Dopen?


Hoi, mede-moeders!
Wij hebben onze dochters (2 jaar en 10 maanden en 18 eken NIET laten dopen.
Mijn man en ik zijn beiden weliswaar RK, maar niet praktiserend. In onze parochie zou je 4 doopgesprekken en doopcatechismus (ik hoop dat ik het goed schrijf) moeten volgen en daar zien wij geen meerwaarde van.
Nou is dat uiteraard een strikt persoonlijke keuze, maar ik ben wel altijd benieuwd welke motivatie mensen hebben (buiten het gelovig zijn dan) om de kindjes te laten dopen.
Ik zou het leuk vinden hier  antwood op te krijgen.
Groeten, Claudia.

 
Hallo Claudia,

Ik lees je berichtje en wil wel even reageren.
Wij zijn ook niet echt praktiserende RK's. Meer gelegenheid kerkgangers zoals met kerst, pasen enzovoorts.
Toch hebben we ervoor gekozen om Stan te laten dopen. We zijn op dit moment niet echt met het geloof bezig, maar willen onze zoon wel iets hiervan meegeven. Dit zie ik voor mezelf gewoon als een soort "hernieuwde kennismaking" met het geloof. Ik wil me er wel weer eens in verdiepen. Een soort nieuwe ontdekkingstocht in het hele geloof-gebeuren.

Groetjes Marieke
 

Hoi,

Wij hebben Sigrid met 6 weken laten dopen, als slot van de kraamtijd. Sigrid is Hervormd gedoopt. Mijn man en ik zijn beide gedoopt en ik heb belijdenis gedaan. Dit houdt in dat je je JA-woord geeft tegen de kerk. Vooral ik was een voorstander om onze dochter te laten dopen. Ik heb er speciaal mijn trouwjurk voor laten verknippen. Ze was echt een plaatje in  haar mini trouwjurk.  Mijn man maakte het niets uit. Ik vond het vooral belangrijk om haar dit geloof mee te geven. Ik ben ook zo opgevoed en in ons dorp staat alleen een Christelijke school. Op deze school wordt er veel aangedaan zeg maar. Verder heeft een preek van onze dominee het er ooit over gehad, dat als je gedoopt wordt je naam wordt geschreven in het boek van God en dat je daardoor altijd blijft "bestaan". Bij de belastingdienst (gaf hij als voorbeeld) ben je een nummer en wanneer je komt te overlijden wordt jouw nummer gewist.
Ik heb gevraagd aan onze dominee of hij het verhaal van kindje Mozes wilde gebruiken in zijn preek van de dienst. Omdat ik dit een van de mooiere verhalen vind uit de Bijbel.
Wij moesten een aantal weken van te voren ons kind aangeven bij de pastorie. Enige weken later is de dominee met een ouderling bij ons thuis geweest om alles een beetje door te spreken. Toen is er ook een stukje tekst uit de Bijbel voorgelezen en hebben we gebeden. De dienst was heel mooi, deze was ook opgenomen op een bandje. Na de dienst hebben we een BBQ gehouden met naaste familie en goede vrienden. Heel erg gezellig.
Persoonlijk vind ik wel dat je iets met de kerk moet hebben. Niet dat je zwaar gelovig moet zijn of heel erg kerkelijk. Maar het is wel jouw taak als ouder om je kindje het geloof mee te geven als hij/zij ouder wordt. Wat ook niet in houdt dat je elke week in de kerk hoeft te zitten, maar dat je wel weet wat het inhoudt en dat je je kind tekst en uitleg kunt geven over verhalen uit de Bijbel en alles rondom de kerk. Het gaat niet alleen om de mooie foto's of om het plaatje. Want zoals mijn dominee zegt  alle kinderen mogen bij God horen. Ik hoop dat je aan mijn verhaal iets hebt en dat je wel overwogen keuze kunt maken.

Groetjes,

Petra
 
Hoi Claudia,

Je vroeg naar redenen waarom mensen hun kindje laten dopen. Bij ons was dat van te voren heel duidelijk dat we dit zouden doen. Dopen is iets wat in iedere kerk gebeurt en betekent nog niet per sé dat je bij een bepaalde kerk hoort. Ruben is gedoopt omdat hij dan later alsnog voor zichzelf zou kunnen kiezen of en bij welke kerk hij wil horen. Dopen is voor ons niet "je hoort nu bij die kerk". Dat doet hij later zelf dmv een belijdenis of vormsel. Het is meer een teken voor ons dat wij hem een gelovige en kerkelijk opvoeding willen geven.
Ook wilden we hem een plekje geven waar hij op terug kan vallen. Al verhuist hij 20 keer, er zal altijd een plekje zijn waar hij "gelijkgestemden" kan vinden.
Wij willen Ruben heel duidelijk het geloof meegeven. Hij hoeft de bijbel niet uit zijn hoofd te leren maar we vinden het wel belangrijk dat hij weet wat er in staat. Maar hij mag kritisch zijn van ons. Wij zijn allebij RK en praktiserend.
Hij heeft een peter en meter. Zij hebben beloofd er voor hem te zijn als hij of wij dat nodig hebben. Ik vind het mooi dat hij twee speciale mensen in zijn leven heeft die altijd voor hem klaar zullen staan.
Ik ben eigenlijk benieuwd waarom mensen hun kindje wel laten dopen maar niet kerkelijk zijn....

groet,
Jinny
 

Ik ben ook wel nieuwsgierig waarom mensen die niet praktiserend kerkelijk of gelovig zijn hun kindje laten dopen.
Ik vermoed voor de foto's,  de mooie dienst, de latere communie en omdat het nu eenmaal zo hoort.
Wij hebben onze kinderen bewust niet laten dopen en je wilt niet weten wat we daar  een commentaar op hebben gekregen.
Zelfs mijn moeder, nu eenmaal nu ook niet echt het toonbeeld van het geloof, gaat alleen met Kerst en een begrafenis naar de kerk, vond het belachelijk.
Toen ik om argumenten vroeg waarom ik het dan wel zou moeten laten doen was en bleef het stil.
En dan komen de opmerkingen dat de meiden dan ook niet de communie kunnen doen. Nou, dat is dus ook net de bedoeling. Ik vind alle pracht en praal bij een communiefeest echt buitenproportioneel! Springkussens, catering, clowns, miniatuur bruidsjurken, het kan niet op. En niemand die weet waar de communie eigenlijk om draait.
Ik geloof niet in de kerk en hetgeen ze voor staan, mijn man ook niet.
Als de kinderen dat later wel doen vind ik het geweldig voor ze dat ze ergens vor kiezen en zal ik vooraan staan als ze besluiten zich te laten dopen.
Dan is  het hun keuze en niet die an ons.


 








 
Wij zijn momenteel niet echt praktiserend bezig met het geloof. Ik minder praktiserend trouwens dan mijn vriend. Maar dat komt omdat ik er een hele tijd geen aandacht aan heb besteed. Ik had in mijn vorige stukje aangegeven dat ik me er wel weer in wil verdiepen. En het geven van een katholieke opvoeding aan mijn zoontje zal mij weer meer inzichten in het geloof geven. Je kan immers op vele verschillende manieren geloven. Dat hoeft niet per sé met een wekelijkse (of maandelijkse) kerkgang samen te gaan.
Onze zoon mag zelf aangeven of hij 1e communie wil doen. En dat met die springkussens enzo? Dat is inderdaad te veel pracht en praal bij een communiefeest en dat zal bij ons dus ook niet gebeuren.
Stan is vrij vroeg gedoopt omdat de gezondheid van mijn oma achteruit ging. Daarom is hij gedoopt toen hij 2 maanden oud was. We hebben een weloverwogen keuze gemaakt om hem te laten dopen. Niet omdat het zo hoort, maar omdat we hem een deel van het geloof mee willen geven. De doop is 1 van de 7 sacramenten. Hiermee hebben we bewust een begin gemaakt met datgene wat we zelf als goed ervaren.






 
Onze zoon Milan is met 2 maanden Hervormd gedoopt.
Het was heel speciaal en fijn!
Geen kosten aan verbonden.
Je draagt je kindje op aan God
Je belooft aan God en de gemeente je kind in het christelijk geloof op te voeden.
Wij denken zelf dat je dat op je eigen persoonlijke wijze mag doen.
Voorlezen uit de bijbel. Leren bidden en naar een christelijk school.
Misschien ook naar de zondagsschool en af en toe naar de kerk.
Zo kan hij later zelf kiezen of hij ook in God/Jezus in wil geloven en in hoeverre hij praktizerend wil zijn.

Succes in de geloofsopvoeding allemaal!
Het is een voorrecht als je kindje dat meekrijgt!!
 
Mijn man en ik hebben onze dochter laten dopen toen ze 4 maanden was en wij zijn ook allebei gedoopt.
Dit is iets wat je van je ouders hebt gekregen en we blijven het voortzetten

Groetjes
 
Terug
Bovenaan