Diskussie: Kusje geven moet?!

Een zoen is een teken van genegenheid, dat wil ik graag zo  houden.
Voor je het weet is het een verplichte gewoonte waar juist iedereen zo'n hekel aan heeft.

Een kus geven mag nooit geforceerd zijn, dus als Isis niet wil, houd het op!

x Esther

hoi,
ik ben helemaal niet zoenerig opgevoed. Mijn man daarentegen wel. Elke visite bij hem thuis begint en eindigt met 3 zoenen. Van mij wordt dat ook verwacht. Ik doe het nog steeds niet als vanzelf, het voelt geforceerd, maar ik doe het braaf. De kleintjes worden op de mond gezoend. Het jongste zusje van mijn man werd nog op de mond gezoend door ouders, oudere broers en zussen tot ze een jaar of 8 was denk ik (nakomertje) en ik zie nu ook dat dat gebeurd bij mijn nichtje van 3 jaar. Ze doet dat dus uit gewoonte ook bij ''vreemden''. Ik vind zeker dat  op de mond zoenen  niet nodig. Ik zie het mijn man nu ook doen bij onze dochter (10 maanden). Ik doe dat zelf nooit. ik voel me er ongemakkelijk bij.
Fatsoenlijk gedag zeggen vind ik een must, voor de rest moet mijn dochtertje het zelf maar weten.
En haha dat van die stinktante met priksnor: als je je kindje verplicht om DIE te zoenen dan zal de reactie van je kindje nog veel genanter zijn want die deinst echt wel terug hoor!

groeten ELke

Ik zoen mijn dochter ook op haar mond.
Ik en mijn man hebben er geen problemen mee, en het blijft zo wie zo wel genegenheid.. al doe ik het 1000x per dag... speciaal blijft het in mijn ogen altijd.
Ook mijn ouders en mijn broer krijgen een zoen op hun mond van mij, ik voel me er niet ongemakkelijk bij.
Ook de mannen onderling bij mij in de familie zoenen elkaar op de wang, maar ja we zijn dan ook geen 100%kaas  Geintje!!

Groetjes Debby

Ik zoen mijn kinderen ook op de mond en de oudste zoent ook anderen gewoon op de mond.
Bij andere volwassenen zoen ik doorgaans op de wang.
Het ligt er ook maar net aan wat je van huis uit hebt mee gekregen, denk ik.
Sil

Lieve help, ik schrik ervan. Niemand buiten mijn man en ik om mag Thomas op de mond zoenen. Daar had ik nog helemaal niet bij stil gestaan. Dat is natuurlijk nog veel intiemer dan op de wang! pffff, moet effe bijkjomen hoor. Tsja, ik voel dat ook een beetje als m'n eigen grenzen bewaken (anderen mogen mij ook niet op de mond zoenen) en ik weet niet of Thomas zich kan verdedigen dus spring ik voor hem op de bres. Als een leeuwin zal ik hem verdedigen. Zo, dat staat vast.

Ida

En dat bedoel ik dus met mijn laatste zin; wat heb je van huis uit mee  gekregen, wat ben je dus gewend.
Ik moest juist lachen van het feit dat jij hier zo van schrikt. Wij en ook Kyara vind het heel normaal om op de mond te kussen.
Sil

Terug
Bovenaan