Geslachtsdeel van je dochter

<p>Hoe noemen jullie die?</p><p>Ik heb wel een aantal dingen geprobeerd maar nog niet iets gevonden waar ik me prettig bij voel. Gewoon het equivalent van piemel. </p><p>Meestal kom ik toch weer uit bij vagina.</p><p>Wat zeggen de mama's en papa's anno 2020? ??</p>

Haha ik heb geen antwoord maar vind het wel een goede vraag. Bij jongens is het echt een stuk makkelijker ? Misschien "billen" gewoon als geheel maar verder gaat mijn inspiratie ook niet. Vind veel dingen ook snel een beetje raar klinken, vooral ook als je dochter die woorden op het kdv ofzo gebruikt. 

Dus succes ermee ?

Wij noemen het vagina. Als je het anders gaat noemen, vind ik dit heel vreemd. Billen zitten aan de achterkant, heeft niks met je vagina te maken. Zo héét het toch ook gewoon? Waarom zou je er een andere naam voor verzinnen? Ik vind het vrij bizar als je het niet gewoon bij de naam noemt. Je arm noem je ook gewoon arm, je hoofd noem je hoofd, je voet noem je voet, een piemel noem je piemel, dus een vagina noem je vagina.

Haha, thanks Rozenmeisje ?Billen heeft ze al dus dat wordt verwarrend denk ik :')
Baby2: het o.a. heet vagina maar je kunt zo 30 andere namen verzinnen toch? Het is niet een naam verzinnen, maar kiezen.
Vagina vind ik een probleem omdat het zoveel meer is dan alleen een vagina. En ik vind het wel een harde, medische benaming, als mijn kleine dochter straks "vagina" roept op het speelplein. Tegen jongens zeg je ook niet penis. Dat zeg je bij de huisarts als je een probleem hebt. Ten minste, die associatie heb ik erbij. ?Maar fijn dat jij er overduidelijk niet over hebt hoeven nadenken! 

wij hebben het ook lastig gevonden.
medisch is de term voor het gehele vrouwelijke onderkantje de vulva, vagina is alleen het geboortekanaal. 
wij hebben het voor nu maar benoemd tot plasspleetje?? en dan als ze wat ouder is en ze vraagt over baby's dan kan de rest wel aan de orde komen. 
ik hoor ook wel veel poes of doos, maar dat vind ik verwarrend en ook beetje oneerbiedig. 

Wij noemen het geheel "plasser" bij onze dames van 5 en 8 als ze bijvoorbeeld onder de douche staan "ook even je billen en je plasser wassen". Zo zullen we het bij hun zusje van nu 3 maanden ook gewoon gaan noemen. Daarnaast weten ze wel dat ze een vagina hebben en noemen we dat ook gewoon zo als het er bijvoorbeeld over gaat hoe een baby uit de buik komt. 

Een "plasspleetje" is geen geslachtsdeel. Je vroeg toch om de naam van het geslachtsdeel? Dat is de vagina. Waar ze uit plast noemen we haar plasser. 

Maar ieder z'n eigen ding. Alleen jammer dat we het kennelijk voor jongens makkelijk vinden om piemel of penis te zeggen, en voor een meisje moeilijk om vagina te zeggen. Weinig gender equality.

Terug
Bovenaan