Ik heb inmiddels alweer drie jaar een hormoonspiraaltje. Daarvoor heb ik bijna 9 jaar de pil geslikt.
Ik wilde op den duur van de pil af en overstappen op de Mirena. Ik werd de laatste drie jaar van mijn pilgebruik niet meer ongesteld, ook niet in mijn stopweek. Dat voelde helemaal net goed, en daarom wilde ik iets anders.
Tegen mijn eigen verwachtingen in heb ik onwijs moeten ontpillen. En dat terwijl er nog steeds een kleine hoeveelheid hormonen aanwezig was, door de Mirena.
Het eerste jaar dat ik de Mirena had (En dus pil af was) werd ik niet ongesteld. Ik dacht dat het kwam doordat veel vrouwen niet meer ongesteld werden met de Mirena. Na een jaar kwam mijn menstruatie op gang, voelde ik maandelijks mijn ovulatie en had ik onwijs pijnlijke borsten.
Ik dacht eigenlijk dat de Mirena zijn werk niet goed deed en misschien al 'uitgewerkt' was. Dus op den duur terug naar de huisarts. Die vertelde dat mijn lichaam al die tijd nodig had gehad om te ontpillen en nu pas een normale cyclus creeerde mbv de Mirena-hormonen.
Nu heb ik maandelijk (precies om de 28 dagen) een menstruatie en 14 dagen na de start van mijn menstruatie een ovulatiebloedinkje.
Oke, dit verhaal werd wat langer dan ik had verwacht, maar in mijn geval duurde ontpillen dus inderdaad heel lang!
En dat terwijl ik ' ontpillen' altijd een beetje een modewoord vond, wat niet echt waar was