contract wordt niet verlengd door mijn zwangerschap

A

Anoniem

Guest
ik kreeg net te horen dat mijn contract niet wordt verlengd doordat ik zwanger ben. Ik kan wel janken, dit kunnen ze echt niet maken. Mijn baas heeft me verteld dat ze niet zitten te wachten op iemand die 4 maanden met verlof zal gaan. En dat terijl ik hier al vanaf oktober 2004 met heel veel plezier werk.
Kan je hier iets tegen doen en hoe meot het nu verder. Moet ik nu een uitkering aanvragen.
Dit had ik niet verwacht, dat ze op mijn werk zo hard kunnen zijn.
gr laura

Hoi,

Wat rot voor je! Nu weet ik even niet precies hoe het zit met een bepaalde tijds contract, maar je mag niet(!) ontslagen worden vanwege of tijdens je zwangerschap. Ik snap dat je ook niet zit te wachten op een verstoorde arbeidsrelatie, maar je zou eens kunnen informeren bij een rechtswinkel. Wellicht dat je er dan toch nog wat uit kan slepen.

Bovendien zou je je baas kunnen zeggen dat het vervangen van jou hem niets hoeft te kosten. ook daarvan weet ik niet precies hoe het zit, maar voor zover ik weet krijgen ze een subsidie. En jouw "ziektegeld" daar hebben ze ook geen kosten aan.

Ik zou het nog niet op me laten zitten, maar eens kijken wat je kunt doen. Heel veel sterkte en probeer toch te genieten van de zwangerschap.

Carina

Hoi Laura,

Goh wat een rotnieuws!! Dat is natuurlijk het laatste waar je op zit te wachten.
Zoals al eerder vermeld kun je inderdaad niet ontslagen worden, maar geen contractverlenging van daar niet onder. Dit is beeindiging dienstverband van rechtswege. Helaas kun je daar weinig aan veranderen.
Tot wanneer loopt je dienstverband?

Groetjes Saskia

Hoi,
Ik heb het gelukkig van te voren te horen gekregen. Ze hebben hier gelukkig de regel dat je het ongeveer 2 maanden van te voren hoor. Mijn contract loopt in juni af. Het is nu wel raar om te werken, ben niet meer gemotiveerd. Ik zit dit nu ook te schrijven onder werktijd, Ik weet ook niet of ik hier nog 2 maanden wil zitten. Miscchien dat ik me een keertje ziek meld als het mooi weer is. (is misschien kinderachtig, maat de sfeer is wat mij betreft een beetje verpest)
Er werd net aangeraden om te gaan solliciteren,ik het enige wat ik dacht was: jij hebt makkelijk praten, ik ben wel zwanger en ga natuurlijk nooit een baan vinden als ik in september moet bevallen.
Maar ja, ik bekijk het maar positief, heb lekker lang vakantie.
gr laura

Vraag maar of je werkgever dit voor je op papier wil zetten.

Je werkgever mag dit niet als reden opgeven om je contract niet te verlengen.

WiepWiep weet er geloof ik meer van maar het is mogelijk dit met succes aan te vechten. Zij zal vast ook nog reageren.

Miep

hoi laura01

ik heb me baas ook deze week pas vertelt dat ik zwanger ben

enm hij mag je inderdaad niet   met deze rede ontslaan   ,
heb het via   google opgezocht   daar kan je via hun de site zoeken van het wetboek daar kan je alle info in vinden

en zeker nu hij kenbaar heeft gemaakt   dat de reden is dat hij niet zit te wachten op je zwangerschapsverlof

vecht het aan , en   hij mag alleen als reden aangeven dat je je werk niet goed doet en dergelijke ontslaan   niet je zwangerschap als reden ,
en hij moet tijdens je evaluatiegesprekken   aangegeven hebben dat je je werk niet goed doet     dus hij moet tijdig kenbaar hebben gemaakt   dat je je werk niet goed doet

en op zwart en wit   gezet te hebben

maar zoek maar via google   het   wetboek op en dan vind je alles
  en ga anders lekker   net voordat je contract afloopt met verlof     dan is hij verplicht je door te betalen

groetjes nadine28

Hoi Nadine28,

Heel erg bedankt voor je tips. ik ga ook even bij  mijn rechtsbijstand informeren of dit zo mag.
Ik heb nog nooit te horen gekregen dat ik niet funcioneer, sterker nog voordat ik vertelde dat ik zwanger ben, heb ik een nieuwe hogere functie gekregen omdat ze hier zo blij met me waren. Ik moet nog 2 maanden werken voordat ik weg moet en ik zit er nu hard aan denken om me gewoon ziek te melden. Ik heb niet meer zoveel zin om aan nieuwe projecten te beginnen.
gr laura

Beste Laura,
Ik vind het heel spijtig om te zeggen, maar volgens mij heb je geen poot om op te staan als je geen vast contract hebt. Een jaar contract mag altijd niet verlengd worden en volgens mij zelfs zonder opgaaf van reden.
Met dat idee heb ik zelfs gewacht met zwanger worden tot ik een vast contract had na 3 jaar werken.
Want zelfs al zeggen ze niet hard op dat het is vanwege je zwangerschap is  dan mogen ze nog elke andere belachelijke reden bedenken die ze willen.
Succes!
Elke

Terug
Bovenaan