Draaipoging, stuitbevalling of keizersnee

quote: spa81 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('20-07-2007 15:08:33'));

Was eerst erg tegen de uitwendige versie, maar dat is al wel minder geworden.
Ben wel benieuwd hoe zo iets gaan.

Hoi,

Toen ze bij mij een draaipoging voorstelde riep ik keihard NEE!!!
Toen heb ik met de gyn afgesproken om zondags om 10 uur te bellen en dan ja of nee te zeggen. Ze wou dat ik er goed over nadacht. Uiteindelijk heb ik het dus wel geprobeerd. Maar moet er wel bij zeggen dat als ik nog een keer de keus had ik het echt nooit nog een x zou laten doen. Het is mij namelijk zwaar tegen gevallen. Al ben ik wel blij dat ik het heb geprobeerd.

Groetjes

Lieve mevrouw met baby in stuitligging,

Maak uzelf niet van streek. Blijf bij uw eigen zekerheid.

U hebt goed contact met uw kind en samen weet u hoe de zaken staan en ook in onzekerheid komt u er samen uit.

Draait uw baby niet en is de bevalling dichtbij …… accepteer het dan ….. het zal een reden hebben.

Hebt u nog tijd, volg dan vooral uw eigen gevoel ...... ga voor die thuisbevalling.

Spontaan draaien is geen uitzondering vlak voor de bevalling en …. er is meer mogelijk. Hoe ver is het nog tot de bevalling? Hebt u nog een paar weken?

Kijk dan naar houdingen die het kind spontaan laten draaien.
Met de billen op een kussen liggen zijn héél oud en werkt. Vraag naar meer bij uw zwangerschapsklas.

Acupunctuur is een hulp om spontaan kinderen te laten draaien. Vraag naar informatie daarover bij Sabine Schmithz, vroedvrouw in Amsterdam: SABINE.SCHMITZ@VROEDVROUW.INFO; http://www.vroedvrouw.info/1.html

Er zijn centra waar verloskundigen draaien. Vraag erna bij uw verloskundige.

Er zijn ook verloskundigen die de stuit kinderen draaien met behulp van een zeer zachte methode, de haptonomie.
Zoek daarvoor contact met haptonomische verloskundigen zoals Marlène Gerrits (Zuid Brabant) of Monique Duran in ’t Harde, Gelderland.
Marlène Gerrits : Info@marlenegerrits.com, http://www.marlenegerrits.com/pagina7.html
Monique Duran: optimum@chello.nl ; http://www.opti-mum.nl/pages/indexpag.html

Lieve groeten,

Tine Oudshoorn, verloskundige, consultant.

Hoi Spa81,

Ik wilde je toch even laten weten, dat onze baby met 36 weken en 4 dagen ook nog in stuit lag. Bovendien is het een heel groot kindje (al ruim 7 pond bij de groeiecho met 36 weken). Toch hebben wij besloten om een versiepoging te doen. De gynaecoloog heeft ons goed voorgelicht. De omstandigheden voor een versie waren in ons geval gunstig: soepele buik (tweede kindje), ruim vruchtwater, placenta tegen de achterwand. De versie is bij ons dan ook GELUKT en het kindje is ook niet meer teruggedraaid. Inmiddels is het ingedaald en ligt het keurig in hoofdligging klem in mijn bekken.

De versie op zich is mij 100% meegevallen. Het was wel pijnlijk, maar beslist niet dramatisch. Ik geloof wel dat dit voor iedereen persoonlijk is. Onze baby werkte mee, waardoor het snel "gepiept" was. Ik vond het meer dan de moeite waard, omdat ik nu - als er geen gekke dingen gebeuren, want je weet maar nooit - gewoon kan bevallen. Het wordt overigens wel een ingeleide bevalling voor de uitgerekende datum om te voorkomen dat onze baby uitgroeit tot een reus die niet meer te baren valt. Onze oudste was ook bijna 10 pond (maar 10 dagen overtijd), vandaar.

Als je nog iets wilt weten over de versie moet je maar even een berichtje op het forum zetten!

Succes bij je keuze!
Hester

hoi.

Gisteren een ziekenhuis dagje gehad.
Eerst de echo daar was te zien dan de kleine nog steeds met de billen beneden ligt.
Na een aantal metingen wordt het geschat op 6 pond. Het bolletje en de been zijn wel boven het gemiddelde van grote.
Na de echo naar de arts hij heeft even gevoeld of de kleine een beetje wilde mee bewegen. Maar er zat niet veel beweging in. Ook ligt de placenta boven bij het bolletje dus moet de kleine wel heel veel bukken om daar langs te draaien. Hij wilde daarom geen versie proberen want de kans van slagen was heel klein. De arts heeft nog een echo gemaakt en de billen waren al een beetje ingedaald. Verder zag het er allemaal prima uit.
Toen even gesproken over een stuitbevalling. Hij vroeg wat wij er van vonden. Nu ik wist dat het bolletje wat groter is had ik daar mijn twijfels over. Hij was het daar wel met me eens. Hij vond het risico te groot om het te proberen. Dus we waren er snel uit het wordt een keizersnee. De rest van de dag daar dus mee bezig geweest langs de afdeling narcose, afdeling opname, datum prikken toen weer afdeling bloedafname.

We waren allebei hardstikke moe toen we thuis kwamen, was ook wel de spanningen die er uit kwamen denk ik.
Nu me dus verdiepen in een keizersnee en hoe het is om in een ziekenhuis te liggen met een kleine.
Ga nu mijn ziekenhuiskoffertje inpakken, we hebben immers een datum maar de kleine kan nog wel beslissen eerder te komen.

groetjes

Fijn dat er nu een beslissing is genomen. En als de arts al zegt dat je beter geen stuitbevalling   kan doen, moet je dat zeker niet doen!
Ik wens je heel veel succes verder en hoop dat de keizersnee je mee valt.
Sil

Balen dat je kleintje in stuit ligt, maar prettig dat de gyn de keuze voor jullie heeft gemaakt. En nu heb je nog even om de knop om te zetten en te wennen aan t idee. Wij kwamen er met 33wkn achter, met 35wkn nog dwarsliggend en na de draaipoging nog steeds helaas. Die was niet heel prettig, maar ik was vooral van slag van t idee noit meer thuis te kunnen bevallen (na ks heb je medische indicatie bij vlg bevallingen om in zh te bevallen).
De ks is mij 100% meegevallen. We hebben veel uitleg van tevoren gehad, veel gelezen heel prettig. Spreek met de gyn en de mensen van OK af dat je graag wilt dat er foto's gemaakt worden (je partner mag alleen bij jou zitten en niet  voorbij steriele  scherm komen). Ze hebben prachtfoto's gemaakt bij ons!!
Wat ik tevoren niet wist en wel heel vreemd vond, is dat je bij ruggeprik wel verdoofd bent, maar toch gevoel hebt: je voelt ze aan je buik trekken en bewegen, heel raar om mee te krijgen. Nogmaals: je voelt helemaal geen pijn, wel t gerommel.
Als je BV wilt geven, benadruk dan dat je dit wilt en streef ernaar dat je kleintje binnen het uur na geboorte wordt aangelegd. In ons ZH komt verpleegkundige van kraamafd met je kindje naar je toe als je op uitslaapkamer ligt. Jaap is om 15.21u geboren en lag om 15.50 aan!!!
De periode erna vond ik vooral de laatste weken zwaar: de 1e 6 weken mag je niets tillen dan je kindje, niet bukken, geen huishoudelijk werk doen, traplopen beperken. Dan wordt je wereldje wel heel klein hoor. Stel je hierop in, dan valt t minder tegen!
Succes met de voorbereiding en met de bevalling.
Groetjes mira, sinds 02-01 trotse mama van jaap

Hoi,

Fijn dat er een beslissing genomen is, hoef je je daar geen zorgen meer over te maken. Het is in ieder geval een hele veilige bevalling voor je kindje.
Heel veel succes en geniet van je kindje binnenkort!!!

Groetjes

hoi.

De keizersnee staat gepland op vrijdag 10 augustus. Blijft nog even spannend wat de kleine kan natuurlijk beslissen om eerder te willen komen.

Ben nu met mijn koffertje bezig, wat neem ik allemaal mee?
Tips van harte welkom!

groetjes spa81

Terug
Bovenaan