Dilemma

Goedeavond

Ik heb een dilemma.
Het is namelijk zo dat ik niet zeker weet of dit wel allemaal goed komt.
Ik ben nu bijna 21 weken zwanger.
Het gaat eigenlijk wel goed. De baby was volgens de 20 weken echo gezond en ik ook naast een tijdelijke lage bloeddruk.
Het feit wil alleen dat ik te horen heb gekregen dat ik alleen nog 1 echo krijg met 36 weken en dat is het.
Om de 6 weken voelen ze mijn buik checken ze mijn bloeddruk en krijg ik het hartje te horen en ik moet nog 1 keer bloedwerk laten doen.
Nu zegt 1 van mijn vriendinnen alleen dat dit niet voldoende is en ik maandelijks echos zou moeten hebben. En meer checks voor bepaalde dingen.
Ik weet alleen eerlijk gezegd niet of ik nu akkoord moet gaan met deze situatie of dat ik toch haar advies moet nemen en overstappen naar een andere verloskundige.
Wat zouden jullie doen?

Ps ik heb aan de verloskundige gevraagd of ze willen kijken of de baby door mijn bekken zal passen maar zij zeggen dat dit niet kan tijdens de zwangerschap. Hebben andere vrouwen hier andere dingen over gehoord?

Mijn dank is groot
 
Dit is wat mij betreft te weinig controles, mijn Verloskundige zegt dat eens in de vier weken normaal is later wat vaker.Dit staat er online: https://www.zorgkaartnederland.nl/aandoeningen/zwangerschap/artikelen/hoe-vaak-moet-ik-op-controle-tijdens-een-zwangerschap

https://deverloskundige.nl/zwangerschap/subtekstpagina/284/zwangerschapscontroles-bij-individuele-zorg/
 
Dat klinkt wel fijn dat je een extra echo kan krijgen.
Ik heb tot nu toe alleen met 8 weken een echo gehad op eigen verzoek. Die koste me 40 euro.
Als ik naast die echo van 36 weken meer echos wil zijn die ook 40 euro per stuk...
 
Ik heb na m'n 20 wekenecho helemaal geen echo meer gehad. Wel controle van mijn bloeddruk en aan m'n buik voelen inderdaad. Tijdens die controles luisterden ze ook altijd even naar het hartje, maar dat was omdat het hartjesspreekuur toen niet mocht (1e corona golf). Oftewel, volgens mij is het besproken zorgplan voldoende als er verder geen medische reden voor is. Als je twijfelt zou ik dat bespreekbaar maken bij je verloskundige. 
 
Overigens ga je aan het einde van je zwangerschap wel vaker voor controle. Dus niet meer om de 6 weken maar de laatste weken elke week. 
 
Ik vind het wel fijn als ze me de laatste weken wat vaker zouden zien. Alleen 16 weken zonder echo vind ik persoonlijk ook wel erg lang
 
Ik geloof dat het helemaal niet standaard is om nog echo's te hebben na de 20 weken echo, een liggingsecho misschien rond 35 weken (of 36 zoals bij jou), maar verder is maandelijks (of zelfs vaker) echo's alleen iets voor medisch hoog risico zwangerschappen, bijvoorbeeld omdat er al iets gezien is wat niet helemaal normaal is bij een van de echo's, of als het bij jou straks niet goed gaat. Maar de frequentie van de reguliere controles (bloeddruk, aan buik voelen en misschien hartje luisteren) zou wel moeten gaan toenemen lijkt me. In het begin is eens in de 6 weken misschien nog genoeg, tegen het einde zou je als het goed is wekelijks controles kunnen verwachten (en als je overtijd gaat zelfs meer dan eens per week), en tot die tijd bouwt die frequentie als het goed is langzaam op. Volgens mij is het enige bloedwerk dat daarna nog per se moet gebeuren de suikertest (volgens mij typisch rond 24-28 weken tenzij er eerder reden is om dat te doen).
 
Terug
Bovenaan