discussie: verhoudingen zoek...

In het topic over de peuterspeelzaal schreef 'Mama van Dean' het volgende:

Voor het KDV betaal ik € 14,- per maand voor 2 hele dagen.

Ik schrok daar best van. Wij betalen voor drie hele dagen namelijk ruim 500 euro (dat is met aftrek van belasting).

Nou verdienen mijn man en ik heel goed, vandaar ook dat hoge bedrag, Maar het verschil vind ik enorm. Ookal, omdat wij door onze hoge salarissen zowieso al veel belasting betalen.

Ik vind het helemaal niet erg dat ik meer betaal dan mensen die minder verdienen, maar als ik dit zo lees, vind ik de verhoudingen ver te zoeken. Hoe kan je zo'n groot verschil verklaren?

Ondanks onze goede salarissen, zijn we gewoon middeklassers en zeker niet rijk of hebben geld in overvloed. We wonen in een gewoon rijtjes huis en aan het eind van de maand heb ik altijd een stukje maand over (en geen geld meer).

Ik zou het rechtvaardiger vinden als kinderopvang voor iedereen een of twee dagen gratis was en dat je pas daarna gaat betalen. En dat mag best inkomensafhankelijk zijn maar mijnsinziens niet met zulke grote verschillen.

Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Annemieke

Ik vind dat je gelijk hebt, dat de verschillen erg groot zijn!!
Natuurlijk moet kinderopvang voor iedereen haalbaar zijn, maar soms lijkt het of je beter maar niet teveel je nek kunt uitsteken en genoegen zou moeten nemen met weinig, omdat je daar aan het eind van de maand je meeste voordeel mee haalt.

(En natuurlijk weet ik dat er ook ouders zijn die erg hard werken voor veel te weinig loon, voor hun alle lof hoor!)

Zie ook mijn reactie bij het topic over kosten van de psz.

Ellen mv Julian

Ik geloof nooit dat ze maar 14 euro per maand moet betalen. Je moet altijd minimaal 1/3 betalen voor je 1e kind. Wij verdienen ook erg goed en betalen voor 2 kinderen voor 1 dag in de maand bruto 450 en netto 130 euro of zoiets. Maar voor een 2e krijg je iets van 90% vergoedt ongeacht je salaris.
Ik las vd week in de krant dat ze weer minder willen vergoeden voor het kdv omdat het de overheid teveel kost grrrrr. Het was eindelijk een stuk beter geworden. Eerst was de inkomensgrens 90.000 en nu 130.000. Als ze maar niet weer minder gaan vergoeden het moet wel leuk blijven. En wel klagen dat we meer kinderen moeten krijgen....

Toch is het mogelijk dat je maar heel weinig moet betalen  voor kinderopvang.
En dat je dus heel veel terug krijgt van de belastingdienst...
Het hangt niet alleen maar af van inkomsten van 2 partners, maar ook of je een studie volgt,  en als je geen partner hebt, krijg je volgens mij ook heel veel terug.

Het is ook afhankelijk van het uurtarief dat het KDV vraagt. De Belastingdienst vergoed maximaal € 6,10 per uur. Je kunt maximaal 96,53% vergoed krijgen, dat is als je jaarinkomen lager is dan € 16.925. Je krijgt minimaal 33,33% (als je een partner hebt), dat is als je jaarinkomen hoger is dan € 134.311.

Het hele schema is te vinden op www.toeslagen.nl, dan kinderopvangtoeslag, dan rechts in het scherm klikken op downloaden en kiezen voor "toelichting aanvragen kinderopvangtoeslag 2008". Hierin staat precies hoe de berekening werkt. Kun je nakijken of het inderdaad klopt hoeveel je terugkrijgt.  Dat voorkomt  achteraf nare verrassingen als blijkt dat je teveel  kinderopvangtoeslag hebt gekregen.  Als blijkt dat je te weinig terugkrijgt,  stuur dan snel een wijzigingsformulier in, dan ontvang je hetgeen  je te weinig krijgt met terugwerkende  kracht.

Groetjes,
mv Tijs

Wij betalen €488 per maand voor 2 dagen per week. Van de vrienden van de Belastingdienst krijgen wij €417 terug. WIj moeten dus €71 zelf betalen. Valt reuze mee dus, anders hadden wij dit ook niet gedaan.

Terug
Bovenaan