Drama avonden, Peuter poept in de avond/nacht

Misschien houd hij het niet op maar zit hij verstopt. Je kunt dan namelijk ook "overloop diaree" Krijgen en dit is een hele aparte ontlasting.
Dat zou ook kunnen verklaren waarom hij zo huilt. Wand een verstopping kan best zeer doen.
Misschien kun je eens kijken of er zoiets aan de hand is.
Ik heb geen idee of dit al genoemd is maar ik heb gelezen dat als je de billen schoon hebt je er dan vaseline op kunt doen en dan de nieuwe luier om zodat het de volgende keer makkelijker schoonmaken is.
 
Misschien even de poeppoli contacten? Poepen is voor meer kindjes een toestand / spannend / eng.
De zoon van een vriendin van me had ook last van poepangst en hield het ook tot 's avonds in want dan kreeg ie nog een luier om. Daar hebben ze de afspraak mee gemaakt dat hij dan 's avonds wel in zijn luier mocht poepen en dan niet ging liggen maar meteen mama roepen zodat ie verschoond kon worden en aan de nacht kon beginnen. 
Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat je van een dag je poep op houden 's avonds zulke diarree krijgt. Dat klinkt inderdaad meer als een serieuze verstopping. Dus ik zou daar zelf nog even achteraan bij de huisarts. 

En inderdaad de billetjes ook goed insmeren zodat het poepen ook minder pijn gaat doen. want die pijn kan er ook voor zorgen dat hij niet meer wilt / durft te poepen tot hij het niet meer kan tegenhouden. 
En bij alles zou ik in gedachten houden dat hij het zeer waarschijnlijk niet doet om jullie te irriteren maar ik snap wel dat je er moe van wordt. Hoop dat jullie even een stapje terug kunnen doen om weer een beetje tot rust en elkaar te kunnen komen. 
 
Ik vind het vooral heel sneu voor je kindje. Ook dat je zegt. Hij doet er niks mee, dan denk ik hij is pas 3 jaar he, en heeft pijn. Hij gaat echt niet om jullie te pesten savonds in zijn pamper poepen. Het klinkt een beetje alsof hij een slechte ervaring heeft gehad met poepen (keer pijn gehad) en hierdoor dus op probeert te houden. Op een gegeven moment ga je dan natuurlijk verstoppen en krijg je overloopdiarree want het moet er toch een keer uit. Heel veel kinderen hebben een fase met poepangst en dat zal jullie frustratie en boosheid niet kunnen doorbreken. Misschien toch eens met de poepoli bespreken.
 
3 van mijn kids hebben de poepangst dus ook gehad rond de feestdagen. Die bleken dus heel slecht op alle chocola en pepernoten te reageren waardoor ze hardlijvig werden. Hierdoor dus pijnlijk en proberen op te houden.
 
Poept ie dan in zn luier wél (makkelijk)? Ligt het aan het potje/de wc, of heeft ie gewoon altijd veel moeite ook met luier? Natuurlijk is het super heftig om elke avond met je kindje bezig te zijn tot middernacht, dat snapt elke ouder, hopelijk is het snel op te lossen!

Ik zou deze cyclus van angst/pijn en slapeloze avonden proberen te doorbreken. Door even te resetten? Hij doet dit echt niet expres en hij is ook pas 3, en kleine “terugvallen” zijn ook normaal op deze leeftijd en nog wat ouder ook. Als ie in zn luier wel poept kun je misschien afspreken dat als ie moet poepen dat ie het aangeeft dat je dan een luier omdoet (smiddags?) en dan meteen erna opruimen en schoonmaken? Het lang ophouden en dan daardoor diarree snap ik trouwens niet zo goed, als je het lang ophoudt wordt het toch juist harder..?
 
Ik denk dat jullie inderdaad in een verkeerd ritme zitten. Maar hieruit komen kost tijd en energie. Dus als je nu gefrustreerd bent en je relatie onder druk is komen te staan moet je eerst rust pakken. Laat hem logeren een nachtje zodat je mentaal bent voorbereid. Misschien niet leuk voor het logeeradresje naar wel nodig voor jullie. 

Verder veel oefenen overdag. En in de nacht elke keer meteem verschonen en rustig uitleggen dat het niet de bedoeling is. En vooral wat WEL de bedoeling is. Kan er een andere reden zijn dat hij overdag niet wilt poepen? Wat is er 3 maanden geleden gebeurd dat het ineens veranderd is? Want expres ophouden is niet zomaar. Misschien wilt hij juist in de avond op het potje poepen en raakt gefrustreerd omdat het in zijn broek gebeurd? Als je ongeveer weet hoelaat in de avond zet hem dan rustig om het potje. Misschien kalmeert het hem dan om te weten dat het oke is om te mogen poepen. Je wilt natuurlijk niet dat hij poepen als negatief associeert dus probeer zelf kalm te blijven. 
Onze zoon wordt standaard wakker van een volle luier. Al is het alleen van plas. Dus dat is normaal. En dan dient hij verschoond te worden. Het is echt niet zo dat ze het maar tot de ochtend moeten doorkomen met een volle luier en zeker niet met ontlasting. Maar ik begrijp je frustratie en vermoeid zeker! Succes! 
 
Hoi mama, 
 
je zoontje kan verstopt zitten. Dan kun je ook diarree krijgen. 


wat ik mij afvraag; wat doet er pijn, het poepen zelf of de billen? 
ik denk dat het juist goed is dat oma binnenkort oppast. Wie weet doorbreekt dat het patroon. 



ik denk dat je voorlopig moet accepteren dat de voornacht er zo uit ziet. Dat neemt al een hoop stress weg. Ik zou mij even niet druk maken of je zoontje ergens aan gewend raakt. 
verder zou ik met de hele situatie meteen de poep poli benaderen voor advies. 


heel veel succes, het moederschap is soms zwaar. en probeer het vanuit je zoontje te zien, hij is angstig en heeft jullie nodig. 
 
Hee mama, wat ontzettend vervelend en ik snap dat je baalt. Ik zou idd verwijzing naar poep poli vragen. Onze dochter loopt daar al een half jaar en ze was toen nog net geen 2 jaar dus wat jouw huisarts zei is onzin! Er zijn heel veel kindjes die net zindelijk zijn die juist poep problemen ervaren, veel kindjes vinden het spannend. Het is wel een proces van maanden dus helaas moet ik je wel melden dat het even kan duren voordat dit veranderd is. Maar ik zou echt nogmaals aandringen bij de huisarts.
 
Terug
Bovenaan