Drama avonden, Peuter poept in de avond/nacht

Ik heb met je te doen. Het is soms ook zo zoeken met die kleintjes. Allereerst: wees uitgerust. Leg even geen nadruk op dit probleem. Jullie komen er op deze manier niet uit. Neem er afstand van. Ga iets doen waar jullie van opladen. Help elkaar hier door heen.
Ik wil adviseren om rustig te blijven, niet boos te worden. Wees geduldig en lief. Laat je kind ervaren dat jij zijn steunpilaar bent. Hoe moeilijk hij het ook heeft, jullie zijn als ouder de stabiele factor. Zijn vangnet. Knuffel hem. Neem hem in je armen als hij pijn heeft of verdriet. Spreek naar hem uit dat je begrijpt dat hij het moeilijk heeft, dat jullie hier samen uit gaan komen en dat zijn ouders hem daarin gaan helpen. Hij staat er niet alleen voor. 
Houdt goed in je achterhoofd dat kinderen dit niet expres doen. Ze zijn simpelweg op dat moment gewoon nog niet in staat om nieuw gedrag aan te leren. En als je er teveel negatieve aandacht aan gaat geven wordt het hele wc gebeuren echt een 'ding' voor hem. En dat wil je niet. 
Neem dus stapjes terug. Volg je kind in zijn tempo. Push niet. En met ongelukjes: wordt niet boos. Negeer het. Alles wat je voedt is aandacht. Moedig goed gedrag juist aan. Bijvoorbeeld als hij aan geeft dat hij moet plassen,  dat hij mee wil naar het toilet,  dat hij zelf zijn luier uit wil doen etcetera. En laat het er anders gewoon even niet zijn. 
Gebruik voor zijn kapotte billen vette crème. Dat sluit de huid af waardoor de zuren van ontlasting en urine niet zo makkelijk in de huid trekken. Verschoon direct zijn luier als hij gepoept heeft.
Wat hier goed heeft geholpen is om mijn zoon elke keer na de maaltijd op de wc te zetten. Niet dwingen. Wel motiveren. Hier hielp het om hem iets van speelgoed mee te nemen of een boekje. Ik ging er bij zitten op een krukje. Ik deed verder niet veel. Ik verzon een liedje over een poepje die er uit mocht komen. En dat sloeg goed aan. Ik zorgde verder voor rust. Geen druk spel maar concentreren op zijn lijfje. Bewust proberen te maken van zijn lichaam. De eeste paar keren geen poep. Prima. Vooral ook niet te lang op de wc. Plassen, even proberen te poepen, zeg max. 10 minuten. Goed gedaan. Je hebt het geprobeerd. En dan zo na de lunch nog een keer proberen. Zo ook na het avondeten / voor het naar bed gaan. Twintig minuten na de maaltijd heb je een goede kans op ontlasting. Zeker als je er een regelmaat in brengt door het op vaste momenten uit te voeren. Dit was voor ons dé gouden tip. Want mijn zoontje bleef gewoon in zijn onderbroek poepen zonder hier ook maar iets om te geven.
Al met al zou ik wel uitsluiten dat er geen medische oorzaak speelt. Maar daar ben je geloof ik wel over uit.
Sterkte ermee. Haal energie en andere dingen met je gezin. Ook jouw kind wordt binnenkort zindelijk. Heb vertrouwen. 
 
Ik heb met je te doen. Het is soms ook zo zoeken met die kleintjes. Allereerst: wees uitgerust. Leg even geen nadruk op dit probleem. Jullie komen er op deze manier niet uit. Neem er afstand van. Ga iets doen waar jullie van opladen. Help elkaar hier door heen.
Ik wil adviseren om rustig te blijven, niet boos te worden. Wees geduldig en lief. Laat je kind ervaren dat jij zijn steunpilaar bent. Hoe moeilijk hij het ook heeft, jullie zijn als ouder de stabiele factor. Zijn vangnet. Knuffel hem. Neem hem in je armen als hij pijn heeft of verdriet. Spreek naar hem uit dat je begrijpt dat hij het moeilijk heeft, dat jullie hier samen uit gaan komen en dat zijn ouders hem daarin gaan helpen. Hij staat er niet alleen voor. 
Houdt goed in je achterhoofd dat kinderen dit niet expres doen. Ze zijn simpelweg op dat moment gewoon nog niet in staat om nieuw gedrag aan te leren. En als je er teveel negatieve aandacht aan gaat geven wordt het hele wc gebeuren echt een 'ding' voor hem. En dat wil je niet. 
Neem dus stapjes terug. Volg je kind in zijn tempo. Push niet. En met ongelukjes: wordt niet boos. Negeer het. Alles wat je voedt is aandacht. Moedig goed gedrag juist aan. Bijvoorbeeld als hij aan geeft dat hij moet plassen,  dat hij mee wil naar het toilet,  dat hij zelf zijn luier uit wil doen etcetera. En laat het er anders gewoon even niet zijn. 
Gebruik voor zijn kapotte billen vette crème. Dat sluit de huid af waardoor de zuren van ontlasting en urine niet zo makkelijk in de huid trekken. Verschoon direct zijn luier als hij gepoept heeft.
Wat hier goed heeft geholpen is om mijn zoon elke keer na de maaltijd op de wc te zetten. Niet dwingen. Wel motiveren. Hier hielp het om hem iets van speelgoed mee te nemen of een boekje. Ik ging er bij zitten op een krukje. Ik deed verder niet veel. Ik verzon een liedje over een poepje die er uit mocht komen. En dat sloeg goed aan. Ik zorgde verder voor rust. Geen druk spel maar concentreren op zijn lijfje. Bewust proberen te maken van zijn lichaam.
De eeste paar keren geen poep. Prima. Vooral ook niet te lang op de wc. Plassen, even proberen te poepen, zeg max. 10 minuten. Goed gedaan. Je hebt het geprobeerd. En dan zo na de lunch nog een keer proberen. Zo ook na het avondeten / voor het naar bed gaan.
Twintig minuten na de maaltijd heb je een goede kans op ontlasting. Zeker als je er een regelmaat in brengt door het op vaste momenten uit te voeren. Dit was voor ons dé gouden tip. Want mijn zoontje bleef gewoon in zijn onderbroek poepen zonder hier ook maar iets om te geven.
Al met al zou ik wel uitsluiten dat er geen medische oorzaak speelt. Maar daar ben je geloof ik wel over uit. Sterkte ermee. Haal energie en andere dingen met je gezin. Ook jouw kind wordt binnenkort zindelijk. Heb vertrouwen. 
 
Terug
Bovenaan