Endometriose en zwanger willen worden!!!

Hé dames,

Ik wil graag even inbreken en jullie een positief verhaal vertellen.
Ik ben Patricia , 34 jaar en ben sinds 2 mei 2008 mama van een tweeling.
Ik heb begin 2004 de diagnose endometriose gekregen, een heel lang verhaal maar het komt er in het kort op neer dat:
Ik ben 2 keer geopereerd, heb nog 1 slechte eierstok over en endo haarden/verklevingen op overgebleven eierstok, baarmoeder en darm.
Wij zijn al met al ruim 9 jaar bezig geweest om zwanger te raken en uiteindelijk is het gelukt d.m.v. IVF.

We hebben 4 IUI pogingen gedaan, maar daar was niets uit gekomen, de oorzaak lag overigens zowel aan mij als mijn man.
Tijdens de IVF behandeling is gebleken dat mijn eitjes niet van goede kwaliteit waren, ook de 2 ontstane embryo ´s waren van slechte kwaliteit.
Toch zijn hier wonder boven wonder twee gezonde kindjes uit geboren, iedereen was verbaasd dat het gelukt was.
We hebben alle behandelingen in het UMC te Utrecht gehad en hebben hier goede begeleiding gehad.

Tijdens de zwangerschap heb ik weinig endo klachten gehad, helaas zijn ze in alle hevigheid terug gekomen na de bevalling.
Ben bevallen d.m.v. een keizersnede omdat ik ernstige bekkeninstabiliteit heb/had en omdat beide rakkers in een stuit lagen.
Morgen moet ik naar de gynaecoloog om te bespreken hoe we verder moeten.
Maar elke keer als ik mijn kindjes zie ben ik zo gelukkig en besef ik hoe wonderlijk het eigenlijk is.

Dus dames...
Geef de moed niet op hoor!! Bij ons is het uiteindelijk ook gelukt!
Ook met endometriose kun je vaak best nog zwanger worden al dan niet op een natuurlijke  wijze.

Ik hoop dat het bij jullie net zo gaat uitpakken als bij ons.

Groetjes Patricia (mama van Thomas en Sophie, 2 mei 2008)

Hoi Patricia

Wat geweldig dat je dit verhaal verteld. Je wilt niet weten hoe vaak ik op zoek ga op internet naar dit soort verhalen. Misschien wel verkeerd maar het doet me echt goed om dit te lezen.

Van harte gefeliciteerd geweldig dat je niet 1 maar zelfs 2 kinderen hebt helemaal top!!!

Je hebt ook gelijk hoor ik zie het ook absoluut niet alleen maar negatief tuurlijk hopen we dat het op de natuurlijk manier gebeurd maar zo niet dan zijn er nog een heleboel ander opties.

Geniet lekker van je kleintjes

groetjes
Patricia hopelijk zit uiteindelijk toch het geluk in de naam dan ben ik blij

Hee, nog een succes-verhaal! Wat geweldig voor jullie patricia, en een tweeling. Wat fantastich. nog gefeliciteerd! Je bent nu natuurlijk heerlijk aan het genieten van die twee kleine wondertjes. Als ik het dan goed tel kregen jullie nu ongeveer een jaar geleden het goede nieuws dat jullie zwanger waren hihihihihi. misschien een hele persoonlijke vraag, maar hebben jullie ervoor gekozen om 1 of 2 embryo's terug te plaatsen met ivf? Mijn gyn zei een tijdje terug dat we daar over na moesten gaan denken als we met ivf gaan beginnen. Ik dacht altijd dat er altijd 2 terug geplaatst werden, tenzij je aangeeft dat niet te willen. Wat waren jullie overwegingen en hoe bevalt het zo met een tweeling? Lijkt mij van de ene kant echt geweldig en zo bijzonder, dat je niet 1 maar 2 wondertjes in je buik hebt en daarna in de wieg hebt liggen, maar het lijkt me ook heel druk, hoe doen jullie dat? Oh, sorry ik stel misschien wel heel veel vragen die misschien wat te persoonlijk zijn. Geef maar aan als je er geen antwoord op wilt geven!

En patricia, ja ik was idd heel opgelucht dat het geen cyste was. Aan de endo hebben we idd al meer dan genoeg elende hahahaha! Vandaag heb ik me weer ziek moeten melden vanwege de ongi pijn. gelukkig hebben ze op het werk heel veel begrip ervoor, maar toch. ik wil me daar niet voor ziek hoeven te melden.
volgende week woensdag krijg ik mijn hsg. dat is idd een onderzoek waarbij ze met contrastvloeistof rontgenfoto's maken om te kijken  of er geen verklevingen e.d. zitten.
Ik hoop dat, als bij dat onderzoek blijkt dat alles goed is, ze deze maand ook nog met IUI beginnen. ik hoef geen hormonen te slikken/spuiten om mijn eigroei te stimuleren dus dan zou deze maand nog kunnen (je moet met die hormonen namelijk op de eerste dag van je mensturatie beginnen geloof ik). Ik krijg waarschijnlijk alleen een spuit om mijn eisprong op te wekken. Ik zou wel even balen als ik volgende maand pas mijn eerste iui poging krijg, moet ik weer een maand langer wachten.
Ach we zien het volgende week wel.

Hoe gaat het met jou?

liefs.

Daar ben ik weer,

ben nog beetje laat wakker, komt omdat me man heel laat thuis was van zijn werk dus dacht ga nog even snel een berichtje sturen.

Ellenan ik hoop ook echt voor je dat je nu mag en dat je niet nog een maand hoeft te wachten ik ga voor je duimen meid.

tot morgen

groetjes Patries

Sorry voor het late antwoord, de hele boel is hier ziek, incl. ikzelf.
Maar goed, griep gaat wel weer over.

Wij hebben niet gekozen voor terug plaatsing van 2 embryo's.
Vorigjaar september was het gebruikelijk in Utrecht dat er normaal gesproken maar 1 embryo werd terug geplaatst als je onder de 36 jaar was.
Ik was op dat moment 33 jaar dus er zou er eigenlijk maar 1 terug geplaatst worden.
De 2 ontstane embryo's waren echter van slechte kwaliteit, maar wel net goed genoeg voor eventuele terug plaatsing, het hing erom.
De IVF arts stelde toen voor na een gesprek om toch alle twee de embyo's terug te plaatsen omdat er zo meer kans was dat 1 van de twee zou blijven zitten en dat er een zwangerschap zou ontstaan.
We werden wel bewust gemaakt van het feit dat de kans dat de embryo's zouden blijven zitten erg klein was en dat we er rekening mee moesten houden dat het niet zou gaan lukken.
Nou ja ze zijn dus alle twee blijven zitten en in Utrecht waren ze zo blij, ze hadden echt niet gedacht dat het zou gaan lukken.
Na 9 jaar ellende toch nog een beetje geluk gehad zullen we maar zeggen.

Nu ik er zo over terug denk...
Inderdaad ik mocht vorig jaar 18 september een test doen.
De eerste positieve zwangerschapstest in heel mijn leven!
Oh oh oh wat waren we nerveus, het was 5 uur in de ochtend en ik kon niet langer wachten. Ha ha.

Ik hoop dat jullie net zoveel geluk hebben als wij hebben gehad.

Groetjes Patricia (mama van Thomas en Sophie, 2 mei 2008)

Hoi Ellenan,

Hoe is het meid?

spannend hoor nog 2 dagen dan ga je voor je HSG toch? nou laat me weten hoe dat gegaan is ben wel heel benieuwd hoor.

Ik zit nog steeds thuis van me werk ik zou eigenlijk vandaag beginnen maar ik had behoorlijk veel pijn afgelopen weekend dus ga toch nog maar even naar me lichaam luisteren en rustig aan doen. Maar ja het is ook pas 2 weken geleden dat ik geopereerd ben dus ik vraag gewoon teveel van me lichaam.

Ik kan ook niet wachten tot we weer mogen klussen. Ik heb zo'n gevoel dat ik na deze operatie weer "schoon" ben en dat we nu meer kans hebben, of klinkt dit heel gek?

nou ik zie je berichtje wel weer.

groetjes
patries

Hoi hoi,

Nou, gisteren de hsg gehad, was idd erg pijnlijk maar gelukkig was op het eerste gezicht alles goed doorgankelijk en zijn er geen verklevingen! Dus dat is heel goed nieuws. Moet nu wel nog echt rustig aan doen.
Volgende week woensdag krijg ik de officiële uitslag, maar ik hoefde me geen zorgen te maken. dus ik weer helemaal blij!  Al met al is het, nu ik er zo op terug kijk, me toch echt meegevallen! Het hele onderzoek duurt ongeveer een kwartiertje waarvan je alleen de eerste helft veel pijn hebt.

Nu moet ik dus woensdag terug voor de officiele uitslag en krijg ik ook te horen wanneer nu de eerste IUI behandeling plaatsvindt. ik verwacht zelf niet meer deze maand, want het zal er om hangen of ik volgende week woensdag mijn eisprong wel of niet gehad heb. Van de ene kant wel balen, van de andere kant kan ik me ook voorstellen dat het vanbinnen even rust nodig heeft na gisteren. Dus we zien wel. ik ga ervan uit dat het volgende maand wordt, dan kan het alleen maar meevallen.

He patries, doe maar lekker rustig aan hoor! En goed van je dat je naar je lichaam luistert! Hoe voel je je nu?

En creaties: fijn om te lezen hoe e.e.a. bij jullie is gegaan. ik kan me voorstellen dat het voor jullie in het begin allemaal heel onwerkelijk moet zijn geweest om na 9 jaar (!) dan toch zo veel geluk te hebben. zeker omdat ze in het ziekenhuis ook hun twijfels hadden! En hoe gaat het nu met de tweeling? Zeker wel druk, maar hopelijk kun je er lekker van genieten!

Liefs Ellen.

Hoi Ellenan,

Meid wat ben ik blij voor je dat het goed gegaan is (even pijn weg te denken dan) je eileiders zijn gewoon open dus nu maar hopen dat IUI aanslaat. Ik kan helemaal begrijpen dat je het snel wil nog liever vandaag dan morgen. Maar het begin is er nu woensdag even afwachten en jullie kunnen ervoor gaan spannend!!!!!!!

Ben helemaal blij voor jullie.

Met mij gaat het eigenlijk wel heel goed moet ik zeggen ben gister bij de arbo geweest (heb ik normaal nare ervaringen mee) maar deze keer was het een redelijk aardige man. Ik ga vanaf maandag weer halve dagen werken en zo verder opbouwen.

ik ga voor je duimen dat alles verder goed is en dat het mag lukken in 1 keer.

groetjes
Patries

Terug
Bovenaan