Geslachtsdeel van je dochter

Hier geen dochter maar een zoon (wij noemen het bij hem een pielemoosje).
Ik weet nog wel dat ik het vroeger altijd plasser noemde. Overigens ben ik nu 30 en noem ik het nog steeds geen vagina maar vejéjé haha. Ik vind vagina inderdaad zo'n hard medisch woord. 

Wij noemen het plasser of plassertje. Voor nu prima en als ze ouder wordt veranderd het vanzelf naar een andere benaming. Bij mij werd het vroeger ook zo genoemd. 

Ik snap niet zo goed waarom mensen het een andere naam willen geven dan vagina? Bij jongens noem je het toch ook piemel. Bij echt kleintjes kan ik me ‘plassertje’ ofzo nog voorstellen, maar met 2,5/3 jaar zou ik het toch echt vagina gewoon noemen.

Grappig, ik dacht echt dat deze discussie overal hetzelfde was maar ik heb teveel aannames gedaan. 
Iedereen bedoelt wat anders met vagina, bij de één is het dus een vagina, de ander bedoelt de hele vulva. 
Alleen al vanwege deze spraakverwarring zou het fijn zijn als we allemaal hetzelfde zouden zeggen en om op zoek te gaan naar een gezellige naam voor de vulva ? Verder staat buiten kijf dat iedereen het zelf moet weten, ik was slechts op zoek naar suggesties.
Bij mijn vriendinnen hoor ik vaak spleetje, kutje of pielemuis. Bij mij thuis was het ook een plasser. Kan ik zelf helaas niets mee ?

Hey,
Een aantal jaar geleden, dacht 2018, is de Rutgers stichting 'op zoek' gegaan naar de tegenhanger van de piemel..
Vagina/penis.. Kut/lul.. Piemel/?? Dat woord was er niet.. Er is toen een stemming geweest en poenie heeft 'gewonnen'. 
Ze hopen dat het over 10 jaar helemaal ingeburgerd is in de Nederlandse taal. Jongen hebben een piemel, meisjes een poenie. 
Mijn dochter van 3 is al helemaal ingeburgerd :)  dus bij deze.. Ik adviseer poenie!

Persoonlijk zou ik kiezen voor vulva. Ik vind dat zelf niet zo medisch klinken, niet zo plat als kut, omschrijft meer dan een plasser en ik vind het duidelijk. Afhankelijk van de leeftijd kun je uitleggen dat de buitenkant vulva heet en de binnenkant vagina. 
Maar ik snap je dilemma, bij een jongetje is het namelijk minder discussie en wordt het al een piemel zonder dat veel ouders erover na hoeven te denken. Terwijl dat bij meisjes wel anders is. Bij volwassen vrouwen zelfs. Maar goed, ik noem het zoals het is, dus of vulva of vagina :) 

Goeie vraag idd..
Wij hadden ook besloten om het poenie te noemen. Maar omdat ik dat woord in de praktijk nog nooit gebruikt heb, voelt het toch heel raar om mn dochter het aan te leren.
Dus ik zeg nu meestal billen, soms plassertje en soms poenie. Misschien dat mn dochter er zelf ooit een goeie naam voor verzint? 
Als ze er echt duidelijk naar gaat vragen zal ik wel benoemen hoe het officieel heet. 

Goeie vraag idd, ik zat met hetzelfde. Mijn partner heeft het nu over ‘sneetje’?! Lees hier dat poenie de vrouwelijke tegenhanger van piemel moet worden, dat vind ik wel een lieve benaming. Denk dat ik het zo ga noemen. Vagina zeggen terwijl ze dr hele onderkantje moet wassen, klopt ook niet en is ook geen gehoor tegen zo’n klein kind, vind ik. Later als ze groot is weet ze gerust wel wat haar vagina is. Wat kunnen sommige mensen trouwens overdreven fel reageren als je alleen om wat suggesties vraagt, niet normaal zeg. 

Terug
Bovenaan