Duur bevallingsverlof

Hoi Lotte,

Hihi wat een verwarring allemaal!
Ik weet dat je nu al een hoop adviezen hebt gekregen maar ik zal ook mijn mening nog even geven (hopelijk zie je door de bomen het bos nog...)

In Nederland is wettelijk geregeld dat iedereen een zwangerschaps/bevallingsverlof heeft met een totale minimale duur van 16 weken. Elke dag dat je baby later wordt geboren wordt daarbij opgeteld. In jouw geval dus 10 dagen extra!
Maximaal kan je verlof dus 18 weken duren (na 14 dagen wordt in de regel een bevalling ingeleid!) Het maakt dus helemaal niet uit of je 4 of 6 weken voor je uitgerekende datum stopt (anders zou toch ook niemand meer tot 4 weken van te voren doorwerken en was die regel wel aangepast!)

Het proces van aanvragen:
Jij spreekt met je werkgever af dat je 4 of 6 weken voor je uitgerekende datum wilt stoppen met werken. Jouw werkgever moet aangeven dat je met zwangerschapsverlof bent bij het UWV. Als het goed is heb je daarvoor ook een zwangerschapsverklaring moeten afgeven (dit is een briefje van de VK met je uitgerekende datum erop.)
Van het UWV zou je dan een brief moeten hebben gehad met de begindatum van je zwangerschapsverlof.
Na je bevalling moet je je werkgever weer op de hoogte stellen van je bevallingsdatum (vaak willen ze ook een geboortekaartje voor de administratie). Je werkgever hoort dan deze datum door te geven aan het UWV. Jij hoort dan daarna weer een brief van het UWV te krijgen met de datum waarop je bevallingsverlof eindigt.

groetjes Cathelijne

Lotte,

Ik snap het even niet meer bij jou. Het ene moment heb je het over dat je tot 4 weken voor je uitgerekende datum bent gestopt en het andere moment 6 weken.

Wat is het nu precies? Want als jij 4 weken voor je uitgerekende datum (niet de daadwerkelijke bevallingsdatum!!!!) gestopt bent, heb je recht op 12 weken en zoveel later als de daadwerkelijke bevallingsdatum later is en ga je 20 maart weer beginnen en niet 10 maart!!

Ben je 6 weken van te voren gestopt (voor de uitgerekende datum dus!!) dan moet je 10 maart beginnen (inclusief de extra dagen door de latere bevalling.

Groetjes,
Rosanne

maar dames, de extra dagen (tot 18 weken) is toch enkel als je zoveel over tijd bent dat je geen 10 weken na de bevalling hebt??

4 weken van te voren betekent in de regel 12 wkn met je kindje voordat je weer gaat werken, 6 weken van te voren is in de regel 10 wkn met je kleine voordat je gaat werken.
dat is de keus die je van te voren maakt. En als je over tijd bent dat je geen 10 wkn met je kleine hebt voordat je gaat werken krijg je er weken bij. Max tot 18 weken.

Dus in dit geval, worden er toch geen 10 dagen bij opgeteld. want er zijn nog 10 wkn na de bevalling. Bij elkaar heb je nu gewoon 16 weken verlof.

Haai,

Wat een gedoe he, ik vind het niet helemaal duidelijk uitgelegd hoor, op de site van het UWV. Ben blij dat ik het bij jullie even voor kan leggen.

Vind het ook zo raar dat ik geen brief heb gehad. Ik had namelijk begrepen dat de gemeente bericht naar het UWV stuurt als je kind geboren is. Maar van Cathelijne begrijp ik dat je baas de geboortedatum door moet geven?

Ik heb inderdaad tot 4 weken voor de uitgerekende datum doorgewerkt:
Gestopt per: 19 november (4 weken van tevoren)
Uitgereked op: 16 december
Bevallen op: 26 december (10 dagen te laat)

Ik weet nu dus niet of de 10 dagen die ik te laat was, worden afgetrokken van de resterende 12 weken verlof. Oftewel, of ik 10 of 20 maart weer in de file moet...

Sorry voor deze vragen en mijn onduidelijkheid, ben blij dat jullie mee willen denken!

Liefs, Lotte

lastig he. het is namelijk op verschillende manieren uit te leggen. maar vanaf 19 nov, dan 16 weken, dan kom je op 10 maart.

maar ik zal als ik jouw was toch even bellen met het UWV. ik zelf ben bevallen op 21 dec en heb een paar weken geleden al de brief van het uwv gehad.

Als "ervaringsdeskundige" (werk bij de rb en behandel onder meer zaken van het Uwv) kan ik het volgende vertellen. Zoals een aantal dames hierboven al schreef, heb je in totaal recht op minimaal 16 weken verlof. Ruim voor je uitgerekende datum maak je de keuze of je 4 of 6 weken voor je uitgerekende datum wilt stoppen. De keuze die je maakt en dus ook aan je werkgever doorgeeft is bepalend voor hoe je zwangerschaps- en bevallingsverlof er uit ziet (tenzij je bijvoorbeeld van de VK eerder moet stoppen met werken vanwege medische redenen).

In jouw geval heb je dus tot 4 weken voor de uitgerekende datum gewerkt en heb je na de bevalling nog recht op 12 weken verlof. Als je vervolgens over tijd bent (en om dat vast te stellen moet je dus bijv. die zwangerschapsverklaring van je VK aan je werkgever overleggen) heb je "geluk" want dan krijg je die overtijd- dagen er gewoon bij. Bij jou reken je dus gewoon 12 weken vanaf je bevallingsdatum --> 20 maart beginnen.

Enne, je zou hierover wel een brief van het Uwv gehad moeten hebben (en je werkgever trouwens ook). Een eerste brief om aan te geven wanneer je verlof (en dus ook je uitkering --> meestal merk je daarvan niks omdat die uitkering vaak via je werkgever loopt en jij gewoon loon ontvangt) ingaat en een tweede brief nadat je bevallen bent. In die tweede brief staat tot wanneer je uitkering/verlof loopt. Ik zou dus zeker het Uwvv bellen dat je die tweede brief niet hebt gehad want anders kan je dus ook geen bezwaar maken tegen een foutieve datum.

Hopelijk is het eeen beeetje duidelijk zo!

Succes, Juul

Lotte,

Neem nou maar aan dat wat Juul en ik (en sommige anderen)  hebben geschreven klopt. Je moet dus pas weer 20 maart werken.
Ik was van mijn zoontje 9 dagen overtijd en ik hoefde dus pas 9 dagen later dan de eigenlijke eerste werkdatum weer   te werken. Dit zullen meerdere mama's die overtijd gingen, beamen.
En verder ben ik, zoals ik al schreef en net zoals Juul, ervaringsdeskundige en heb heel veel met dit berekeningsverhaal te maken op mijn werk als P&O-er. Toevallig afgelopen najaar nog een collegaatje die 10 dagen later is bevallen. Haar leidinggevende baalde nog omdat ze dus 10 dagen later weer zou beginnen en hij daarvoor een oplossing moest verzinnen.

Bel anders nog eens met het UWV en vertel dat je vernomen hebt dat het e.e.a. van die brief niet klopt. Ik weet zeker dat ze uiteindelijk met die 20 maart komen.
Ik zou in ieder geval op je strepen gaan staan want je hebt er gewoon recht op.

Je vindt veel informatie + een berekeningstool op www.szw.nl (ga naar homepagina, arbeidsvoorwaarden, verlof en werktijd) dan wordt het je misschien wat meer duidelijk.

Groetjes,
Rosanne

Terug
Bovenaan