flink geschrokken...

Hoi Carina, ik snap dat jullie enorm zijn geschrokken, wat een domper. Aan de andere kant is het ook wel erg fijn dat ze het nu al hebben gezien, want nu kunnen er voorzorgsmaatregelen genomen worden door bijv. antibiotica aan jullie kindje te geven als het geboren wordt en dan  hoeft het niet eerst ziek te worden, voor ze erachter komen dat er misschien een nierafwijking is.

Bij het zoontje van mijn zus hadden ze precies hetzelfde geconstateerd bij 36 weken zwangerschap uit mijn hoofd gezegd. Hij heeft kort na de geboorte een aantal onderzoeken gehad in het Sophia in Rotterdam en is vanaf de geboorte aan de anti-biotica gemoeten.  De anti-biotica was preventief en door de regelmatige controles is gebleken dat de nierafwijking vergroeid is en nu is hij helemaal medicijn-vrij en het gaat hardstikke goed met hem.

Hou je taai en heel veel succes morgen in Rotterdam.

Groetjes, Pleun

Hoi Carina,

Tsjonge, wat een moment om te horen dat er iets mis is... Dan ben je je aan et voorbereiden op de bevalling en dan krijg je dit.

Ik hoop voor je dat het is wat de vorige schrijfsters schreven en dat het meevalt. Hopelijk krijg je goed nieuws en kun je de knop om zetten. Uit ervaring kan ik zeggen dat ook het ziekenhuis een prettige plek kan zijn om te bevallen.

Sterkte! Groetjes, Sheila (36+6).

Hoi Carina, ja kan wel heel goed voorstellen dat je erg geschrokken bent...zo heb je een heerlijke zorgeloze (nou ja bijna dan) zwangerschap en ineens word je van je wolkje afgeduwd...ik hoop dat je ons goed nieuws kunt melden, liefs, Elle.

Hey Carina,

Ik lees je berichtje nu pas. Wat een schrikken geblazen zeg, weet je inmiddels al wat meer? Ik hoop net als m'n voorgangsters dat 't allemaal meevalt! En tja aan 1 kant is 't inderdaad maar goed dat ze 't nu ontdekt hebben, dan kunnen ze ook meteen alert zijn als jullie gupje geboren wordt. Heel veel sterkte!

Liefs!

hoi meiden..

ik heb hieronder het bericht van mijn hyves gekopieerd, want weer het hele verhaal typen is me even te vermoeiend....
bedankt voor jullie lieve reacties. zoals je zo kunt lezen is de spanning nog niet weg.
ik ga zo lekker mijn bedje in want moet rustig aan doen na de punctie.
groetjes Carina
(gupje is trouwens nu geschat op ongeveer 2700 gram. netjes  voor 36+4)  

vanmorgen al vroeg uit bed. want we werden om half 11 verwacht in het ziekenhuis in rotterdam.

na een heel gesprek (aanmaak dossier), begon ze dan toch met de echo.
we hebben een hele uitgebreide echo gehad. Ze hebben dus niet alleen naar de niertjes gekeken. We hebben ook bijvoorbeeld het neusje emt bovelipje heel goed kunnen zien en uiteindelijk daar ook een foto van mee naar huis gekregen.

maar goed.. we kwamen niet voor kiekjes. dan hadden we wel een pretecho laten maken.

zowel bij het linker nierbekken als bij het rechternierbekken is het iets verwijdt. net boven de norm.
bij het rechterniertje was ook nog iets anders gezien. (iets over de nierschors oid.)

die verwijding van het nierbekken betekent waarschijnlijk niet meer dan dat Gupje na de geboorte anti biotica krijgt en een echo. maar dat horen we binnenkort van de kinderarts.

het rechterniertje is ook gewoon behandelbaar, maar wat er wel bij kwam kijken is het feit dat de kans op een chromosoomafwijking iets groter was. namelijk 1%

we kregen daarom de keuze om een vruchtwaterpunctie te laten doen. het zou dan wel een sneltest worden, want de gewone test heeft 3 weken nodig voor de uitslag. de uitslag van de sneltest krijgen we volgende week woensdag.

na even overlegd te hebben, hebben we besloten die test te doen. dat voor iemand die vreselijk bang is voor naalden. de punctie viel me heel erg tegen. maar gelukkig voelde ik me al snel weer beter.

het is nu afwachten wat deze punctie voor uitslag zal brengen.

vrijdagmiddag heb ik een afspraak bij de gyn. dan krijg ik waarschijnlijk weer wat meer informatie

Hoi,

Gelukkig hebben ze verder niets ernstigs kunnen vinden.
Ze kijken goed naar andere afwijkingen. Dat hebben ze bij ons ook gedaan.
Ze doen dat omdat er een aantal factoren zijn waaronder een verwijd nierbekken die idd kunnen wijzen op een cromosomenafwijking. Ze noemen dat soft markers.
Ook een softmarker is het missen van het neusbotje en diverse hartafwijlkingen.
Vandaar dat ze het kindje dan even helemaal na kijken om zo te bezien of er meer signalen zijn die duiden op een chromsomenafwijking.

Ons is gezegd dat als het enkel een verwijd nierbekken is je geen verhoogde kans hebt.
Bij jou is dat dus 1 procent. Maar dat is dus een hele kleine kans! Je hebt meer kans dat er niets ernstigs aan de hand is met je kindje.
Probeer je te ontspannen, hoe moeilijk dat ook zal zijn.

Wanneer krijg je de uitslag van de punctie?

de punctie vond ik erg vervelend.
dat kom denk ik ook omdat ik erg gespannen was en tegen een hyperventilatie/paniekaanval zat. de assistente moest me echt even vertellen hoe ik moest ademhalen.
ik was de weg helemaal kwijt.

ik lig ook nu lekker op bed (handig een laptop) en op een buik die helemaal beurs aanvoelt na, gaat het best weer goed met me.
het is nu meer een blauweplekkengevoel over heel mijn buik. vooral als gupje schopt of draait voelt het nu even vervelend aan.

Volgende week woensdag krijgen we de uitslag van de punctie. ik probeer ook van het positieve uit te gaan, maar vind dat wel moelijk hoor! mijn vriend is de positiviteit zelve, hij weet gewoon zeker dat alles goed is. wat dat betreft ben ik heel blij met hem! ik zie zelf eerder de negatieve dingen dan de positieve. we houden elkaar dus lekker in balans.

Terug
Bovenaan