen combinatie test, want de 20 weken echo word er ook gekeken naar afwijkingen. Ik ben zelf met een hartafwijking geboren en hoop met de 20 weken echo te horen of mijn ongeboren kind hier ook kans op heeft.
Ik denk dat iedereen heel duidelijk voor zich moet hebben wat doe je als er slecht nieuws komt, anders moet je er niet aan beginnen.

Zelf merk ik wel dat sommige mensen niet mijn mening kunnen respecteren en die maar hard vinden. Ik ben daarom ook blij dat nog maar heel weinig mensen het weten van zijn zwangerschap.

Nog even een weetje voor iedereen, Downsyndroom is niet erfelijk. Er worden meet kinderen het syndroom geboren in een familie waar het niet in voor komt dan wel.
Zo heb ik het tenmisten begrepen van de vk.

hoi PallevM,

zoals jullie denken, zo denken wij ook hoor. En dat dat niet altijd gewaardeerd wordt, tja. Jij en je partner zijn degene die met de kindje zullen leven en ook de enigen die erover kunnen beslissen toch?!
Wij doen ook deze zwangerschap weer combitest en 20wkn echo, met mocht dat noodzakelijk zijn, keuze tot afbreken bij ernstige afwijkingen.
Succes met de testen en het wachten op de uitslagen! Hopelijk een gezond kindje voor jullie!!
Groetjes mira

Terug
Bovenaan