Hallo,
Ik gooi misschien "de knuppel in het hoenderhok", maar ik begrijp gewoon niet dat je blijft roken als je zwanger bent. Ik kan me de verslaving aan een sigaret niet indenken (want ik heb nooit gerookt), maar voor de gezondheid van een kindje in je buik moet het toch makkelijk zijn om te stoppen. Dan wil je toch gewoon geen sigaret (of drank, of drugs, want in dat genre zie ik roken) meer? Hetzelfde als je morgen hoort dat je een erge ziekte hebt, waarvoor je moet stoppen met roken of drinken. Dan stop je toch meteen? Waarom dan niet voor een ongeboren kindje dat je de allerbeste start wilt geven!
De vergelijking met "borstvoeding geven" of "naar een kinderdagverblijf brengen" gaat voor mij helemaal mank. Borstvoeding geven is niet voor iedereen weggelegd en bovendien is flesvoeding ook gezond. Een kinderdagverblijf is alleen maar leuk voor een kind (voor 4 dagen vind ik ook minder, maar 2 of 3 kan prima!). Als ik zie wat mijn zoontje daar voor plezier maakt, nu al vriendjes en vriendinnetjes heeft, sociaal is en aan opvoeding meepikt: DAT KUN JE ZELF THUIS NOOIT ALLEMAAL AANBIEDEN!
Iedereen moet natuurlijk doen, waarbij zij zich goed voelt! Ik wil niemand "veroordelen", het bovenstaande is mijn mening! Een fijne zwangerschap allemaal en op naar een gezond kindje.
Groeten,
Hester