Dilemma

Wat je opnoemt is heel normaal. Bij de praktijk van je vriendin doen ze dat misschien standaard, maar dat doen ze bijna nergens.

Bij de praktijk waar ik zit is het standaard met 8, 12 en 20. Nu ook 13 geloof ik, maar daar viel ik net buiten. Verder iedere 4 weken controle tot 25 weken ongeveer. Dan om de 3 weken, 2 weken, iedere week.


Ik krijg nu echo's met 8, 12, 20, 28, 32 en 36. Maar dit is omdat ik voor de 3e keer in 3 jaar zwanger ben, dus wordt gezien als risico. Dat je alleen de standaard echo's krijgt is alleen maar positief. Dat betekent dat het goed gaat met jou en de baby.


Tijdens mijn vorige zwangerschap heb ik meedere afspraken telefonisch gehad, maar wilde ze wel echt controles doen iedere 8 weken. Dus ik kan me wel voorstellen dat je 6 weken te weinig vindt. Zou het gewoon eens bespreken of je wat vaker zou mogen komen.
 
Het verschilt echt per verloskundigepraktijk. Hier zijn een vroege echo, termijnecho, 20-weken echo, groeiecho en liggingsecho standaard. Ze nemen daar ook echt de tijd voor om je het kindje te laten zien. Bij ons doen ze de echo's ook zelf, dus dat scheelt ook.
Inmiddels ben ik 38 weken zwanger. Ons kindje was met de 30 weken echo te groot. Omdat mijn glucosewaardes niet te hoog waren, hoefde ik geen suikertest te doen. Maar kreeg ik elke 3 weken een echo. Om heel eerlijk te zijn, is het super leuk om meer naar je kindje te kijken. Maar geeft het ook een stukje spanning!
Qua bekken zou ik me echt niet druk maken. Ze kunnen daar idd niets van zeggen. Ik ben ook maar klein en niet heel breed, maar onze 8 ponder paste er ook door!

Dus als je echt meer echo's wil, zou ik voor pretechos gaan!
 
Hoi hoi
Hier echos: 8-12-20 en een liggingsecho.
Ik kreeg een extra groei echo omdat de baby 2 weken voor liep wbt groei. Maar dit is normaal hoor. En of je baby wel of niet door je bekken past kunnen ze niet zien. Mn 2e was een 8.5 ponder en ik ben flinks gescheurd én geknipt maar prima hersteld hoor. En sommigen scheuren helemaal niet of scheuren zelfs al compleet uit bij een 5/6 ponder. Dus zegt echt niks. Laat t komen zoals het komt. Een keizersnede is ook echt pittig en zwaar herstel. Een kind krijgen is nou eenmaal niet niks..

Succes!
 
Oja, ik heb aan het einde van de zwangerschap van mijn zoontje wel een onderzoek gehad om te kijken of er geen gekke dingen waren aan mijn bekken. Maar dat had er alleen mee te maken dat mijn zoontje in stuit lag en dat als ze daar een duidelijke vernauwing of misvorming oid zouden vinden van mijn bekken het sowieso niet geprobeerd zou mogen worden om vaginaal te bevallen. Maar ik geloof dat er toen alleen wat vanonder gevoeld is naar de stand van het bekken, en daar kwam niets uit. Het is overigens toch een keizersnede geworden, want hoewel ze dus niets bijzonders hebben gevonden aan mijn bekken, mijn zoontje lag ook na 24 uur weeen niet ver genoeg ingedaald waardoor de ontsluiting niet vorderde(maar dan wel te ver voor een geslaagde versiepoging), dus of het wel of niet gepast zou hebben zal ik nooit weten.
 
Ik heb met 7, 11 en 20 weken een echo gehad. En met 36 week ofzo een heeeeele korte om even te kijken of het hoofdje inderdaad lag waar de verloskundige het dacht te voelen. Op die echo is ook eigenlijk niets meer te zien want het kindje is dan te groot om goed op beeld te krijgen. 
mijn zwangerschap was tijdens de 1e lockdown en toen waren extra echo's geen optie als het niet noodzakelijk was. Wel elke controle even naar het hartje luisteren. 
wat ik vooral echt jammer vond is dat ik naar bijna elke controle alleen moest. Toen mochten partners niet mee behalve bij de termijnecho en afspraak waarbij de bevalling werd besproken.
 
Wat voelt er voor jou niet goed aan? Snap dat het lang is om je kindje niet te zien, maar ze kunnen uit een echo niet veel meer halen dan uit de controles.. dit weet ik uit ervaring, omdat ik zelf wel meerdere groei echo’s heb staan. Het is leuk om nog een keer te kunnen kijken, maar met de controles zeggen ze net zoveel. (Door de grootte van de baarmoeder te voelen, het hartje te luisteren en jouw gezondheid te checken)

Mij is verteld dat je recht hebt op 2 vergoede echo’s (termijn en 20 weken). Een vroege echo doen ze bij ons alleen als er een reden voor is (eerdere miskraam, geen idee van termijn) en ook meerdere echo’s later in de zwangerschap doen ze alleen als er een reden voor is. Zo krijg ik met 28, 32 en 36 weken extra groei echo’s omdat ze de groei in de gaten willen houden. (Meer kans op slechte doorbloeding placenta waardoor je een kleine baby kunt krijgen of juist een grote baby door meer risico op zwangerschapsdiabetes).

Mijn controles zijn tot 24 weken iedere 4 weken geweest, daarna tot 33 weken iedere 3 weken, dan tot 37 weken iedere 2 weken en vanaf dan is het iedere week. Hier luisteren ze naar het hartje, voelen ze hoever je baarmoeder komt, hoe de baby ligt en hoe het met je eigen gezondheid is (gewicht, bloeddruk).

Qua bloedprikken heb ik het volgende gehad; 1e keer algemene controle+bepaling rhesus/bloedgroep, ik heb toen gelijk de nipt meegenomen. Die rhesus moest ik met 28 weken herhalen ivm negatieve rhesus en daardoor kans op rhesusbaby. Ook checken ze vaak je hb nog een keer gedurende je zwangerschap.
Daarnaast heb ik 4 suikertesten moeten doen; 1x glucose test in ziekenhuis en 3x een dagcurve thuis met 28, 32 en 36 weken.

Ik heb een risico op te smalle bekken, genetisch gezien, maar wat je vk zegt klopt. Ze kunnen je bekken niet opmeten, omdat die gedurende de hele zwangerschap kunnen veranderen. Ze worden weker, maken ruimte voor de baby, dus het is niet te voorspellen of het wel/niet gaat passen. Wel hebben ze aangegeven tijdens de bevalling het in de gaten te houden en anders eerder over te gaan op een keizersnede, maar dat schijnt tegenwoordig de standaard te zijn en niet alleen op het moment dat je meer risico loopt..

Nogmaals, ik snap dat het een lange tijd is dat je niet naar je kindje kunt kijken, maar een pret echo tussendoor kan altijd, bij ons in ieder geval. Ook op het moment dat je je echt zorgen maakt over de gezondheid van je kindje/het voelen van leven nemen ze bij ons in ieder geval erg serieus en dan kun je doorgestuurd worden voor een ctg en daar doen ze dan ook eventueel nog een echo bij. Heb vertrouwen in dat je lijf goed voor je kleintje zorgt :)
 
CJS

Ik maak me geen zorgen. Ik denk ook niet dat ik extra echos "nodig" heb.
Ik wil gewoon graag tussendoor even me kleine zien ipv 16 weken lang niet. Dat lijkt me toch normaal?
 
Dat je je kindje graag nog eens wil zien is heel normaal ja, maar dat is niet aan je verloskundige om te verzorgen: zij maken in principe alleen medisch noodzakelijke echo's, voor de rest zul je pretecho's moeten laten maken! Hier ook 2 keer geen echo's meer na 20 weken. Elke controle even het hartje luisteren en verder genoegen nemen met het getrappel dat steeds sterker werd.
 
Terug
Bovenaan