GUO vanwege korte bovenbenen

<p>Iemand ervaring met een GUO krijgen vanwege te korte bovenbenen?</p><p>even de waardes op een rij: met 20 weken hoorden we al over groeiachterstand (p27 hoofd p25 buik p21 benen). Superveel zorgen gemaakt, maar 3 weken later was het gemiddelde p50 (weet de precieze metingen niet). Gewicht was ook altijd ok. Nu met 28 weken was het weer alarm: p14 hoofd p28 buik p14 benen. Verloskundige stuurde me door voor echo bij gynaecoloog en daar zag ik dat beentje 3 weken achter liep (volgens mij is dat onder de p10). Hoewel ze zelf in eerste instantie het had over groei in de gaten houden, belde ze later toch op dat ze een GUO willen doen vanwege het been. <br /><br /></p><p>Ik heb het van haar niet gehoord maar online lees ik over de link met Down en dwerggroei. De NIPT uitslag was bij ons goed dus het komt voor mij als een enorme klap. De vk denkt door de nipt er ook niet aan maar je kunt het niet uitsluiten. Verder nog geen andere indicaties gehoord. Toch ben ik enorm bang geworden.</p><p>Iemand ervaring hiermee? </p><p>Onbezorgde zwangerschap is er nu iig goed van af.</p>

Dit zijn alle metingen op een rij trouwens

19 weken

Hoofd p29
Buik p27
Been p21

22 weken

Hoofd p52
Buikje p43
Benen p51

27 weken

Hoofdje p14
Buik p28
Been p14

28 weken

Hoofd 26 weken
Buik 28 weken 
Been 25 weken 

Je ligt er gezien het tijdstip van je post duidelijk wakket van, niet doen!
Ik had ivm overlijden van 1 van eeneiige tweeling elke 2 weken een GUO om de ander goed in de gaten te kunnen houden. Die zat met buik en hoofd zo rond de 25 percentiel en met been consequent op p3. Toen dat "ineens" naar p2 schoot maakte ik me druk en belde de verloskundige van onze oudste voor zijn metingen destijds (extra groeiecho gehad ivm met vermoede groeiachterstand maar was helemaal in orde). Hij zat met 31 weken met hoofd op p55, buik op 77 en been op p7. 2.5 week later was dit 61, 76 en 17 geworden. Ze gaf aan dat het verschil toen tussen p7 rn p17 voor een beentje ongeveer 1 mm is. Een pixeltje ernaast op het scherm en je hebt al heel andere waardes. Zeker bij gewone apparatuur van verloskundige. Conclusie was: onze jongens hebben gewoon korte beentjes.
Beenlengte is genetisch bepaald, en is dus niet afhankelijk van hoe goed de baby het doet in de buik. dus vandaar dat dwerggroei en down dan meteen naar boven komen. Maar het is dus ook erfelijk: ik ben niet lang en mijn man heeft ook geen lange benen. 
Ons zoontje met z'n p3 beentjes is een heel normaal kind. Met korte beentjes :)  hij loopt dus ruim een maat achter in broeken (pastte met ruim 2 maanden nog in 50 qua lengte, omtrek niet meer haha.... ) Onze oudste ook trouwens, al begint dat nu met 3 jaar wel wat bij te trekken.
Hopelijk heb ik je zorgen weg kunnen nemen. Als r sprake was van dwerggroei of down was dat bij nipt naar voren gekomen (down) of met de andere metingen, bv hoofd. Bij dwerg klopt er dan meer niet qua metingen. 

[quote quote=10497014]Je ligt er gezien het tijdstip van je post duidelijk wakket van, niet doen! Ik had ivm overlijden van 1 van eeneiige tweeling elke 2 weken een GUO om de ander goed in de gaten te kunnen houden. Die zat met buik en hoofd zo rond de 25 percentiel en met been consequent op p3. Toen dat “ineens” naar p2 schoot maakte ik me druk en belde de verloskundige van onze oudste voor zijn metingen destijds (extra groeiecho gehad ivm met vermoede groeiachterstand maar was helemaal in orde). Hij zat met 31 weken met hoofd op p55, buik op 77 en been op p7. 2.5 week later was dit 61, 76 en 17 geworden. Ze gaf aan dat het verschil toen tussen p7 rn p17 voor een beentje ongeveer 1 mm is. Een pixeltje ernaast op het scherm en je hebt al heel andere waardes. Zeker bij gewone apparatuur van verloskundige. Conclusie was: onze jongens hebben gewoon korte beentjes. Beenlengte is genetisch bepaald, en is dus niet afhankelijk van hoe goed de baby het doet in de buik. dus vandaar dat dwerggroei en down dan meteen naar boven komen. Maar het is dus ook erfelijk: ik ben niet lang en mijn man heeft ook geen lange benen. Ons zoontje met z’n p3 beentjes is een heel normaal kind. Met korte beentjes ? hij loopt dus ruim een maat achter in broeken (pastte met ruim 2 maanden nog in 50 qua lengte, omtrek niet meer haha…. ) Onze oudste ook trouwens, al begint dat nu met 3 jaar wel wat bij te trekken. Hopelijk heb ik je zorgen weg kunnen nemen. Als r sprake was van dwerggroei of down was dat bij nipt naar voren gekomen (down) of met de andere metingen, bv hoofd. Bij dwerg klopt er dan meer niet qua metingen.[/quote] Zo lief ? dat je even reageert Marloes, lag er idd goed wakker van. Wat fijn dat het bij jou allemaal goed gekomen is, zeg! Wel echt heftig dat je een kindje verloor tijdens de zwangerschap.

Tsja als mijn vk me niet had doorgestuurd dan was het gewoon gebleven bij een extra echo, want eigen echoscopiste met prima apparatuur kwam op p14 (en daarvoor dus zelfs p50). En nu komen we in een medische mallemolen. ik begrijp idd dat dwerggroei wel naar voren was gekomen dus blijft bouw en Down over. Nipt was goed dus de kans is 1% dat die uitslag niet klopte. Verder geen softmarkers voor Down tot nu toe gehad. Ik ben zelf 1,53m... meest voor de hand liggende is bouw maar omdat de gynaecoloog van het ziekenhuis zo graag die GUO wil begin ik zo erg te piekeren en twijfelen.

Ooh als je zelf maar 1.53 bent zou ik me al helemaal geen zorgen maken! De gynaecoloog zal wel een GUO willen om zeker te weten voor zichzelf dat er niets aan de hand is, zodat die iig geen "nalatigheid" verweten kan worden ofzo. En wellicht met betere apparatuur want daar zit wel echt verschil in. Ik had in het ziekenhuis hier GUOs met wat zij noemde de Rolls Royce onder de echoapparaten. Nou ik vond het nogal een verschil met wat we allemaal in het academisch ziekenhuis konden zien, waar we ook diverse weken onder controle stonden. Zoveel detail.en zo scherp, dan zijn meetfouten ook minder snel.gemaakt. als ik naar je lijstje kijk met metingen, zie ik een behoorlijke spreiding. Zelfde persoon en apparaat steeds? 
Echt maak je niet druk en geniet van die extra echo, kan je je kindje weer zien :)

Hoi Madsj, ik zou me er ook nog niet zo druk over maken. Zeker niet nog zo vroeg in de zwangerschap. Er kan nog vanalles gebeuren en groeien. 
Wij kregen destijds bij 34 weken te horen dat de beentjes op P3 zaten. Dus half huilend naar buiten gegaan (want we wisten echt niet wat dit betekende). En de week erna zat deze op p11 *kregen extra echo ivm stuitligging toen 
Uiteindelijk zei de gynaecoloog: kijk die P is percentiel, 3% van de kindjes is nu eenmaal wat kleiner dus (en later dus 11%). Zegt niet per se iets over de gezondheid van je kindje.
Dus we hebben toen maar grappen gemaakt dat we de nieuwe VanVelzen zouden krijgen. Bij de geboorte bleek er niks aan de hand te zijn. Prima lengte, niets spannends. Echo is maar een echo. 

[quote quote=10497115]Hoi Madsj, ik zou me er ook nog niet zo druk over maken. Zeker niet nog zo vroeg in de zwangerschap. Er kan nog vanalles gebeuren en groeien. Wij kregen destijds bij 34 weken te horen dat de beentjes op P3 zaten. Dus half huilend naar buiten gegaan (want we wisten echt niet wat dit betekende). En de week erna zat deze op p11 *kregen extra echo ivm stuitligging toen Uiteindelijk zei de gynaecoloog: kijk die P is percentiel, 3% van de kindjes is nu eenmaal wat kleiner dus (en later dus 11%). Zegt niet per se iets over de gezondheid van je kindje.Dus we hebben toen maar grappen gemaakt dat we de nieuwe VanVelzen zouden krijgen. Bij de geboorte bleek er niks aan de hand te zijn. Prima lengte, niets spannends. Echo is maar een echo.[/quote]
Dankje voor jouw geruststellend verhaal. Ik ben vandaag toch nog bij mijn vertrouwde echoscopiste geweest en die kwam 3x rond p10 uit en 1x rond p3,5, om aan te tonen hoe het kan verschillen. Zij zei ook dat ze nog echt niet aan iets ernstigs denkt. Maa ja, je gaat toch malen, hè... ik tenminste wel, ik word hier heel onzeker van. Maar ik moet idd toch de nipt gewoon echt voor ogen houden en vertrouwen houden maar is zo lastig

[quote quote=10497065]Ooh als je zelf maar 1.53 bent zou ik me al helemaal geen zorgen maken! De gynaecoloog zal wel een GUO willen om zeker te weten voor zichzelf dat er niets aan de hand is, zodat die iig geen “nalatigheid” verweten kan worden ofzo. En wellicht met betere apparatuur want daar zit wel echt verschil in. Ik had in het ziekenhuis hier GUOs met wat zij noemde de Rolls Royce onder de echoapparaten. Nou ik vond het nogal een verschil met wat we allemaal in het academisch ziekenhuis konden zien, waar we ook diverse weken onder controle stonden. Zoveel detail.en zo scherp, dan zijn meetfouten ook minder snel.gemaakt. als ik naar je lijstje kijk met metingen, zie ik een behoorlijke spreiding. Zelfde persoon en apparaat steeds? Echt maak je niet druk en geniet van die extra echo, kan je je kindje weer zien ?[/quote]
De metingen zijn, op de laatste na, van mijn eigen echoscopiste en die heeft ook echt goed apparatuur. Zij heeft mij ook niet doorgestuurd, vertelde ze me vandaag. Het was mijn verloskundige die hiertoe besloten had, voor de zekerheid. Zodat zij idd ook "goed gehandeld" zou hebben. Terwijl mijn eigen echoscopiste zegt: hij ligt nu op p10 (vandaag dus nog eens 4x! Gemeten en ze kwam op p9 p11 p13 p3,5) jij bent 1,53m, van mij had je niet doorgestuurd hoeven worden. Het zou haar iig heel erg verbazen als er iets als Down of dwerggroei zou zijn en zij heeft echt al veel ervaring. Ik probeer me echt echt echt vast te houden aan deze woorden maar ik ben nogal snel onzeker als er zoiets gebeurt. 

Terug
Bovenaan