Dilemma

Bij ons zag het er als volgt uit;
Tot 24 weken zwangerschap moest ik om de 4 weken gewone controle: bloeddruk – hartje – voelen buik

1 1 weken eerste echo
20 weken echo
24-26 weken elke 3 weken controle (suikertest)
32-33 weken elke 2 weken controle
Vanaf 36-37 weken elke week controle (34ste week liggingsecho vanwege mogelijke stuitligging en week 36 officiële liggingsecho)
En ik was overtijd en toen elke week twee controles.
Dus als ik het zo zie heb ik ook na 14 weken pas een echo gehad na de 20-weken-echo. Alleen bij mij was hij twee weken eerder omdat de verloskundige heel nieuwsgierig was hoe de kleine zich had gedraaid ☺️
Wanneer ik bloedonderzoek en nipt had weet ik eigenlijk niet meer precies.
 
Ik ben nu zwanger van een 3e kindje en alle keren alleen echo's gehad met 8/12/20 weken. Dat is heel normaal!!! Extra echo's krijg je alleen als er iets niet goed blijkt, of je kindje bijvoorbeeld in stuit ligt ofzo.
Mijn 2e kindje lag in stuit dus toen een paar extra echo's gehad maar die waren niet 'leuk'. Dat was puur even snel checken of ze nog in stuit lag, duurde 30 seconden en dan kon ik weer gaan. Dus ik vind dat je met 36 weken nog een echo hebt al luxe. Want dat is helemaal niet nodig en op die echo zie je amper iets omdat je baby al groot is en opgevouwen ligt. Dan kun je nog geen arm van been onderscheiden.

Overigens ga je aan het eind van de zwangerschap elke 4 weken op controle en de laatste maand elke 2 weken ongeveer. Daf hoor je vanzelf. Met 21 weken is elke 6 weken nog ruim voldoende.

Waarom denk je dat vaker controle of echo nodig is? De 'gevaarlijke' periode is voorbij, alles was goed. De baby gaat nu meer bewegen, je gaat de baby voelen en kunt zelf in de gaten houden of de baby actief is. Dus geen reden tot echo's elke maand toch? En binnenkort kan de verloskundige aan de buitenkant van he buik voelen of de baby goed groeit, actief is en hoe de baby ligt. Daar zijn geen echo's voor nodig.
 
En echt, elke baby past door het bekken! Een hele smalle dunne vriendin van me kreeg een baby van 4400 gram zonder uit te scheuren of ingeknipt te worden. Waarom maak je je daar druk om? Je lichaam kan daf echt! En de verloskundige kan dat inderdaad onmogelijk checken ;)
 
Dit staat op meerdere websites:

Echo’s
Tijdens de zwangerschap krijg je, indien hier gebruik van wilt maken, standaard twee echo’s aangeboden:

 Termijnecho (tussen 10-12 weken)
20-weken echo 

Maar daarnaast kan je verloskundige om medische redenen besluiten tot het maken van de volgende diagnose echo’s:

Vroege echo (rond de 6-7 weken)
groei echo (rond de 30 weken) 
liggingsecho (rond de 36 weken zwangerschap) 


Dus officieel zijn zelfs alleen de 12 en 20 weken echo standaard, de rest is medisch en niet nodig als jouw kindje een goede 20 weken echo gehad heeft.
 
@Romy vm
Ik heb mijn placenta over mijn buik liggen dus ik voel niet echt veel.
Hierom maak ik me wel eens extra zorgen.
Maar ook mijn gevoel zegt gewoon dat 16 weken zonder echo echt te lang is.
Ik zal Zowieso na 8 weken wel een extra plannen ipv die hele 16 weken niks
 
Ik kreeg 7 weken, 12 weken, 20 weken en 35 weken. 
Nu bij de tweede zwangerschap 7, 11, 13, 20 en 35 weken. 
Dat waren de standaard echo's. En dan elke 4 weken controle, wat later elke 3 weken en toen 2 weken en op het laatst elke week werd. 
Maar ik had een complicatie. Dus ik kreeg tussendoor cervixmetingen via echo. En later twijfelden ze vanwege mijn grote buik en het vele vruchtwater over suiker. Dat bleek goed. Maar ze dachten dat het kindje heel groot was. Dus daar heb ik ook nog twee groeiecho's voor gehad. Ze lag iets voor maar niks aan de hand. 
Dat is waarom sommige mensen meer echo's krijgen. Als ze er reden toe zien. Wees blij dat dat bij jou vooralsnog niet het geval is!
 
Als je er één extra wilt plannen kun je dat natuurlijk proberen, maar geen idee of dit mag en wat het kost. Het is echt heeeeeel normaal om geen echo's te hebben tussen de 20 en 40 weken! Ze kunnen op zo'n echo namelijk niks extra's zien of beloven dan wat ze je verteld hebben met de 20-weken echo
Ze kunnen je alleen vertellen dat de baby leeft en groeit, maar dat kun je zelf ook voelen en merken. Dus tja... je bereikt er niks mee. Maargoed, succes ;)
 
Bij mij kreeg ik alleen extra echos omdat ik zwangerschapsdiabetes had ontwikkeld maar begreep in het begin dat ik na de 20 weken ook geen echo meer zou krijgen, alleen controles.
Wij hadden daarom pretechos gepland. Kun je toch kijken naar je kleintje. En als er dan toch iets niet goed is, zullen ze je doorsturen naar je verloskundige.
 
Terug
Bovenaan