Dopen?

Hallo,

Zijn er mama's die hun baby hebben laten dopen in het eerstejaar. Ik heb sinds juli mijn eerste kindje en wil haar voor het erste jaar laten dopen. Ik heb alleen geen idee ofdat   zoiets duur is of dat er een vast bedrag wordt berekend door de rk kerk. Heeft iemand adviezen?

Groetjes Minou

 
Hallo,

We hebben onze zoon met 2,5 maand laten dopen. Dit is zo snel gebeurd omdat de gezondheid van mijn oma achteruit ging.
Stan is vorig jaar half november gedoopt in de RK kerk. Er werd van ons verwacht om  naar een  doop-bijeenkomst te gaan waar ook andere ouders waren. Dit is ter voorbereiding. Hier maak je kennis met elkaar en vinden een paar gesprekken plaats over het geloof en jou manier van geloofsbeleving. Daarnaast natuurlijk ook de reden waarom je je kind wilt laten dopen.
Daarna hebben we nog een gesprek met de priester gehad om de dienst voor te bereiden.
Wij hebben geen kosten gehad voor het dopen van onze zoon. Nou moet ik er bij vermelden dat we officieel nog geen parochianen van deze kerk waren en de administratie een beetje raar liep. Onze aanmelding ligt er nl nog steeds (een jaar na dato....).
Waarschijnlijk worden er geen kosten gerekend, maar je kan natuurlijk altijd een vrije gift doen.

Het was voor ons een hele bijzondere ervaring om onze zoon (in mijn oude doopjurk) te laten dopen. De dienst was erg mooi en speciaal, juist ook omdat het geen "collectieve" doop-dienst was en dat onze zoon de enige was die in de dienst gedoopt werd.

Groetjes,
Marieke (mv Stan 04-09-04)
 
Hoi

Onze Robin is gedoopt met 6 maanden. Niet omdat we erg gelovig zijn, maar omdat het goed voelt.
Onze pastor is hier gelukkig ook erg vrij in. Hij is eenmaal bij ons thuis geweest om kennis te maken. Erg gezellig!
Vervolgens mochten wij zelf het doopboekje samenstellen (kiezen uit bestaande teksten of zelfgemaakte).
Ook wij hoefden niets te betalen en ook staan wij niet ingeschreven in de parochie. Wel hebben we een vrije gift gegeven.

Hoop dat je zo genoeg info hebt. Zo niet dan hoor ik t wel.
Groetjes Chantal
 
Hoi

Wij hebben Lieke ook laten dopen. Dit is gisteren gebeurt. Het was een mooie dienst. Vooral de combinatie met eerste advent. Lieke was het enige kind wat werd gedoopt. Wij hebben een kleine gemeente. Lieke is hervormd gedoopt. Bij ons zaten er geen kosten aan verbonden. Staan wel ingeschreven bij deze kerk. Bij de katholieke kerk zitten er wel kosten aan, dit is om de onkosten te vergoeden. We hebben eerst een gesprek met de dominee gehad ter voorbereiding. Dit is volgens mij overal zo. In sommige gemeentes gaat de datum van dopen in overleg en andere gemeentes liggen de data voor het dopen vast. Hier moet je maar eens naar informeren. Lieke is de doopjurk van mijn man gedoopt. Er staan foto's van het dopen op haar space. Neem gerust een kijkje.
http://spaces.msn.com/members/liekeharmsen

Groetjes Jannie en Lieke (15092005)
 
Hoi,

Wij hebben onze zoon vorig  jaar laten dopen toen hij 5 maanden oud was.
Omdat het in ons gedeelte van de stad een echte baby boom is ( veel jonge mensen van de zelfde leeeftijd) wordt bij ons   bijna altijd ene collectieve vierong gehouden.
Wij waren met nog twee andere kindjes meer.

het leuke hieraan is wel dat ik de andere moeders kenden van de gym en het bureau.

Wij betaalde alleen de onkosten, ik dacht   35 euro.

De kerk zat goed vol met heel veel kindjes die ook mee mochten helpen met het water dragen. ( er lag meer water op de grond dan in de bak maar dat moht de pret niet drukken).

Wij vonden het erg geslaagd zo en mocht er nog een volgende komen dan zou ik het zo weer doen.

Groetjes en veel plezier met jullie doop.
 
Dag Minou,

Julian is gedoopt toen hij 6 weken was. Hij was flinker dan ik bij de geboorte en nog maar goed dat de datum al vast stond, anders had hij niet meer in mjin doopjurkje gekund. Ik heb dit samen met de babyborrel gevierd, een erg groot feest dus zo'n 150 mensen.

Wij hebben niks hoeven te betalen, en hier is altijd met 2 dopelingen tegelijk.
Ben goed bevriend geraakt met de andere mama, zijn al gaan kerstshoppen in oberhausen en de woensdag na kerst gaan we naar Clouseau in Antwerpen.

Het was een leuke dag, en ik vindt het hoort er gewoon bij, op school krijgen ze ook dingen geleerd of het geloof en als ze dan niet gedoopt zijn en ze mogen geen communie doen is toch wel zonde.

groetjes,
Romy
 
hoi hoi
wij laten onze kleine  op 2de kerstdag dopen hij is dan 7 weken, waarom zou je wachten met dopen?
Daar staat helemaal geen leeftijd voor hoor.
En ook wij maken er een groot feest van!
Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt.
groetjes Elvira
 
Hoi,

Onze zoon Ruben is ook van juli en is 20 november gedoopt. Wij hebben wel moeten betalen, namelijk 25 Euro. Voor dat geld kregen we een doopkaars en een hele mooie soort van oorkonde.
Ook wij hadden twee doopgesprekken met ouders, pastor en iemand van de Doopgroep. Dat is een club mensen die vrijwillig ouders begeleidt bij de doop en helpt met de voorbereidingen.
Wij waren trouwens al lid van deze kerk. Het is een hele mooie viering geworden!

groet,
Jinny
 
Terug
Bovenaan