contract wordt niet verlengd door mijn zwangerschap

Laura,
ik had Wiepwiep gevraagd te regaren op het april forum. Zij heeft ditzelfde meegemaakt en je kan er wel degelijk tegen in gaan.
Haar reactie op mijn verzoekje was het volgende:

wiepwiep reageerde vandaag om 12:43:

Hey Miep!
Dat is de CGB (commissie gelijke behandeling) www.cgb.nl. Ik zal het berichtje ook even gaan opzoeken. Dat stel ik haar gelijk op de hoogte. Ik kan me er ook zo kwaad om maken! Als ik het niet meteen vind en jij eerder, Kan jij het dan an haar mededelen. Plus de info dat ze moet proberen getuigen en bewijzen te vinden dat ze haar werk altijd goed heeft verricht.
Ik ga ook jonge gezinnen nu maar een maailtje sturen of ze voor opde site misschien een stukje willen schrijven wat je rechten bij je werknemer zijn als zwangere en dat je niet zomaar ontslagen of niet aangenomen kan worden bij een sollicitatie. Het gebeurt nl net iets te vaak!
groetjes,
Wietske

Je kan wiepwiep vinden op het april forum.
Succes

Hey Meis,

Ik wil je even geruststellen. Je hebt wel een poot om op te staan. Miep heeft gelukkig mijn berichtje al geplaatst. Zorg dat je zwart op wit krijgt dat je je werk goed hebt verricht, dat ze altijd hebben aangegeven dat ze je conract wel zouden gaan verlengen, of dat er iig geen reden is geweest om dit niet te doen. En wat Miep al heeft gezegd zorg dat je zwart op wit krijgt dat ze je contract niet verlengen vanwege je zwangerschap.
Op de site van de CGB (www.cgb.nl) staan tevens zaken die erg lijkten op die van jou. Deze jurisprudentie zal de commissie vaak als voorbeeld gebruiken bij het doen van een nieuwe uitspraak en als er iets soortgelijks bijstaat dan kan je er op rekenen dat ook in jouw zaak dezelfde uitspraak wordt gedaan.
Een zaak voor de CGB brengen is gratis. De uitspraak is echter niet bindend maar meestal houdt men zich wel aan de uitspraak en anders kan je altijd nog langs de rechter met de uitspraak en de rechtbank zal vrijwel nooit een uitspraak van de CGB naast zich neerleggen.
Het is ook nuttig om de vakbond op de hoogte te brengen zij kunnen je ook heel goed helpen met het aanspannen van een zaak tegen je werkgever, mocht het nodig zijn.
Heel veel sterkte!

groetjes,
Wietske

quote: laura01 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('31-03-2006 14:12:16'));

ik kreeg net te horen dat mijn contract niet wordt verlengd doordat ik zwanger ben. Ik kan wel janken, dit kunnen ze echt niet maken. Mijn baas heeft me verteld dat ze niet zitten te wachten op iemand die 4 maanden met verlof zal gaan. En dat terijl ik hier al vanaf oktober 2004 met heel veel plezier werk.
Kan je hier iets tegen doen en hoe meot het nu verder. Moet ik nu een uitkering aanvragen.
Dit had ik niet verwacht, dat ze op mijn werk zo hard kunnen zijn.
gr laura

Beste Laura

Ik ban manager in een suppermarkt, ze mogen je contract inderdaad zomaar stopzetten als je een bepaalde tijd contract heb!!   Daar kan je niks aan doen!! Je moet nu inderdaad een uitkering aanvragen! Het is heel vervelend, maar in deze tijden kan je beste zorgen dat je zekerheid heb voordat je aan een kindje begint.

Heel veel sterkte
Groetje Angela

Laura,

in tegenstelling wat al die zgn managares hier zeggen (zij bekijken het vanuit het bedrijf) schakel die commissie in waar wiepwiep het over heeft. Als wij als vrouwen niet terugvechten en er gewoon maar vanuit gaan dat je geen poot hebt om op te staan blijven al die zgn managers denken dat ze in hun rechts taan.

Een contract niet verlengen met als reden dat je zwanger bent, mag gewoon niet!!!
Ook al is het een tijdelijk contract, als je goed werk hebt verricht en ze weer iemand aan wil nemen dan word jij gediscrimineerd omdat je toevallig nu zwnager bent.

Meiden wanneer komen jullie nu eens voor jullie zelf op!

Miep

Laura,

Ook ik wil even reageren. Op het moment dat je  proeftijd is afgelopen, is het bijna al heel moeilijk op jouw te onslaan. Eigenlijk mag dit alleen gebeuren op economische redenen. Op het moment dat je werkgever iemand anders aanneemt op jouw positie, kan je al een rechtzaak aanspannen volgens de wet. Ook kan je je tot 8 dagen na het verlopen van je contract nog ziekmelden. Hij kan zo nog max. 2 jaar je salaris door moeten betalen.

Succes ermee.
Marielle

Tijdelijk arbeidscontract
Word je zwanger terwijl je in tijdelijke dienst bent (een arbeidscontract voor bepaalde tijd)
dan mag sinds eind 2001 de zwangerschap geen reden meer zijn om je contract niet te verlengen.
Dus: loopt je contract af en wordt dit niet verlengd omdat je zwanger bent, dan kun je de werkgever hier op aanspreken. Natuurlijk is het moeilijk om te bewijzen dat je contract niet verlengd wordt omdat je zwanger bent, maar heb je je werk naar tevredenheid verricht en vervalt de functie niet, dan kun je de werkgever erop aanspreken. Helpt dit niet, neem dan contact op met de vakbond. Stel dat je contract niet wordt verlengd, terwijl je naar tevredenheid hebt gefunctioneerd en de functie wordt wel weer ingevuld door een nieuwe werknemer, dan weet je dus bijna zeker dat de reden van niet verlengen de zwangerschap is. Onderneem dan actie!

Hoi Laura,

Bovenstaande tekst komt van www.medicinfo.nl

Misschien is het een tip om je werkgever in het kader van een getuigschrift op papier te laten zetten dat je goed hebt gefunctioneerd. Dit maakt je zaak dan sterker.

Hoop dat je er wat mee kunt!

Groetjes Saskia

ps, hou ons alsjeblieft op de hoogte van de afloop.

Heel erg bedankt voor al jullie reacties, ik ga hier inderdaad werk van maken, is het niet voor mijzelf danwel voor andere zwangere vrouwen die ook bij zulke vreselijke bedrijven werken.
Ik hou jullie op de hoogte.
gr laura

Terug
Bovenaan