Dames dames,

A

Anoniem

Guest
Hé dames,
Ik heb net de discussie gelezen over roken, pfff.
Ik zal je even vertellen dat ik tijdens mijn zwangerschap heb gerookt en jaaaaaaaaaaa weet ik is slecht.
Nu is mijn meisje vier maanden en ik geef borstvoeding en rook nog steeds.
Nu kun je wel boos worden en jezelf afvragen waarom ik mijn kind dit aandoe, maar kijk, ik weet het is heel slecht punt.

Er zijn ook mensen die roken niet tijdens hun zwangerschap, en gaan daarna flesvoeding geven, omdat ze vinden dat ze hun lichaam al lang genoeg hebben uitgeleend aan hun baby. Is dat dan wel goed?
Of omdat het in het begin pijn doet, of weet ik veel waarom.

Er zijn ook mensen die na hun verlof veertig uur in de week gaan werken, en hun kinderen DUMPEN in een kinderdagverblijf. Is dat wel goed?

Ik wil hier net zomin als jullie mensen mee voor het hoofd stoten, maar het is maar wat je belangrijk vindt.
Ik heb lang genoeg geprobeerd om te stoppen en vind het gewoon heel moeilijk, maar zo zijn er ook mensen die het heel moeilijk vinden om hun eigen kinderen zelf op te voeden, want ze worden gek van het thuiszitten, en gaan vervolgens veertig uur werken en hun kinderen gaan in het weekend ook nog eens naar opa en oma want papa en mama moeten ook tijd voor zichzelf hebben. Dat vind ik pas erg.

Oh ja ik rook er vijf, net na een voeding, dus is merendeels al verwerkt.
Door daar ook maar even op googlen, roken en borstvoeding is beter dan helemaal geen borstvoeding.
X

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de discussie over roken niet gevolgd heb, maar ik ben wel wat verbaasd over deze inzending. Omdat jij je veroordeelt voelt door anderen mbt je roken ga je dus maar anderen veroordelen over onderwerpen die volgens mij helemaal nix met roken te maken hebben? Zo kun je alles er wel bij gaan halen. Als jij het voor jezelf kunt verantwoorden dat je blijft roken, prima. Maar ga dan niet jezelf goedpraten door naar andere acties van andere mensen te wijzen. Heeft er volgens mij niets mee te maken.

Discussies over roken of borstvoeding maken altijd een hoop los bij de forum-gangers. Als het over roken én bortvoeding gaat helemaal, denk ik. Be prepared......al die hormonen hier op het forum...

Tja, want zo kan je wel discussies blijven voeren, waarom iemand wel of niet borstvoeding geeft. Bij mij lukte het gewoonweg niet en een commentaar dat je dan krijgt.... Je moet doen waar je jezelf goed bijvoelt. Dat is het meest belangrijke vind ik.

Groetjes.

En oja, onze maatschappij is tegenwoordig nog steeds zo dat als de hoogopgeleide  dames een leuke fulltime baan hebben die vaak niet part time in te vullen is, danmaar geen kinderen??? Lijkt me ook geen optie.

Kiekje,

Wat jij doet moet je helemaal zelf weten, is helemaal jouw keuze.

Maar als blijkt dat jouw kind blijvende schade heeft ondervonden van het roken dan kun jij daar niets meer aan veranderen.
Daarentegen is borstvoeding inderdaad heel goed en mijn voorkeur ligt daar ook, maar een kind loopt geen blijvende schade op als het flessenvoeding krijgt, mocht er om wat voor reden dan ook voor flessenvoeding gekozen (moeten) worden

En wat je zegt over kinderen waarvan de ouders 40 uur werken en de kids dumpen bij opa en oma in het weekend, ach dat zijn echt de uitzonderingen, en staat helemaal los van het roken. Los daarvan krijgen die ouders ook genoeg commentaar. Net als de meoders die de hele dag bij hun kroost blijven.

Dat iemand rookt, ik vind het prima, het goedpraten en kijken naar de kinderen   die geluk hebben gehad er niets aan over te houden, dat is wat mij tegenstaat.

Miep

Rare vergelijking ook roken vergelijken met flesvoeding geven na de geboorte

Tja over roken tijdens de zwangerschap  is het ziekenhuis en cb eenduidig, is niet al te best (ongeacht de reden en persoonlijke omstandigheden, een sigaret is een sigaret nietwaar? hij is niet ineens minder slecht omdat je er een 'goede' reden voor hebt )
Ben geen expert, het zou kunnen dat door blijven roken te verkiezen is in sommige situaties boven de stress van het stoppen,  maareh dan is het nog altijd kiezen voor het minst kwade van  de twee; stress of roken en dat maakt roken dus nog steeds niet echt bevordelijk voor een gezonde zwangerschap!
Een sigaret blijft een sigaret!
Je krijgt niet ineens minder nicotine binnen als je er een 'goede' reden voor hebt of werkt dat bij jou anders?

Over flesvoeding geven daarentegen wordt gezegd dat borstvoeding voorkeur heeft/anex het beste is maar flesvoeding een goed alternatief..
Dat is dus een totaal ander verhaal, nergens is bewezen dat flesvoeding slecht zou zijn na je bevalling offe lees jij andere  informatiefolders dan de rest van  Nederland???
En heeft jouw verloskundige/gyn. je afgeraden flesvoeding te geven omdat het slecht is voor de gezondheid van je kindje?

Mijn conclusie;
Dat is dus totaal niet vergelijkbaar met roken waarvoor wel vermeld wordt dat het slecht is; appels en peren ken je die uitdrukking?

Meid, ik heb niet eens gereageerd op het rookforum, want ik ben ervan overtuigd dat iedereen weet dat het slecht is en waarom mensen door roken is een persoonlijke keuze, al dan niet overlegd met een verloskundige en ik heb geen behoefte om mee te delen datgene wat wel allemaal wel weten.

maar deze vergelijkingen vind ik echt triest, jij voelt je duidelijk aangevallen en dus ga je maar in het rond slaan...tja misschien omdat er in de commentaren van andere dames een kern van waarheid zit?
Voel je je soms schuldig ofzo en probeer je dat te compenseren door jezelf voor te houden dat anders moeders ook 'slechte'? dingen doen als flesvoeding geven en wellicht kinderopvang??

Misschien moet je maar een foldertje gaan uitgeven waarin je waarschuwt voor de gevaren van flesvoeding geven en kinder 'dumpen' op het kdv.
Ik was daar in ieder geval niet van op de hoogte

Poeh wat een pittig stukje. Ik twijfelde of ik zou reageren maar doe het toch. Vind het nogal wat wat je hier zegt.  Vooral het stuk over borstvoeding staat me erg tegen. Ik ben net moeder geworden en heb herhaalde malen mijn kindje geprobeerd aan te leggen, ook met tepelhoedje. Was veel te pijnlijk. Zelfs de verloskundige, kraamhulp en ziekenhuisverpleegkundigen vonden het extreem hoe pijnlijk mijn tepels waren. Kind zoog goed, nam ook hele tepelhof in zijn mondje etc. Dus het lag echt aan de gevoeligheid van mijn tepels. Helaas. Daarna heb ik 5 dagen gekolfd en er kwam niks op gang. O.a. denken we, doordat de kolf op de laagste stand stond, want hoger kan ik niet verdragen. Uiteindelijk ben ik gestopt omdat dit niet werkte en heel veel onmacht en frustratie bij mij opleverde. Onze Quinn heeft vanaf dag 1 in het ziekenhuis flesvoeding gehad, omdat er bij mij niks kwam en aanleggen niet ging. Hadden we hem dan maar geen eten moeten geven omdat dat zogenaamd niet goed zou zijn. Dan had hij dus pas na 5 dagen en mijn besluit te stoppen met proberen, voeding gehad??????
Verder heb ik  in het ziekenhuis heb ik verschillende moeders gesproken die flesvoeding gaven en die hadden er allemaal goed over nagedacht. En ze hadden allemaal goede redenen om het zo te doen. Het is echt niet zo dat ze daar makkelijk over dachten en zeker niet omdat ze het zat waren om hun lijf aan hun kind af te staan????????
Verder denk ik dat ouders die hun kind 40 uur naar een KDV brengen daar ook goed over hebben nagedacht. Ouders willen het beste voor hun kind. Daar ga ik althans altijd van uit. En DUMPEN klinkt echt walgelijk.
Ik hoop dat je de volgende keer even tot 10 telt alvorens zoiets op het forum te plaatsen, want je zegt dat je niemand wilt kwetsen, maar doet het zo toch en dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Groetjes Veerle
Mama van Quinn 22-01

Terug
Bovenaan