Tuurlijk moet je goed nadenken over een dubbel-test, hetzelfde geldt voor een 20-weken echo...
Vind het zo jammer te lezen dat veel mensen heen gaan met het idee, lekker ons kleintje weer zien, vooral bij de 20-weken echo kijken of het een jongen of meisje is...het neemt niet weg dat ik het wel begrijp...
In november 2006 gingen wij ook voor een 20-weken echo, lekker ons kindje bekijken, weten of het een jongen of meisje zou worden...
Die dag is ons leven ingestort, wij kregen te horen dat onze dochter niet eens zou kunnen leven buiten mijn lichaam, ze had de ergste vorm van Spina Bifida (open ruggetje) en voor we het wisten kwamen we in een medische molen...
Je emoties gaan met je op de loop en we werde doorgestuurd naar een umc om daar nog een echo te krijgen, deze echo heeft ruim een uur geduurd en ik kon niet eens naar het scherm kijken, ik zag alleen een meisje heel druk aan het zwemmen, gapen en handjes opsteken naar ons, je kan je toch niet voorstellen dat dat meisje overlijd....
Ninthe is geboren op 18-11-2006 en een uur na de bevalling overleden...
Ik ben nu weer 30 weken zwanger, dit keer van een gezond meisje en wij hebben de dubbel-test wel laten doen...
Niet dat een kindje met down-syndroom niet welkom was geweest, onze uitspraken zijn nu "we hopen op een levensvatbaar kindje" en als het dan niet helemaal "gezond" is dan het zei zo...
Nee ze legden ons uit dat in Nederland alleen getest mag worden op de kans van down-syndroom, in andere landen testen ze veel meer...
Uit deze test kunnen ze nl ook de kans op Spina Bifida, en de meeste chromosomen-afwijkingen halen, het is alleen niet wettelijk toegestaan...
Toch heeft het ons heel erg geholpen, de nekplooi was 1.1 en dat in combinatie met mijn leeftijd (26) en de uitslagen van de bloedtest kwamen wij niet op de lijst voor van kansen...
Zo klein is die kans....en daar zijn wij natuurlijk heel blij om...
Ieder zijn eigen keuze, heel belangrijk, denk er goed over na, je wereld kan echt instorten, en niet verkeerd om te weten, een dubbeltest kost om en nabij de 130 euro en niet elke verzekering vergoed het aan mensen onder de 36....