Geloof of niet? Speciaal voor sjana1

Hallo,

Ik las dat sjana1 wel een felle discuusie wilde, wel over een ander topic, maar daar ben ik al over uitgepraat(oorbellentoestanden).

Laten jullie je kinderen dopen en voeden jullie ze op met het geloof, welke dat ook mag zijn?

Wij niet, omdat wij vinden dat kinderen dat zelf mogen bepalen als ze volwassen zijn.
Ik heb er nooit iets aan gehad, en denk ook niet dat ik er ooit iets aan zal hebben.

Veel mensen met veel verdriet gezien, die wel geloofden, en die mensen verloren nog alles. Nee voor mij is het geloof niet weggelegd.

Als onze kinderen er een interesse voor krijgen, wil ik met liefde en plezier naar de bieb, om van allerlei boeken te halen, en anders stuur ik ze wel eens even naar opa en oma, die weten er denk ik ook een stuk meer van dan ik.

Kijk ik wil wel een paar jaar liegen over sinterklaas, is eigenlijk ook niet eerlijk, maar dat is nog sprookjes achtig, en leuk.
Maar het geloof, het woord zegt het al, ik geloof niet.

Mijn man is katholiek, maar doet er niks mee.
Dus dames, wat vinden jullie ervan???
X

Hoi,

wij voeden onze kinderen niet gelovig op. Althans, niet  met een  God of Allah ofzo. Wij willen dat ze opgroeien met geloof in  hunzelf en hun eigen kunnen en hun eigen krachten.  Als ik op de werzeld zie hoeveel oorlogen er in naam van het geloof of van een God zijn uitgevochten dan kan ik me niet voorstellen dat dat de bedoeling is. Bovendien willen wij ze niets opleggen, want dat vind ik indoctrinatie. Als ze er ooit behoefte aan hebben wil ik ze van alles vertellen en de opa's en oma's zullen dat ook graag doen, maar nu nog niet.

Groetjes van Marloes

Hoi,

Wij voeden ons zoontje ook niet gelovig op.
Hij is ook niet gedoopt (moet wel eerlijk zeggen dat we daar een discussie over gehad hebben, omdat ik vond dat het moest, omdat heel mijn fam. gedoopt is).
Maar na goed gepraat te hebben, zijn we eruit gekomen dat we het niet hebben gedaan.
Hij kan zich eigen later als hij wilt, altijd nog laten dopen.
Die beslissing is aan hem!!
Ik vind niet dat je voor een kind kunt bepalen waar hij of zij later geinteresseerd in is.
Voor mensen die dat wel doen heb ik ook wel alle respect, want die denken echt dat het goed is voor hun kleintje.
En laten we nou eerlijk zijn... iedereen wilt toch doen wat goed is voor zijn of haar kind?

Groetjes Debby.

Ha ha! Speciaal voor mij! nou kom op met die felle discussie!
Ik ben, zoals men dat zegt, christelijk opgevoed. 'christelijk' , wan tja wat is dat nu precies? bij ons kwam het allemaal niet zo precies gelukkig. We gingen toen ik jong was wel met enige regelmaat naar de kerk, maar sloegen ook wel vaak een zondag over. Geen probleem. (overigens gingen we dan altijd maar één keer, ipv 2 keer....man wat het je daar een 2e keer te zoeken op zo'n dag????)
Maar hoe ouder ik werd, en mijn ouders, broer en zus, hoe minder vaak we gingen. Uiteindelijk helemaal niet meer. Mijn ouders nu ook niet meer. Mijn vader is wat anders tegen het geloof aan gaan kijken, en ik ook. Ik geloof wel op een bepaalde manier, maar hoe dat weet ik niet, en zal ik ook nooit precies snappen. Het is een gevoel wat je soms hebt. Dat heeft vooral met mooie momenten te maken, en mooie lieve mensen om je heen. Daar is God, en dus niet als 'persoon' of iemand die alles hier wel ff regelt. Want je bent altijd nog zelf verantwoordelijk als mens. Dus, ik geloof ook niet in dingen als: 'zo heeft God het gewild'....
Ik denk dat het geloof ook meer iets is wat mensen zelf graag willen oproepen, en dus willen voelen. En waarbij mensen ook zich aan iest vast willen klampen, iets tastbaars(?), maar helaas is het niet tastbaar. Mensen willen gewoon vrede en harmonie in de wereld en in hun leven, en denken dat met geloof zo te kunnen. Maar dat mislukt dus vaak jammerlijk met al die oorlogen... maar ja, zo was het vroeger dus ook al als je de bijbel er op naslaat. Toen waren er net zoveel oorlogen als nu, misschien wel meer.
Mijn man is niet christelijk opgevoed, heeft er totaal niks van meegekregen. We kunnen er wel over praten (wat zelden voorkomt, want ik heb daar ook geen behoefte aan om vaak te doen) en dan blijken we wel een beetje het zelfde te denken in bepaalde opzichten.
Onze kinderen zijn en worden ook niet gedoopt, daar heb ik ook nooit iets mee gehad, zegt me niks.
Ze gaan ook naar openbaar onderwijs straks, want wat is er mooier dan onderwijs waar kinderen samenkomen uit allerlei culturen en geloofsachtergronden!!!! Zo zou de wereld moeten zijn!!!!

Iedereen is vrij om te geloven wat hij of zij wil.
Ik vind wel welke overtuiging je ook heb je je kind(eren) wel moet vertellen dat er meedere keuzes mogelijk zijn.
Als de tijd daar rijp voor is.
Wijzelf wonen aan de rand van de bijbelriem.
Bij ons in het dorp zijn ze meningen dus aardig verdeeld.
De ene helft van het dorp gelooft en gaat twee keer per dag naar de kerk.
De andere helft heeft een stuk minder of helemaal niks met het geloof.
Daarom wil ik niet dat mijn kind hier later naar de christelijke school gaat.
Die is mij net iets te christelijk.
Zelf heb ik wel op een christelijke (gematigder) school gezeten.
En daar was helemaal niks mis mee.
Ben er in elk geval niet slechter van geworden.

Waar ik me meer over op kan winden zijn de mensen die hun kinderen niet laten vaccineren omdat leven en dood in de hand van God liggen.
Kijk daarbij heb ik zoiets dat is een keuze van de ouders.
Het kind kan hier niet over beslissen.
Geloof hoort een vrije keuze te zijn en niet opgelegd.
Een van de redenen waarom die ziektes in Nederland bijna niet meer voorkomen is vanwege het vaccinatieprogramma.
En persoonlijk ik zou mezelf nooit vergeven als mijn kind een ziekte krijg die ik had kunnen voorkomen.

Inderdaad dat vind ik ook heel ziek, van die vaccinaties.
Dat snap ik echt niet, kijk dat je je ergens aan een geloof wilt vasthouden, moet je lekker zelf weten, maar je kind kans laten lopen om niet te kunnen lopen, of weet ik het wat voor rare dingen, vind ik echt heel zielig.

Eigenlijk moeten ze dat gewoon verplichten. Ook vind ik eigenlijk wel dat ze een cursus parenting moeten geven eer je aan kinderen mag beginnen.

In volgens mij Finland ofzoiets hebben ze dat. Moeten ze hier ook maar invoeren.
Maar zo vind ik ook dat je minimaal een jaar thuis moet blijven als ouder zijnde. En dat dat betaald wordt uiteraard, ook wel fijn als de mensen dan gewoon kunnen blijven eten, lijkt me ook niet echt vervelend.

En ook papa's moeten langer dan een dag vrij kunnen zijn als je kindje wordt geboren. Hun moeten er toch ook aan wennen?!

X

Die paar dagen voor vaders vind ik inderdaad ook belachelijk.
Slaat toch helemaal nergens op.
Minimaal 2 weken voor de papa's hoor.
Kunnen ze je de eerste dagen als de kraamhulp weg is ook nog ondersteuenen en jij bent moeder geworden en hij vader.
En allebei is even bijzonder.

Terug
Bovenaan