flink geschrokken...

de vorige afsrpaak bij de verloskundige was 2 weken geleden. de ligging van gupje was niet helemaal duidelijk, dus ze voorspelde al dat als het vandaag niet duidelijk was, we een echo zouden krijgen.

ik was eigenlijk wel overtuigt van de ligging van gupje, dus toen we vandaag bij de verloskundige kwamen maatke ik me niet zo heel veel zorgen meer.

na het opmeten van de bloeddruk ed. kwam de verloskundige erachter dat ik nog een lunchtest moest ondergaan. dit vanwege de meerdere miskramen. formulier werd ingevuld en ik mag mijn bloedsuikerspiegel deze week nog een keer laten testen.

de ligging was nog steeds een beetje onduidelijk. dus werd een afspraak gepland voor een echo. gelijk maar in het ziekenhuis, want mocht gupje in stuit liggen, dan kunnen ze gelijk verdere stappen ondernemen.
gupje lag heerlijk met het bolletje beneden.
voldoende vruchtwater en ze heeft voor ons ook gekeken naar de grootte van gupje.
tot nu toe dus nog weinig schrik...

het hoofdje van gupje was netjes gelijk aan de datum, en het buikje ietsje verder.
netjes ook.

maar toen zag de echoscopiste toch wat bij de niertjes. of we daar al van op de hoogte waren. niet dus!
morgen moeten we naar rotterdam voor een uitgebreide echo. wat ons nu verteld is, is dat het niet ernstig is en de baby geen gevaar loopt. maar de baby zal waarschijnlijk wel gelijk na de geboorte antibiotica krijgen.

mijn thuisbevalling kan ik op mijn buik schrijven, en waarschijnlijk worden gupje en ik na de bevalling 48 uur opgenomen ter observatie.

wordt vervolgd...

Hoi Carina,

Nou dat is zeker schrikken zeg... daar ging je helemaal niet voor, dus op zulk nieuws ben je ook totaal niet voorbereid. Ik hoop dat de echo in Rotterdam meer duidelijkheid geeft. Hou je ons op de hoogte? En vervelend ook dat je nu in het ziekenhuis moet bevallen, maar misschien juist goed dat het nu ontdekt is. Je weet nooit waar het goed voor is. Heel veel sterkte!!!

hoi,dat is balen zeg.hopelijk heb je morgen inderdaad meer duidelijkheid.en uiteigen ervaring in het ziekenhuis ben je wel op het hoogste adres.veel sucses en tot hoors groetjes patries

Hoi Carina,

Inderdaad schrikken. Maar misschien wel fijn om nu al te weten en niet pas na de geboorte. Ik heb zelf hele goede ervaringen met bevallen in het ziekenhuis. Bij ons in ziekenhuis allemaal erg goed geregeld. Wees blij dat alle medische zorg bij de hand is. Dat is het beste voor je kindje! Gaat vast allemaal goedkomen!
Sterkte!

Bah, wat een vervelend nieuws! Daar zit je echt niet op te wachten!
Ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent en nu even van slag bent... Zeker als je ook graag thuis had willen bevallen.

Maar beter dat ze het van tevoren weten en meteen de juiste zorg kunnen geven, toch? Schrale troost, maar zo zou ik het proberen te zien. Ik hoop dat de afwijking (of wat ze ook precies gezien hebben) verder niets ernstigs is! Veel succes.

Groetjes Karin
38 wkn

hoi meiden!

bedankt voor jullie snelle en lieve reacties...

we weten zelf nog neit zo goed wat ons te wachten staat.
het heeft in ieder geval te maken met een verwijdt nierbekken ofzoiets.. morgen weten we in ieder geval meer.

het is wel waar dat in het ziekenhuis de zorg gelijk aanwezig is, en je sommige dingen beter van te voren kan weten, maar het is een flinke domper op deze tot vandaag aan toe vrij makkelijke zwangerschap.

ik had zo gehoopt dat na de miskramen, we onze portie wel gehad hadden. maar blijkbaar kan bij ons nooit iets helemaal zonder "complicaties".

ik hoop morgen goed nieuws te kunnen brengen!
groetjes Carina

He Carina,

Bij de 20 weken echo van ons hebben ze ook gezien dat ons kindje aan een kant een verwijd nierbekken heeft.
Met 32 weken moesten wij een extra echo laten maken.
Daaruit kwam naar voren dat het nierbekken nog iets verwijd was.
Wij moeten in de tweede week na de geboorte met de kleine naar de   kidnerarts om een echo te laten maken van het buikje. Ik mag wel gewoon thuis bevallen.

Door diverse kanten (verloskundige, gyn, CB) is ons gezegd dat we ons hier vooral niet te druk over moeten maken,. Het is iets wat heel veel voorkomt. Pas sinds de invoering van al die echo's zien ze dat een verwijd nierbekken vaak voorkomt. Ze zijn nog erg zoekende wat de marges zijn en wanneer ze moeten ingrijpen etc. Vroeger kwam dit tijdens de zwnagerschap ook vaak voor, maar wisten ze het niet.

Het probleem hersteld zich vaak al tijdens de zwangerschap of na de geboorte.
Het nierbekken zorgt ervoor dat de urine en de bacterien uit het niertje worden geknepen. Indien het nierbekken verwijd is kan het niertje niet volledig leeggedrukt worden en kunnen er bacterien achterblijven waardoor het kan gaan ontsteken. Vandaar dat ze dan ook preventief vaak antibiotica geven.

Weet je hoeveel milimeter het niertje verwijd is? En is het aan beide kanten?
Bij ons is het aan 1 kant (10 mm bij 32 weken).

Kan me voorstellen dat je je erg ongerust maakt, maar probeer het iets te relaieveren. Wat wij begrepen hebben is er in de meeste gevallen helemaal niets aan de hand.

Veel sterkte en als je vragen hebt dan hoor ik het wel!

Terug
Bovenaan