Diskussie: Kusje geven moet?!

Ik vind dat mijn kinderen wel gewoon een kusje moeten geven bij afscheid. En ja, ook die tante met priksnor die naar vis ruikt!

Nee, natuurlijk niet! Ik vind een kusje iets persoonlijks, wat een kind zeker mag weigeren.
Daarentegen vind ik wel dat ze gedag moéten zeggen. Dus óf met een hand geven of ten minste even zwaaien en dag zeggen.
Mijn oudste is een echte zoenkont, die zoent bijna iedereen en zolang ze dat zelf wil, mag ze van mij. (zeg ik als ze 16 is ook niet meer!!)
Maar ook zij is soms boos of beledigd en wil dan geen kus geven als we bijv bij oma weg gaan. Dan sta ik er wel op dat ze in ieder geval wel dag zegt.

Wat betreft mij geen kus geven; ook dat mag ze weigeren, ik vind niet dat je een kus mag verplichten.

Ik moest trouwens ook altijd iedereen kussen bij afscheid of naar bed gaan en heb dit nooit als vervelend ervaren.
Nou ja, soms bij mijn oma dan die idd een priksnor had en naar vis rook...
Sil

Ik heb nu ook nog nare herinneringen aan een kusjes die ik m'n ouders moest geven terwijl dat wat mij betreft echt niet fijn was.

Ik ga mijn dochter echt niet verplichten om een zoentje te geven aan opa/oma of andere familie. De kinderen van mijn schoonzus moeten ons ook een zoen geven  als ze weg gaan. Ik vind dit echt niet nodig. En zelf vinden ze het volgens mij ook niet altijd leuk en dan vooral het neefje.
Onze dochter mag een zoentje geven als ze het zelf wil en anders hebben ze pech!
Ik ben zelf ook geen zoenerig type. Als collega's me zoenen voor mijn verjaardag vind ik dit al vreemd, het zijn je collega's en niet vrienden met wie je een band hebt.

quote: Ida30 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('23-08-2007 20:49:21'));

Maar Debby, mag B'Elanna haar grenzen bij zoiets intiems als een kus aangeven? Moet een kus niet van beide kanten gewenst zijn? Ook mbt later?
Of overdrijf ik nu?

Bij een vreemde?? ja... bij familie buiten het directe gezin om?? ook ja.
Maar bij ons, haar bloedeigen vader en moeder... gedeeltelijk.. Met naar bed gaan, hebben we al vanaf dag 1 gedaan, dat zit in de ritueel, ook met weggaan...
Ik krijg bij het woordje intiem hele andere ideeën als jou denk ik, ik zie het niet als intiem maar iets heel natuurlijks en normaal...
Intiem is voor mij de zoenen die ik met mijn man heb, en met niemand anders.
Ook ik zoen iedereen ter pas en ter onpas... ook Sil27 toen we gisteren gedag zeiden  

groetjes Debby

Maar stel dat Syl niet zo'n zoenerig type zou zijn; zou je haar dan ook zoenen of voel je aan dat zij niet zo is en doe je het niet?
Maar ik wil dus dat een zoen van iemand voor mijn kind een prettige ervaring is (ja, zelfs een gewoon kusje) en geen wrokgevoelens geeft. Dus heb ik het na een konfliktje met mijn zoon in orde gemaakt en wil ik het afsluiten met een kusje maar hij is nog niet zover en heeft nog even tijd nodig voor hij dit als een fijne ervaring kan beleven dan wil ik daar dus op wachten (desnoods heel lang)

Gelukkig ben ik ook een zoenerig typje!
Maar ikzelf voel het meestal wel aan als iemand het vervelend vindt als je in zijn/haar persoonlijke zone komt.

Ik ben ook van mening dat een kusje iets heel natuurlijks en normaals moet zijn, in je eigen gezinnetje dan. Maar als Kyara boos op mij is, ga ik haar niet 'dwingen', om mij een zoen te geven.
Daarmee ben ik bang dat je er dan een vervelend tintje aan kan geven. Ik wacht meestal ook gewoon tot zij er weer aan toe is.
(dat is gelukkig altijd al snel, want ze heeft een zeer beperkt korte-termijn-geheugen; is 3 tellen later alweer vergeten waarom ze boos was.)
Sil

Hahaha, nou Ida... om je de waarheid te vertellen....
We wisten dit dus niet van elkaar, tot nu nét, dus ja... ik doe het gewoon.. schijt aan de wereld.. hahaha, nee hoor, dat merk je gauw genoeg.. meestal zet iemand dan een stap achteruit of trekt zijn hoofd weg. (of zegt het)
maar ik heb dat nog nooit mee gemaakt eigenlijk.

groetjes Debby

hoi hoi, ik heb ook een mening!! Onze gewoonte is kus geven bij weggaan, gaan slapen, etc. Ik doe dit ook met mijn ouders en broer, altijd een kus en een knuffel. Lukas groeit daar gewoon in mee, dus hij vindt dit dan hopelijk  ook normaal (zo werkte het bij ons thuis in ieder geval wel). Als ik ergens binnen kom zoen ik ook iedereen. Ik wil wel dat Lukas met mij een rondje maakt en mensen begroet (uit beleefdheid), hoe hij dat doet mag hij zelf weten, alleen een handje of hallootje mag ook van mij hoor! Een zoen is ook zijn eigen intimiteit vind ik. Wil hij het om de een of andere reden een poos niet, ook prima. Maar netjes dag zeggen moet wel. Als hij in een fase komt dat hij ons geen kusje wil geven vind ik dat ook wel goed denk ik, als het maar wel hoort bij een beetje afzetten. Als hij zich echt raar gaat gedragen lijkt met me een teken van een ander probleem en dan zou ik het er weer niet bij laten zitten.

Terug
Bovenaan