contract wordt niet verlengd door mijn zwangerschap

Beste Laura,

Natuurlijk erg dat je baas je zo'n streek levert. Ook ik zit nu in een situatie dat mijn jaarcontract afloopt en vooralsnog de verwachting heb gekregen dat ze hierna een onbepaalde tijd contract aanbieden. Ze weten echter nog niet dat ik 2 mnd zwanger ben. Ga het ze deze week wel vertellen, wil niet wachten tot er een nieuw contract voor m'n neus ligt.

Heb ondertussen wel de volgende gedachte waar je misschien wat aan hebt: wanneer ze het niet verlengen ga ik eerst rustig genieten van mijn zangerschap (met WW-uitkering) en ga na de gebruikelijke termijn gewoon opzoek naar ander werk. Het is ook maar de vraag of zo'n werkgever jou verdient, ofwel of je voor zo'n baas wilt werken. Gelukkig trekt ook de arbeidsmarkt weer  aan...
Natuurlijk hoop ik overigens wel op een meewerkende baas. Zoals al eerder gezegd is het voor hen kosteloos. Het is alleen een planmatig probleem.

Groeten,
Saskia

HoiHoi
Mijn man is manager en heeft nogal veel met personeel en personeelszaken te maken. Hij zei dat ze je contract niet hoeven te verlengen, omdat het van rechtswege eindigt. Ze hoeven geen reden op te geven....
Je hebt wel recht op een uitkering nu.
Als je nu nog in dienst bent en je meld je ziek tot einde contract, kun je je  werkgever nog pesten, omdat  ze dan jou ziektekosten moeten betalen. Maar ja da's terug pesten natuurlijk.  (anders betaalt het uwv dit).
Het blijft een klotestreek van je baas en normaal gezien zouden ze idd jouw zwangerschapsverlof vergoedt krijgen van het uwv, dus ze zouden tijdelijk iemand anders in dienst kunnen nemen, zondar dat ze dit extra kost.......
Sterkte ermee en suc6!
Groetjes RB

Hoi,

Ik had dat probleem ook bijna gehad en heb daarvoor de FNV ingeschakeld.
Hun vertelde mij dat ze je niet mogen ontslaan en als dat wel gebeurde dat
ik de FNV gewoon terug moest bellen, Echt waar.
Ze mogen je niet ontslaan.

Informeer maar bij de FNV, die helpen je wel.

Ik ben gewoon aangenomen met een vast contract en ik heb het ook pas verteld dat ik zwanger was op de dag dat mijn contract in ging.
En hij reageerde niet eens rottig ...   hij zei alleen van "ja, als ik in jou situatie zat
had ik precies hetzelfde gedaan, want je weet maar nooit. Maar hiervoor  mogen wij niet jou contract niet verlengen".

Ik ben blij dat ik nu een vast contract heb, want ik sta nu sterk.
En ik hoop dat ik je hiermee een beetje geholpen heb.

Groetjes Sandra

24 weken en 1 dag

Hoi,

Nog een keer.
Je hoef in princiepe pas te vertellen dat je zwanger ben als je 15 weken ben.
Uiterlijk 3 maanden van te voren.

Groetjes Sandra

Sandra,

je hoeft pas 3 weken voordat je met verlof gaat dit aan te geven, dat is dus ook het moment dat je uiterlijk hoeft te vertellen dat je zwanger bent.
Maar je hebt pas recht op bescherming (aangepaste werktijden e.d)  als je het vertelt hebt.

Dit kan je vinden op de site van ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid.

Miep

Er heeft iemand hier op de site gestaan die met succes het niet verlengen van haar contract had aangevochten.
Er is één of andere werkgroep/stichting of iets dergelijks, die zich bezig houdt met discriminatie. Als je die inschakelt of je rechtsbijstandverzekering dan kunnen zij je vats meer vertellen.

Probeer het eens, niet geschoten is altijd mis, en laten we eerlijk zijn, al redt jij je baan er niet mee, dan maak je misschien de weg vrij voor andere vrouwen in de toekomst.

Laat het er niet bij zitten.

Miep

Hoi hoi,

Ik zit met ongeveer hetzelfde probleem, mijn contract loopt af op 16 augustus, en 17 augustus moet ik officieel met verlof omdat ik 17 sept ben uitgerekend, ik heb nog niets verteld op mn werk, ik werk er nu 2 maanden, en durf het niet te vertellen omdat ik bang ben voor de reactie van mn baas... iedereen van mn collegas zegt dat ze heel vervelend gaan doen, en dat het hele moeilijke mensen zijn, jammer want ik heb het erg naar mn zin op   mn nieuwe werkplek...ik ga het deze week vertellen, ik ben het nog niet verplicht, maar ik vind t vervelend tot het laatste te wachten omdat het in de vakantieperiode valt, en dat zullen me ze dan al helemaal niet in dank afnemen denk ik...

maar volgens mij kunnen ze gewoon het contract niet verlengen, maar volgens mij nie met de reden dat je zwanger bent...

groetjes Daan 16w

Hoi Hoi,

Nou ik kan geheel mee praten hierover. Ik heb 3 jaar bij mijn werkgever gewerkt. Per 31 maart liep mijn laatste contract af en ik zou dan in vaste dienst moeten komen. Toen ik dus vertelde dat ik zwanger was kreeg ik te horen dat mijn contract niet werd verlengt omdat ik niet de juiste persoon was op de juiste plek met het juiste scholingsniveau. De grootste onzin natuurlijk, want ik heb 3 de functie uitgevoerd en nooit 1 klacht gehad. Maar ja aanvechten heeft geen zin. Ik ben 22 mei uitgerekend en ga dus officieel 11 april met zwangerschapsverlof. Dus echt balen. Ik ben sinds de periode half december al ziek thuis ivm hoge bloeddruk. Eind november heb ik te horen gekregen dat mijn contract niet zou worden verlengt en ik kon alle minuut weg als ik een andere baan vond. Maar ja dit is me niet gelukt, want wie wil er nou iemand die zwanger is aannemen? Nou heeft het UWV dus mijn ziektewet overgenomen tot 11 april en daarna krijg ik mijn zwangerschapsverlof via het UWV uitbetaald. Ongeveer 4 weken voor het einde van mijn zwangerschapsverlof moet ik dan mijn WW gaan aanvragen. Ik hoop alleen na mijn zwangerschapsverlof weer snel een leuke baan te vinden. Maar het brengt nu wel heel veel onzekerheden met zich mee, deze situatie. Want voor je bij het UWV uitbetaald krijg ben je ook weer een paar flinke weken verder en de lasten gaan door. Maar helaas is er niks te veranderen aan de situatie en zou ik me erbij moeten neerleggen (uiteindelijk na lang piekeren). Ik heb me voorgenomen nu eerst maar eens me te richten op mijn kindje wat gaat komen en daarna zien we wel weer verder.

Ik wens je veel sterkte en begrijp je situatie dus volkomen.

Groetjes,
Danielle

Terug
Bovenaan