Fruithapje.. 3 maanden te vroeg?

Hoi meiden!

Guusje (17-06-07) is net 3 maanden en ik ben sinds maandag begonnen met af en toe een paar lepeltjes van een fruithapje te geven.
Elke keer keek ze ons eten van ons bord af en was in staat om het er zo af te pakken. Het eten van het fruithapje gaat hardstikke goed, ze spuugt het niet uit en duwt het ook niet eruit met haar tongetje.
Verder krijgt ze ook gewoon nog steeds haar 5 flessen van 200cc (180 + 6 schepjes).

Nou is mijn vraag: Is ze te jong voor een fruithapje, of kan ze het wel hebben?
En ja, ik weet dat het CB aanraadt om het pas vanaf 6 maanden te proberen ivm allergische reacties.

Bedankt alvast voor jullie reacties!

Groetjes,
Charelle, mama van Guusje
 
hi,

ze raden bijvoeding tot 6 maanden eigenlijk af, omdat de darmpjes nog niet rijp zijn. dat houdt zoiets in als dat de darmpjes nog kort zijn, en er weinig goede bacteriën zijn die moeilijk verteerbare vezels aankunnen. resultaat: krampjes, kermen, huilen, winden. en het kan zijn dat de darmpjes van slag blijven.
een beetje proeven van iets zal nog geen blijvende schade aanrichten.  
ze kan haar hele leven nog fruithapjes eten
en je kan ervan uit gaan dat je nog zeker een hele tijd bezig bent met eten voeren, voor ze zelf netjes met vork en mes een drie-gangendiner de baas kan, dus misschien is even wachten toch niet zo erg....
 
Hoi,

Wij mogen idd pas met fruithapjes beginnen als Dylano min. 5mnden is.
Dat is over 2 weken
Dit ivm allergieeen die ik heb.
Wij hebben het zekere voor het onzekere genomen.
Maar wij vroeger zaten ookal aan de fruithapjes met 3mnden.
Als ze het goed, wrm niet?
Jij bepaald zelf wat goed wat goed voor jou kleintje is.
Het CB geeft alleen maar advies (moet je je niet teveel van aantrekken vind ik zelf).
Ik weet niet of je zelf allergieeen hebt?
Anders zou ik me eigen geen zorgen maken hoor.

Groetjes Debby mv Dylano, 20wkn en 1 dag
 
quote: Miep36 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('20-09-2007 15:23:00'));

hi,

ze raden bijvoeding tot 6 maanden eigenlijk af, omdat de darmpjes nog niet rijp zijn. dat houdt zoiets in als dat de darmpjes nog kort zijn, en er weinig goede bacteriën zijn die moeilijk verteerbare vezels aankunnen. resultaat: krampjes, kermen, huilen, winden. en het kan zijn dat de darmpjes van slag blijven.
een beetje proeven van iets zal nog geen blijvende schade aanrichten.  
ze kan haar hele leven nog fruithapjes eten
en je kan ervan uit gaan dat je nog zeker een hele tijd bezig bent met eten voeren, voor ze zelf netjes met vork en mes een drie-gangendiner de baas kan, dus misschien is even wachten toch niet zo erg....




Het heeft in principe niets te maken met hoe ver de darmpjes zijn ontwikkeld maar het gaat om het feit dat des te eerder ze beginnen met potjes en fruithapjes, des te meer risico er bestaat dat ze er later allergisch voor worden..

Ik heb geen last van allergieën en mij vriend ook niet, maar inderdaad, ze doet het goed en het is nou niet zo dat het een fles vervangt, maar gewoon af en toe een paar hapjes.. We zien het allemaal wel!
Bedankt in ieder geval voor de reacties!
 
quote: Lelly_ reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('20-09-2007 17:51:32'));


quote: Miep36 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('20-09-2007 15:23:00'));

hi,

ze raden bijvoeding tot 6 maanden eigenlijk af, omdat de darmpjes nog niet rijp zijn. dat houdt zoiets in als dat de darmpjes nog kort zijn, en er weinig goede bacteriën zijn die moeilijk verteerbare vezels aankunnen. resultaat: krampjes, kermen, huilen, winden. en het kan zijn dat de darmpjes van slag blijven.


Het heeft in principe niets te maken met hoe ver de darmpjes zijn ontwikkeld maar het gaat om het feit dat des te eerder ze beginnen met potjes en fruithapjes, des te meer risico er bestaat dat ze er later allergisch voor worden..
Ehm, nou, toch wel  Je moet je voorstellen dat in de darmpjes van een baby als het ware grote gaten zitten, waardoor  allerlei stoffen vrij gemakkelijk het lichaam kunnen binnendringen. Bovendien  zijn de darmpjes van  een jonge baby nog niet voldoende ontwikkeld om iets anders dan melkvoeding goed te kunnen verteren. Als een baby te vroeg wordt bijgevoed met vast voedsel, zal de kans op allergische reacties op die manier dus groter worden. Zo rond de leeftijd van zes maanden zijn de darmpjes voldoende uitgerijpt om iets anders dan melkvoeding te kunnen verdragen/verteren.
Het te vroeg starten met vast voedsel vergroot dus sowieso  de kans op allergische reacties; als er dan ook nog allergie in de directe familie voorkomt, levert dat daarbovenop nog weer extra risico op.

Groetjes van Yvonne
 
Maar wat is prs een allergie?
Ik heb gehoord dat het aan het kindje zelf ligt.
Ikzelf hebt astma, en hooikoorts, vroeger nooit geen last van hooikoorts gehad, is iets van de laatste 2 jaar.
Dus dan beweren jullie dat dat komt omdat ik vroeger al met 3mnden aan de fruithapjes zat??
Astma weet ik niet of dat erfelijk, zal ik eens ff opzoeken.
Ja, astma is erfelijk, maar daar heb ik altijd al last van gehad.

Groetjes Debby.
 
quote: debby269 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('21-09-2007 13:49:48'));

Maar wat is prs een allergie?


Een site met goede informatie hierover  is bijvoorbeeld babyallergie.nl.

Groetjes van Yvonne
 
Terug
Bovenaan