Endometriose en zwanger willen worden!!!

Hallo,

Ik heb al eerder met andere topics mee gekletst.  
Maar ik zal me toch  in het kort voorstellen. Ik ben Patricia ben 26 jaar ben in november 2006 getrouwd en zijn sindsdien ook bezig met  zwanger worden.

Nu is het helaas nog steeds niet gelukt maar weten wel waar dit nu vandaan komt  er is bij mij Endometriose geconstateerd nu krijg ik 5 september een laparoscopie (kijkoperatie)  om te kijken of het erg is of een milde vorm. Ik heb ook een cyste van 5cm in me rechtereileider en die gaan ze verwijderen.

Ik wil en ga nog niet op de zaken vooruit lopen en wil eerst 5 september afwachten maar de Gyn heeft al gezegd dat het waarschijnlijk via IVF zal moeten gebeuren. Ik heb iedere maand als ik ongi moet worden zoveel pijn dat ik flauwval koude koorts krijg, misselijk ben, overgeven, diarreem moeite met plassen enzovoort.

ik ben benieuwd of er meer meiden zijn die zich in dit verhaal kunnen vinden en ook in de medische molen zitten.

uiteraard blijven mijn man en ik positief en kunnen we ons niet voorstellen dat wij nooit geen kinderen zullen krijgen.

groetjes
Patricia

Hoi Patricia,

Leuk dat je dit topic geopend hebt, ik kan me helemaal vinden in je verhaal. Ik ben 29 jaar, ben 11 jaar samen met mijn man en we zijn nu ruim 3 jaar getrouwd. Ik heb altijd heel veel last gehad van mijn menstruatie en 5 jaar geleden is bij mij ook Endometriose geconstateerd. Ik heb toen ook een kijkoperatie gehad waarbij ze ook wat "haardjes" weg hebben gebrand. Daarna heb ik 9 maanden hormoonspuiten gekregen en daarmee moest de Endometiose voor een hele tijd weg zijn. Helaas was dat bij mij niet het geval, 4 maanden na de laatste hormoonspuit lag ik alweer onder het mes. De Endometriose was terug en erger dan ooit! Ik heb dus Endometriose in een zeer ernstige vorm. Na mijn derde operatie heb ik hormonen gekregen waarmee mijn hele cyclus werd stilgelegd. Hierdoor werd ik dus ook niet ongi en dus had ik geen klachten. Dat ging goed zo, totdat mijn man en ik begin dit jaar onze kinderwens uitspraken bij de gyn. Voor alle zekerheid heb ik, voor ik met de medicijnen zou stoppen nog een kijkoperatie gekregen en de endometriose was bijna weg. Vanaf april zijn we voor het echie gaan klussen zal ik maar zeggen. We kregen toen al van de gyn maar de tijd tot augustus (dus maar 4 kansen) om zelf aan te tellen en als dat niet gelukt was dan moesten we terug komen en zouden we waarschijnlijk het ivf traject ingaan. Helaas ben ik dus nog niet zwanger. Vorige week hebben we de eerste afspraak bij de gyn weer gehad en ik zit nu officeel in de medische molen (mm). Ik heb vorige week bloed moeten laten prikken en de eerste fertiliteitsonderzoeken zijn in gang gezet. Dat wil zeggen ze mijn cyclus willen bekijken aan de hand van echo's (kijken hoe mijn eitjes groeien en zo) en ook willen ze een samenlevingstest gaan doen (kijken of mijn baarmoederslijm wel vriendjes kan worden met het zaad van mijn man). Tevens zou de gyn contact opnemen met het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven om de mogelijkheden voor ivf te bespreken (mijn eigen ziekenhuis heeft geen fetiliteitscentrum om ivf uit te voeren). Morgen moeten we weer naar de gyn en dan krijg ik dus de eerste echo voor de nieuwe onderzoeken en krijgen we meer te horen over het hele ivf gebeuren.
Ik heb 1 geluk wat volgens de gyn echt een wonder is: ik heb geen verklevingen en geen cystes. Dus dat is in ieder geval iets positiefs. Het zaad van mijn man is al getest en dat is gelukkig ook helemaal goed.

He meid, ik vindt het wel fijn om zo te praten met iemand die in het zelfde schuitje zit zeg maar. Ik heb altijd gezegd dat ik "blij" ben dat de endometriose bij mij is ondekt voordat wij een kinderwens hadden. Lijkt me heel erg om, zoals jullie, al lang bezig te zijn en er dan pas achter te komen wat er scheelt! Maak je niet druk om de kijkoperatie, dat stelt niet zoveel voor. Een paar dagen rustig aan en dan ben je weer op de been. Het zijn maar kleine sneetjes die ze maken dus daar heb je niet zo veel last van! Hopelijk zijn voor jullie de uitslagen daarna positief en hebben ze snel een behandelplan voor jullie klaar!

Liefs Ellen.

Hoi Ellenan,

Ik zag dat ik een reactie had op me topic en dacht ga gelijk even reageren maar ik kom hier vanavond terug dan schrijf ik iets meer ik moet nu snel weg heb een afspraak.

in ieder geval bedankt voor je reactie heb al zoveel gelezen hierover maar vind het wel prettig om het er met iemand over te hebben die dit ook heeft.

misschien tot later

groetjes
Patricia

Hoi EllenAn,

Je ben gister naar de Gyn geweest als ik het goed heb? hoe is dat gegaan?

Ja het is heel vervelend maar ben heel nieuwsgierig naar volgende week wat ze zullen zien enzo.

Wat waren bij jou de klachten? voor ze dit ontdekt hadden?
en je zegt dat je geen verklevingen hebt nu dus dat houd in dat de endometriose niet terug gekomen is of hoe moet ik dat zien?

heb heel veel vragen  maar ben blij dat ik ze hier kan stellen.

Ik baal gewoon heel erg dat het zo lang duurt m'n best vriendin heeft me ook net verteld dat ze ermee gaan beginnen en zie echt zoveel mensen zwanger worden om me heen. Maar dat zal iedereen wel hebben als je hiermee bezig bent.

nou ik ga lekker slapen hoop dat je nog zal reageren

groetjes
Patricia

Hoi Patricia,

Inderdaad afgelopen dinsdag naar het ziekenhuis geweest. De bloed uitslagen waren allemaal heel erg goed, perfect zelfs. De echo zag er ook goed uit. Je zag al heel goed in 1 eierstok een eitje groeien.
We hebben nu het volgende plan vastgesteld: Deze cyclus gaan we dmv echo's mijn eigroei in de gaten houden tot het moment dat hij gaat springen.
Als het deze maand niet raak is, dan krijg ik  aan het begin  van mijn nieuwe cyclus een rontgenfoto van mijn baarmoeder en eierstokken. ze spuiten dan contrastvloeistof in mijn eierstokken om te kijken of deze goed doorgankelijk zijn en dan maken ze verschillende foto's. volgens mij noemen ze dat een HSG, maar dat weet ik niet zeker. Als dit allemaal goed ik, gaan we eerst voor IUI ipv IVF. Dat was eerst wel even een tegenvaller maar de gyn vertelde dat ik zo'n mooie eigroei heb en hij verwacht dat daar ook een hele mooie en duidelijke eisprong bij hoort. Hij legde uit dat het zonde is om dat door de war te schoppen met hormonen en meteen aan IVF te beginnen. Hij schat de kansen met IUI ook heel positief. We hebben afgesproken dat we maximaal 4 IUI kansen krijgen en als het dan nog niet is gelukt beginnen we meteen met IVF. Hij verwacht zelfs dat we de IUI behandelingen zonder hormonen hoeven te doen omdat ik dus zo'n mooie eigroei en zo heb. Maar dat kunnen ze pas zeggen als ik deze cyclus alle echo's heb gehad en wat de foto's gaan opleveren. Dus dat is nog even afwachten.
Baalde eerst wel dat we niet meteen aan ivf kunnen beginnen maar nu zie ik het weer helemaal positief in. Als de gyn zo positief is over IUI dan vindt ik (en man mijn staat daar ook voor de volle 100% achter!) dat we eerst dat een kans moeten geven. We moeten immers alle kansen benutten die er zijn en dat doen we nu ook! Normaal gesproken krijg je in eerste instantie 6 IUI behandelingen. Dat vond de gyn voor ons te veel, vandaar dat wij er maximaal 4 krijgen.  
Moet dadelijk om half 11 weer terug voor een echo!

Mijn klachten waren zo'n heftige menstruatiepijn dat ik niet meer kon functioneren! Ik heb geen verklevingen, maar de endometriose is wel weer terug. Ik heb nooit geen verklevingen gehad. Tenminste, ik bedoel dan met verklevingen dat je eierstokken, baarmoeder, darmen en zo aan elkaar of aan de buikwand verkleefd zitten. Dat heb ik gelukkig niet. Ik heb heel erg veel "losse" endometriose haardjes (zo noemen ze die slijmpropjes) in mijn buikholte. Die zitten wel aan mijn darmen, buikwand en aan de buitenkant van mijn baarmoeder en eierstokken maar niet op die manier dat het verkleefd is met elkaar. normaal gesproken zijn die haardjes zo groot als speldenknopjes, maar bij mij zijn ze zo groot als erwtjes!

He meid, kan me helemaal voorstellen dat je er van baalt dat het allemaal zo lang duurt, dat gevoel is heel normaal hoor! Tuurlijk had je het allemaal anders gedacht!
Hoe lang zijn jullie nu ook al weer bezig? Wij gelukkig pas een half jaartje, dus dat scheelt. Toch had ik het er van de week wel even een klein moment moeilijk mee dat we nu echt heel officieel in de mm zitten en daar ook niet uit komen! Dat wil zeggen dat voor een eventueel 2e of 3e kind ik ook meteen de mm in ga! We hebben het wel in onze omgeving verteld en dat lucht wel op. Is fijn om begrip te krijgen van anderen en er over te kunnen praten!

Liefs!

Hoi Ellenan,

Wel heel goed nieuws dat het er bij jou zo goed uit ziet zeg echt super. Ik snap dat je in eerste instantie niet blij bent met IUI dat je liever IVF had gehad maar wat de gyn zegt dat je ei goed groeit en je hoeft geen hormonen dat is ook veel beter (zeker voor endometriose heb begrepen dat het door hormonen harder groeit of ik moet het verkeerd hebben) ik hoop voor jullie dat het de 1e keer IUI raak is. Ja het is zeker niet leuk om in de MM te zitten maar ben blij dat het bestaat en toch nog kunnen hopen op een kindje.

Wij zijn in november 2 jaar bezig dus al een aardige tijd. Hoop ook dat we na herstel ook snel kunnen beginnen met het volgende plan wat de Gyn voor ons in petto heeft. 1 geluk hier in Rotterdam hebben we geen wachtlijsten voor IVF dus dat scheelt weer. Maar mischien wordt het voor ons ook wel gewoon IUI we zullen zien.

hou me op de hoogte hoe het verder gaat en heel veel geluk met alles ik ga duimen dat het voor ons snel lukt!!!

ik kijk dagelijks op dit forum ben op dit moment met niemand aan het klesten. Ik deed eerst mee met de NOD lijstjes maar dat heeft nu niet zoveel nut meer vind het leuk om met je te kletsen zo kun je toch elkaars ervaringen delen.

Begreep ik het nou goed woon je in de buurt van Eindhoven? Ik kom dus zelf uit Rotterdam.

groetjes
Patricia

Hoi hoi,

zo net heerlijk ge-bbq-ed, dus buikje weer vol, jummie!
Vandaag in het ziekenhuis was alles weer goed. mijn ei is flink gegroeid en mijn baarmoederslijmvlies was al dikker aan het worden. Naar verwachting heb ik dit weekend mijn ei-sprong. Dus meid, je begrijpt wat we gaan doen dit weekend hihihihi
Nu moet ik maandag weer terug komen voor weer een echo om te kijken of ik idd mijn eisprong heb gehad.

Je hebt helemaal gelijk dat je zegt dat het niet hoeven gebruiken van hormonen een groot voordeel is. Zo zien wij het nu ook. Ik heb nu zelfs zoiets van met IUI heb je ook net zo veel kans en als je dat niet zou doen gooi je die kansen dus eigenlijk weg. We gaan er voor de volle 100% voor!

Ik woon idd in de buurt van Eindhoven, in een heel klein dorpje. Best gezellig. Ik werk in Weert, dat is ongeveer 20-25 minuten met de auto dus dat is goed te doen. Verder ben ik al 11 jaar samen met mijn man, wonen we morgen 6 jaar samen en zijn we 3 jaar getrouwd (volgens mij had ik dit al verteld, maar goed weet het niet zeker). We hebben 2 hele lieve hondjes (cavaliertjes) en dat zijn echt onze kleine kindjes, kan ze echt niet missen!  Ik klets ook op het april-stoppers forum. Heel gezellig, maar ik vindt het ook fijn om af en toe met jou te kletsen. Kunnen we een beetje ervaringen uitwisselen en zo. Altijd fijn om een "lot-genoot" te hebben, toch!

He meid, volgende week heb je je operatie gehad! Zie je er tegenop?

liefs.

Hoi,

Ik kom ook net thuis heb even gedag gezegd tegen me vriendin en d'r vriend die op vakantie gaan. Dit weekend uiteraard genieten van het weer zoals de rest van Nederland. Heb net 3 weken vakantie gehad en als ik 2 dagen zon gezien heb is het veel dus beetje zonlicht kan geen kwaad en fleur je altijd weer op dus ik ga eindelijk van me tuin genieten. Die hebben we de 2e week van onze vakantie opgeknapt en het heeft daarna aan 1 stuk door alleen maar geregend :(

Wat leuk zeg je hondjes!! weet helemaal wat je bedoeld ik heb ook 2 honden heelijke beesten zijn ook echt mijn kindjes. Ik heb een bullterrier en een amerikaanse bulldog. Ja grote enge honden zoals veel mensen zeggen nou ze zijn echt onwijs lief.

Ik zie er op zich niet tegenop want ik weet niet wat me te wachten staat het is voor het eerst dat ik onder narcose ga e.d. Ik vind het wel heel spannend dat ik niet weet hoe ik wakker wordt de Gyn kan of een kijkoperatie doen maar het kan ook zijn dat ze een grotere incisie moeten maken omdat er meer verwijderd moet worden (dit is mij verteld in ieder geval) Vind het gewoon heel spannend maar wil ook graag dat het voorbij is zodat we verder kunnen met zwanger worden.

dus het wordt voor jullie een flink klus weekend nou zet hem op;)>
Moet je dan iedere keer terug om te kijken of je ei gegroeid is?

ben benieuwd!! hihi

nou ik ga heerlijk bank hangen nu heb een drukke eerste werkweek achter de rug dan kan je mij op vrijdag echt opvegen.

als ik je niet spreek op het forum dan in ieder geval een fijn weekend :))

groetjes
Patricia

Terug
Bovenaan