Duur bevallingsverlof

Hey dames,

Even wat in de groep gooien. Ik heb tot 4 weken voor mijn uitgerekende datum doorgewerkt. Ik deed dit met de gedachte dat ik 12 weken verlof zou hebben na mijn bevalling. Nu blijkt, dat de 12 weken al ingaan na de uitgerekende datum, en dus niet na de daadwerkelijke bevallingsdatum. Omdat ik 10 dagen te laat was, scheelt mij dit dus nogal wat vrije dagen. Uiteindelijk had ik dan beter 6 weken voor de uitgerekende datum kunnen stoppen!

Ik heb me bij mijn beslissing om later te stoppen laten leiden door de site van het SZW, daar staat namelijk: "Baby te laat geboren, stel: U bent vier weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum gestopt met werken. Uw baby wordt twee weken na deze datum geboren. U hebt dan recht op zes weken verlof voor uw bevalling en twaalf weken erna. In totaal hebt u achttien weken verlof."

Maar goed, nu blijkt dat de 12 weken verlof toch al in zijn gegaan op de uitgerekende in plaats van de bevallingsdatum. Ik heb het UWV gebeld en zij zeggen dat het niet goed op de site van het SZW staat. Beetje jammer dat het ministerie het zelf niet goed weet.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb weten te omschrijven, maar ik vroeg me af wat jullie ervaringen zijn. Zijn er meer dames die tot 4 weken voor de uitgerekende datum hebben doorgewerkt? Hoeveel weken verlof hebben jullie gehad na de bevalling?

Ik moest er prompt flink van huilen, maar dat zullen de hormonen wel zijn, haha.
Nu heb ik nog maar twee weken verlof, boehoe!

Liefs, Lotte

Hoi Lotte,

Je bevallingsverlof gaat OFFICIEEL pas in op de dag dat je beval (dus niet op je uitgerekende datum).

Het staat dus wel goed op internet en dit is landelijk zo geregeld. Mijn ervaring met het UWV is dat ze daar ook maar wat aanflodderen.

Op 18 Oktober ben ik bevallen van  mijn prachtige dochter Tessa.
Ik ben 6 wkn van te voren met verlof gaan (werk in de zorg en werd me echt veel te zwaar) en ben een week te laat bevallen, ik was uitgerekend op 11 Oktober.
Mijn bevallingsverlof is dus ingegaan op 18 Oktober ipv 11 Oktober.

Ik heb dus in totaal 17 wkn verlof gehad (7 wkn VOOR en 10 wkn NA de bevalling).

Ik zou hier als ik jou was echt even werk van maken want dit kunnen ze echt niet maken. Je heb hier wettelijk gewoon recht op.

Kruimel (mama van Tessa 18-10-07

Het zijn ook vaak wel prutsers daar bij het UWV. Zoals door mijn voorganger geschreven, het gaat pas in op het moment dat je daadwerkelijk bevallen bent. Anders zou, in het ergste scenario iemand maar 7 weken verlof hebben na de bevalling (bij ons laten ze je gewoon nog tot 3 weken na uitgerekende datum doorlopen.)

Echt werk van maken hoor. Want hier kunnen ze echt niet niet niet onderuit!!!

Succes

hoi hoi
van mijn eerste(maar dat is al wel 11 jaar geleden)ben ik ook 4 weken voor de tijd gestopt met werken.ze is 14 dagen voor de uitgerekende datum geboren en toen had ik dus nog 14 weken.
je hebt on totaal recht op 16 weken verlof.meestal 6 voor en 10 na de bevalling.
liefs sil

Je hebt recht op 16 weken verlof.. Het zijn er 10 na die tijd.. Je mag 4 weken voor die tijd stoppen maar dan heb je 10 weken na die tijd.. Dus maar 14 weken!

Ik ben er ook heel erg mee bezig geweest, ze zeggen 10 weken na die tijd.. Hoeveel voor die tijd is dus je eigen keus 4-5 of 6..

Ik ben 6 weken voor de tijd gestopt door de Horeca werd het me op een gegeven moment te zwaar..
Ik ben 3 weken te vroeg bevallen en heb nu 13 weken na die tijd!
Je 10 weken na die tijd gaan in vanaf de datum dat je bevalt!!

Dus beval je 2 weken later heb je daarna nog 10 weken verlof!

Hoi Lieszje,

Misschien begrijp ik je verkeerd hoor maar je schrijft dat als je 4 wkn van te voren met verlof gaat je dan maar 14 wkn verlof in totaal hebt.
Je hebt ALTIJD recht op 16 wkn verlof.

Je hebt idd zelf de keuze of je 4 of 6 wkn van te voren met verlof gaat maar als je 4 wkn van te voren gaat heb je na de bevalling recht op 12 wkn en als je 6 wkn van te voren gaat heb je nog recht op 10 wkn. Die 16 wk blijf je behouden.

Als je langer dan 40 wkn zwanger ben heb je dus VOOR je bevalling langer verlof. Je 10 of 12 wkn bevallingsverlof gaat pas in als je bevallen bent. Je hebt dus langer verlof (ik ben 1 week later bevallen dus ik had in totaal 17 wkn).
En als je eerder dan die 40 wkn beval dan blijf je recht hebben op 16 wkn.

Kruimel

Hey Lotte,

wat ze je verteld hebben klopt niet hoor!

Je hebt recht op minstens 16 weken verlof (zwangerschap+bevalling). Maar je bevallingsverlof gaat pas in op je bevallingsdatum niet op de uitgerekende datum.
Dus in jouw geval, rekenvoorbeeldje: je stopt 4 weken voor je uitgerekende datum, maar je kindje komt 10 dagen later, dan krijg je 16 weken vanaf de datum dat je stopte met werken, plus de 10 dgn die je baby te laat was.

Meer info hierover op site van PB51 onder Home \ Thema's \ Werk en inkomen \ Verlofregelingen\Zwangerschapsverlof en bevallingsverlof

http://www.postbus51.nl/

Mocht je werkgever moeilijk doen over je verlof, dan kun je altijd de vakbond inschakelen (volgens mij zelfs als je geen vakbondslid bent). Maar je werkgever mag je nooit bevallingsverlof weigeren... dus sterkte!

Succes!!

Esther

O enne, ik ben ook tot 4 weken voor de uitgerekende datum doorgegaan. Iris kwam 3 dagen voor de uitgerekende datum en ik heb nu nog 2,5 week te gaan voor ik weer aan t werk moet (na 16 weken dus)....

gestopt 9-11, uitgerekend 11-12, weer terug aan t werk 5-3...

nogmaals sterkte en succes!
Esther

Terug
Bovenaan