Dopen?

Hoi,

Ik heb jullie reacties zitten lezen, en ik ben ook een niet-gelovige.
En ik vraag me nog steeds af: het waarom.
Alle argumenten die ik voorbij heb zien komen, staan los van het dopen naar mijn inzien.
Om je kind menswaardig/gevoelig/goed/en zelfs gelovig op te voeden hoef je niet perse gedoopt voor te zijn.

Zelf ben ik dus niet gelovig in die zin zoals jullie het beschrijven, wel ben ik van mening dat er meer tussen hemel en aarde is.
Mijn dochter word dus niet gelovig opgevoed, een beetje het zelfde als ik en mijn man.
Wij zijn wel naar de christelijke school gegaan, puur op het feit dat onze ouders ons ZELF   die keus wilde laten maken.
En ook zeker niet onbelangrijk; wat kerst/pinksteren/pasen enz.eigenlijk inhoud.

Al mijn familie aan mijn moeders kant zijn wel gelovig (RK) ik ben in het verleden ook weleens met neefjes en nichtjes mee geweest naar de kerk, maar ik zie toch echt de meerwaarde er niet van in.
Als je gelooft ben ik van mening, dat het in je hart zit, en niet in een 1 of ander doopsel/vormsel/zondagsschool/kerk of andere dingen.

Dit is niet verkeerd bedoelt naar de mensen die dit wel doen hoor,dat moet ieder voor zich weten... dit is puur mijn mening.
Het lijkt mij nog steeds dat de essentie van het geloof niet bedoelt is om alle pracht en praal die in sommige kerken tentoon worden gesteld (niet alle kerken) dit vind ik ook gelden voor de bijbehorende 'feestjes'

Groetjes Debby mv B'Elanna



 
Hallo
Ik wil graag ook even reageren. Ons zoontje is ook niet gedoopt. Dit ondanks dat wij beide wel zijn gedoopt. Persoonlijk  vind ik het geloof niets met de kerk te maken hebben. Voor mij is geloof iets heel persoonlijks en ik haal er kracht uit op het moment dat ik het nodig heb. Mijn man is helemaal niet gelovig. Hij vond het dan ook zeer hypocriet om je kind te laten dopen, iets te beloven, nl je kind opvoeden met gods woord, terwijl hij toen al wist dat hij dit niet zou doen.
We hebben er heel goed over nagedacht, veel over gesproken en ook met mensen die zeer gelovig zijn. Een vriendin van mij heeft ons erg goed geholpen en het principe van de doop ook uitgelegd. Je laat je dopen op het moment dat je wilt leven naar god en deze keuze maak je zelf. Deze keuze kan een baby dus nooit maken. Dit gaf voor ons de doorslag om het niet te doen.

Mijn ouders zijn gelovig. Zij hebben beide ook een band met de kerk en doen er vrijwilligerswerk. Regelmatig gaan zij naar een dienst, ze bidden voor het eten etc..
Zij passen 1 dag per week op en   dan krijgt mijn zoontje dit mee. Af en toe gaat hij met ze mee naar de kerk, een kaarsje aansteken of binnen bij de beelden kijken. Hij vind het prachtig. Wij vinden het belangrijk dat hij straks zelf een keuze kan maken of hij iets met het geloof wil doen of niet, dit kunnen wij niet voor hem beslissen.
Groetjes Jeanette
 
Hallo, wij hebben ons kindje laten dopen omdat het bij ons in de kerkgemeenschap hoort, als het het niet wilt dan hoeft dat echt niet hoor.. bijna alle  kinderen bij ons in de kerk zijn gedoopt, dit heeft te maken met het verbond van de vader,zoon en heilige geest.

Ons zoontje is gedoopt toen hij ongeveer 3 ½ maand was, normaal worden de kinderen al gedoopt bij 3-4 weken maar wij moeten altijd eerste belijdenis doen en dan mag pas je kind gedoopt te worden, wij waren samen met 8 andere kinderen
 
Hey

Ik zit nog in een 2 strijd dopen of niet dopen en ik weet het echt niet.
Ik ben zelf RK en mijn man heeft geen geloof.
En ik zelf ga nooit naar de kerk.
Ik ben zelf gedoopt communnie gedaan en gevormd en heb zelf leuke herinneringen aan dat alles.
En ik zit met de vraag moet ik die ervaring van mijn kinderen weer houden het lijkt mij niet eerlijk.
Aan de ene kant denk ik van er zijn veel kinderen zonder een geloof.
En de andere kant denk ik van die herinneringen nemen ze mee voor de rest van hun leven en hebben ze iets om op terug te vallen.

Die speciale momenten komen nooit meer terug dus ik vindt het een moeilijke beslissing voor al nu mijn dochter volgend jaar naar een basisschool gaat en moet je een school kiezen.

groetjes veron
 
Terug
Bovenaan