contract wordt niet verlengd door mijn zwangerschap

geachte,

ik heb juist hetzelfde probleem voor als u.
zo lang je in uw proefperiode bent kan je er niks aan doen en kan hij u afdanken
om de welke reden ook, maar hij kan u niet afdanken voor uw zwangerschap.
ik   moest nog 1 week opzegdoen maar   heb dat niet gedaan maar heb me   ziek gemaakt en heb dat niet moeten inhalen. ik heb wel alles in orde gemaakt om te gaan stempelen.
nu heb ik geen zorgen meer over dat werk want ben in orde.

Hey hallo,

het is heel vervelend voor je dat je contract niet verlengt is. Ik heb bijna in het zelfde schuitje gezeten. Mijn contract liep ook af 11 weken voordat ik met verlof ga. Mijn baas heeft het met mij besproken en zijn er gelukkig goed uitgekomen.

even voor de duidelijkheid: Een contract voor bepaalde tijd niet verlengen valt niet onder het ontslaan van iemand. De werkgever hoeft je geen reden op te geven waarom hij of zij het contract niet verlengt.

Het is heel erg lullig als ze het doen en ze zeggen er ook nog eens bij dat het door je zwangerschap komt dat ze het niet verlengen. Aan de andere kant moet je het proberen intedenken, wil jij voor iemand werken die iemand op straat zet als diegene in verwachting is. Het zijn gewoon echoisten!!!! Wees maar blij dat je niet meer voor hun hoeft te werken.

Ga lekker genieten van lang zwangerschaps verlof!! De zomer komt eraan en stress is niet goed voor je kindje! Gewoon ziek melden zodra je zwart op wit heb staan dat ze je contract niet verlengen!!! Dat moet je wel hebben hoor! Anders kunnen ze het nog op werkweigering gooien en krijg je geen uitkering. Gun ze dat niet!!!!!

heel veel sterkte de komende tijd en maak je ajb niet druk dat is zoooo slecht voor jou en je kindje. Dit is tenslotte een tijd waarin je moet genieten van alles.

dikke knuf Guppie

Beste Carina

Ik ben ook ontslagen omdat ik zwanger ben.....eind Mei is mijn contract verlopen, ik kon wel door de grond zakken want waar moet je heen als je zwanger bent! niemand neemt je nu niet meer aan als je wilt werken, dus je staat met je rug tegen de muur
Maar jammer genoeg kunnen we er niks tegen doen!!!!
Ik wens jou het beste voor de komende tijd en geniet maar lekker van je zwangerschap....dat doe ik ook nu!
groetjes Luna

Wederom ook met een tijdelijk contract kunnen ze niet een vast contract weigeren omdat je zwanger bent. Als jij je werk goed hebt gedaan en je altijd voor is gehouden dat het na een jaar naar alle waarschijnlijkheid zou worden omgezet in een vast contract dan zit je baas FOUT!!!!!
Alleen in de proefperiode kan met je zonder echte aanwijsbare reden aan de kant zetten. Even voor de duidelijkheid. Want ik heb het idee dat een hoop van de dames onder ons hier nog steeds niet van bewust zijn. Een tijdelijk contract is géén proefperiode er is een groot verschil. Hierboven is het ook al gezegd. In de proefperiode kan je op straat gezet worden zonder duidelijk aanwijsbare reden daarna niet meer. En zelfs als je (sorry dat ik het zo onrespectvol ga zeggen) zo dom bent dat je in je proefperiode verteld dat je zwanger bent, mogen ze je nog steeds niet om die reden de laan uitwerken. (Vgl. Allochtoon wordt in dienst genomen, baas is rascist en ontslaat hem na de proefperiode omdat hij zwart is. Hij had hem namelijk aangenomen op basis van een telefonisch gesprek en de persoon niet in levende lijve gezien. Daarvan weet iedereen dat het niet mag! Het is namelijk discriminatie. Allemaal wakker worden! ontslagen worden omdat je zwanger bent ook!!! Dus niet op Wilders gaan stemmen want dan wordt art. 1 uit de GW geschrapt: het voor vrouwen oh zo belangrijke beginsel van gelijke behandeling waar de gelijknamige wet op is gebasseerd!) Echter je zal aan de kant worden gezet tijdens je proefperiuode niet kunnen bewijzen, omdat je werkgever nog geen evaluatiegesprek met je heeft gehad en je niets zwart op wit hebt. Dus dan hangt een zaak aan een zijden draadje en kan de CGB niets voor je betekenen.
Als jouw tijdelijk contract niet komt te vervallen nadat jij uit dienst treed en iemand anders in dienst wordt genomen en jij hebt gezorgd dat je evaluatiegesprekken genotuleerd zijn en daaruit blijkt dat jij je werk goed hebt verricht en er een vast contract in het verschiet lag en je stapt hiermee naar de CGB dan krijg je vrijwel zeker een positieve uitspraak. Getuigenissen van collega's en klanten kunnen je ook helpen als je moeilijk schriftelijk bewijsmateriaal hebt. Ook als er in het verleden zwangere vrouwen zijn ontslagen bij dat bedrijf werkt het in je voordeel. Ga je hier vervolgens mee naar de rechter dan wordt je ontslag vernietigd, maar meestal zijn de omstandigheden zo verzuurd dat je er niet meer wil werken en dan kan je een fikse schadevergoeding krijgen!
Voor meiden die op het punt staan om hun WG te vertellen dat ze zwanger zijn. Denk 3 keer na. Vraag eerst een getuigschrift van goed werk en probeer een vast contract te krijgen of schriftelijk uit te lokken dat je dat zal krijgen. Maar vertel niet zonder zekerheden dat je zwanger bent. Eerlijkheid, nou ja openheid van zaken, duurt in dit geval niet het langst!

groetjes,
Wietske

Terug
Bovenaan