Dilemma...advies gezocht

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal

Ik ben even op zoek naar advies. Onze zoon is dinsdag 4 weken, maar hij is ook 4 weken te vroeg geboren (dus gecorrigeerd is hij 0).
We hebben een lastige start gehad met weinig zuigbehoefte, dus na twee weken pas thuis uit het ziekenhuis en dronk toen goed. Maar bleef erg onrustig huilerig, slikkerig etc.. We zijn er nu achter dat dit een vorm van reflux is, dus voedng indikken, kind scheef in bed ;-) en nu sinds gisteren maagzuurremmers (omdat de rest niet afdoende hielp)

Maar goed nu het dilemma. Hij krijgt nu met zijn 3,5 kilo 8 voedingen van 65. (flesvoeding, nutrilon met nutriton, straks ar)
Hij begint nu echter sinds de maagzuurremmers wat langer dan drie uurtjes tussen de voeding te laten. Net had hij ook duidelijk niet genoeg aan zijn fles van 65 en toen hebben we nog een klein flesje aangemaakt en toen was hij wel tevreden..

Maar wanneer en hoe kom ik dan op 7 of misschien 6 voedingen? En hoeveel stop ik daarin? Volgens zijn gewicht en de verpakking hoort hij op 6x 100 te zitten, maar dat vond de kinderarts minder goed vorige week ivm de reflux. Maar toen was die nog onbehandeld en had hij dus honger omdat dit prettig aanvoelde...niet dat de reflux over is natuurlijk..

Nu snap ik dat jullie gaan zeggen, kijk naar je kind en voedt op verzoek en dat vind ik ook.. Maar het probleem is, dat als je 65 aanbiedt en hij bijvoorbeeld best iets meer per fles kan hebben of meer honger heeft, hij natuurlijk eerder komt en nooit een fles minder neemt dan als je hem iets meer geeft..dan komt de honger ook iets later lijkt me. Kortom....dilemma.

Geef ik hem meer om te kijken of hij dan een fles minder vraagt, met het risico dat hij wel om 8 flessen vraagt en dan eigenlijk iets teveel krijgt (wat weer niet lekker combineert met de verborgen reflux) of ga ik zo verder met het risico dat we dus nog heel lang op 8 flessen blijven omdat hij niet genoeg krijgt om de tijd te overbruggen.

En nog een bijvraag... 7 flessen verdelen snap ik, (komt meer in de nacht) maar hoe verdeel je 6 flessen een beetje handig?

Kortom heel verhaal, beetje chaos.. Maar hopelijk snapt iemand het...
 
Ik heb geen ervaring met reflux, maar wel met honger. Mijn beide kinderen zijn goede eters. De jongste is iets meer dan 2 maanden oud en weegt ruim 6 kilo. Hij drinkt 6 flessen, 5 van 200cc en 1 van hooguit 180cc. Hij laat af en toe iets staan. Een kindje dat honger heeft zal niet gaan slapen, uiteindelijk misschien van totale uitputting.

Ik zou gewoon de voeding ophogen. (150cc per kilogram houden ze als rekensom aan) Je doet dus 150x 3,5=525 525/8(aantal voedingen)=65.6. Als je op 7 voedingen uit wilt komen drinkt hij ong 75cc. Dit zijn echter gemiddelden. Noteer gewoon eens wat hij per 24 uur drinkt. Dus niet wat je klaarmaakt maar wat hij daadwerkelijk opdrinkt. Ik doe dit ook en vind het gewoon prettig om te zien wat hij drinkt.
 
hoi
femmmke

hier geen ervaring met reflux maar je zou ook om de twee dagen de laatse fles met 5ml kunnen verhogen tot je op het geen uit komt wat een kindje van 4w drinkt en in overleg met cb kunnen kijken wat je kunt doen rond de 4w heb je de eerste afspraak bij cb hun kunnen je ook zeggen wat je kunt doen.
ons zoontje zat met 4w op 100cc per fles en dan 6 flessen per dag.

en verder zeg ik volg je hart en kijk hoe je kindje er op reageerd.
 
Ik heb nog geen afspraak, ze zijn wel hier geweest, maar het was erg druk dus vandaag nog geen afspraak..
Als ik hem laat bepalen, drinkt hij veels te veel, dus moet ergens een grens leggen. Reflux zorgt voor extra 'honger, want dan doet het maagzuur minder zeer zeg maar...
 
ik heb geleerd van mijn kraamverzorgster, dat je elke dag 30ml erbij mag doen. tot 100ml voeding, met poeder enzo erbij. dat moest ik dan aanhouden tot ik naar het bureau geweest was, en hun zeiden hoeveel ik mocht geven. En als hij eenmaal 100ml op kan, want dat zal echt niet meteen lukken, dan kun je kijken hoeveel tijd hij ertussen laat. maar bij jonge baby'tjes mag er nooit langer dan 6 uur tussen. maar dat zal ook wel niet lukken. verder heb ik ook geleerd dan je kindje 150ml per kilogram nodig heeft, in 24 uur. Als je dat aanhoudt, krijgt hij genoeg binnen.(mocht je minder flessen kunnen gaan doen en twijfelen of hij dan genoeg binnen krijgt)
 
Hallo, ik heb ook geen ervaring met reflux. Maar heb hier ook een hongerige baby. Onze uk kreeg ook 8 voedingen toen hy 4 weken was. Daarna merkte ik dat hy niet genoeg had aan 65. Dus kreeg hy 90cc. Daar had hy wel genoeg aan. Toen liet hy meer tijd ertussen en kwamen we uit op 7 flessen. Wat je het beste kunt doen is, opschrijven hoelaat hy hoeveel cc krijgt en even aankijken hoe het dan gaat. Je kan trouwens altijd bellen met CB. Als je bang bent dat hy meer voeding krijgt kan je altijd iets meer water doen in de fles.
 
Ik had er dus ook 1 met heel veel honger en blijkt dus ook van de reflux (verborgen) te komen. Met 3,5 kilo zou hij naar de 7 voedingen kunnen. Dus 75 a 80 per fles. (ik zou voor 2 flessen tegelijk klaarmaken en 1 in de koelkast zetten en dan 150 ml + 5 schepjes en 2 nutriton). Hij mag 's nachts 6 uur achter elkaar slapen. Dus ik zou kijken hoe hij het 's nachts doet en dan die 7 over de dag verdelen. dus bv 6.00 de eerste en 24.00 de laatste. Komt hij 's nachts dan laat je er overdag iets langer tussen zitten. Ik had voeding voor hongerige baby's en dan had hij achteraf gezien wel minder last van spugen, opboeren en honger gevoel. Was er veel tevredener mee. Succes.
 
Hij is nu met medicatie en nutriton wel veel ontspannender.. Dus op zich kunnen we kijken naar de volgende stap..alleen niets moet...

Maar goed.. Die kreet van de kinderarts blijft maar door mijn hoofd spoken..door de verborgen reflux eerst minder voedingen en dan meer aanbieden..dus eerst zeker weten dat hij dan niet voor de 8ste komt.. Wel lastig zeg maar
 
Terug
Bovenaan