Groei echo 30 weken. Korte beentjes dan gemiddeld. Wel binnen de curve.

<p>Hai hai,</p><p>Ik heb vandaag een groeiecho gehad met 30 weken zwangerschap en hij groeit goed alleen zijn bovenbeentjes liggen onder de gemiddelde lijn maar wel binnen de curve. Ik en en mijn vriend zijn beiden lang. Ik ben 1.76 en mijn vriend 1.85. Wel is mijn vriend voor de helft Javaans. Die zijn vaak al minder lang gemiddeld maar toch zit het me niet lekker. Ik zie meteen een klein ventje voor me en de kleinste van de klas. Heel lullig van me maar ik schrok er wel van. Een kind met korte beentjes in de toekomst etc. De echoscopiste zei maak je niet druk, dit zegt niks over groeispurten zodra ie geboren is etc. Dit geeft echt geen conclusie voor hoe lang ie is zodra ie 18 jaar is. Ok maar dan nog. Ik schrok ervan en had meteen bonkende hoofdpijn. Straks komt ie nieteens boven onze schouders uit wanneer ie is uitgegroeid. Kan de groei van de benen nog bij trekken etc? Heeft er iemand van jullie dit ook zo meegemaakt? Viel de lengte van de benen na de geboorte mee of tegen? En waarom zeiden ze hierover niks bij de 20 weken echo? Ik vind het maar raar en weet even niet hoe ik met mezelf moet omgaan op dit moment. Kunnen de benen nog een groeispurt maken komende weken? </p>

Hey! Als het nog binnen de curve valt zou ik me niet al te veel zorgen maken hoor. Die metingen zeggen ook niet alles (vaak hebben ze het verkeerd). Als het goed is maken ze een soort berekening van de hoofdomtrek, bovenbeen lengte en buikomtrek. Als die uitkomst goed is (dwz ongeveer gemiddeld) hoef je je om het afzonderlijke onderdeel (om het zo maar even te noemen) eigenlijk geen zorgen te maken is mij verteld. 
Ik zou als ik jou was ook echt nog niet stilstaan bij evt kleinste van de klas ofzo zijn, dat is nog zoo ver weg! En wie weet had jij of je vriend ook wel relatief kortere benen als baby!

Ik denk echt dat je je onnodig zorgen maakt. Ik snap dat jij en je vriend lang zijn en dat je dit ook van je kinderen verwacht. Maar deze meting zegt helemaal niks over hoe je kind uiteindelijk geboren wordt (qua lengte benen), want dit is maar een meting. Daarnaast valt het binnen het gemiddelde, dus is er niks aan de hand. Ook zegt het inderdaad niks over de toekomst. Ik ben zelf altijd de kleinste van de klas geweest en ben nog steeds klein... Mijn ouders zijn ook niet groot. Mijn broertje is ook altijd de kleinste geweest en nu ruim 1,80m. ;) 
Bij onze zoon hadden ze elke keer een te klein hoofdomtrek. Hij zou een te klein hoofd hebben, ze hebben zelfs naar de structuren van de hersenen gekeken of alles oké was. Nu is het bij ons super genetisch, want zowel ik en mn man hebben een (in verhouding) kleiner hoofd, dit terwijl mijn man ook 1,90m is. Onze zoon is uiteindelijk ook geboren met een kleiner hoofd en heeft hier totaal geen last van. Hij ontwikkelt zich super goed, net als ieder ander kind en heeft totaal nergens beperkingen. Zo zie je maar weer dat die metingen eigenlijk ook maar weinig zeggen...

Wij hebben vandaag ook groeiecho gehad. Onze kleine meid heeft nu juist weer langere beentjes dan gemiddeld (wel binnen de marges van curve). Bij de 20 weken lag het hoofdje wat voor. Mijn vriend en ik zijn allebei niet lang 1.70 en vriend 1.74 dus wij vroegen ons al af van wie ze die lange benen heeft ? 
Volgens de echoscopist kan alles omstebeurt in groei zitten. Dus zou me echt geen zorgen maken, als alles binnen de curves valt is er niets aan de hand. 

Hai, dit is fijn om te lezen. Alles valt inderdaad binnen de curve. En net onder gemiddeld dus nog een stukje boven de onderste curvelijn. Het is idd maar een meeting maar ze zat zo blij..hoofdje gemiddeld, buikje gemiddeld en dan nu de beentjes.... onder het gemiddelde. Ik huh ok?! Ze zei dit kan genetisch bepaald zijn etc. Ik dacht nou, dus de korte kant van mijn vriend zijn familie. Dat het omste beurt in groei zit stelt me wel gerust en misschien kijk ik ook wel te ver vooruit. Ik merk echt dat ik gauw onzeker ben als ik iets hoor wat niet als normaal klinkt oid wbt de baby. 

Bij men oudste ook steeds gehoord dat hij een te klein hoofdje had met alle groei echo's twijfelde zelfs nog om me door te sturen naar Nijmegen. Nu niks van te zien dood normaal hoofdje als je het mij vraagt. 
Jongste had juist weer korte benen inderdaad netjes binnen de curve en werd ook geboren met in verhouding korte benen. Vriend is 1.85 en ik 1.54 dusja kon genetisch zijn zeiden ze. Ondertussen 1.5 jaar is het nog steeds een kleintje vergeleken met veel leeftijdsgenootjes maar van die korte beentjes is niets meer te zien! En op het consultatiebureau zeiden ze dat het nog helemaal niets zegt over zijn uiteindelijke lengte want jongens gaan vaak later in de pubertijd ineens de lucht in. En grote kans dat hij in iedergeval groter word dan ik!
Dus alles bij elkaar geen zorgen ze groeien buiten de buik ook nog goed verder! 

Hey Letie, hoeveel groeiecho's had je bij de jongste gehad? En klopt idd. Maar totale lengte hadden ze niet gemeten van bv kruin tot voetjes. Zien ze dan aan de bovenbenen of ie klein uitvalt oid? 

Ik snap dat je ongerust ben! Ik ben ook zwanger van een kleine baby en vooral kleine benen. Terwijl mijn vriend en in allebei ook lang zijn. 
Wat bleek toen ik dit aan m’n tante vertelde m’n neefje was tijdens de zwangerschaps steeds te klein en is met 5,5 pond geboren. Nu is hij bij verre weg de langste van de klas en iedereen schat hem 2 jaar ouder in dan dat blij is. Een kleine baby tijdens de zwangerschap zegt niks over de toekomst ☺️

Terug
Bovenaan