Hoi Johanna, en andere meiden,
Ja, wat erg is dat he? Met een levenloos vruchtje rondlopen. Ik wist het nog maar sinds maandag, en dat vond ik al heel erg zwaar. Ik heb vandaag de gynaecologie gebeld op het ziekenhuis, en kon gelukkig vanmiddag om half 4 al terecht voor een nieuwe afspraak. Ik had nog een klein beetje hoop, dat het misschien toch niet goed gezien was. Omdat de echo aan had gegeven dat het vruchtje nog wel helemaal intact was. Ik had ook nog zo ontzettend veel vragen in mijn hoofd. Over wat me te wachten stond bij de miskraam, waarom dit gebeurd was. Of mijn lidteken van de keizersnee al wel goed genezen was.Of het een meisje of jongentje was geweest. Hoe oud het kindje precies was, want ze hadden het niet opgemeten. Terwijl ik dus juist voor een termijn echo kwam. Verder gaan ze ook bloed onderzoek bij mij doen aan wat het gelegen heeft, want dit is mijn tweede miskraam.
Ik heb ze gewoon aangegeven dat het teveel voor mij werd, ook mijn diabetes reageerde heel heftig, alsof mijn lichaam nog gewoon zwanger is.
Vanmiddag moesten we wel een uur wachten voor we een keer aan de beurt waren. Maar ik ben zo blij dat ik ben gegaan. Deze keer had ik een hele aardige arts-assistent. Ik had alle vragen van tevoren opgeschreven. Mijn man was erbij, we hadden oppas voor ons zoontje geregeld bij vrienden.
Deze arts assistent nam echt de tijd voor ons, hij vond het ook niet raar als ik me ziek zou melden. Hij adviseerde dat het juist goed zou zijn.
Ook heeft hij heel goed gekeken, helaas bleek het dus wel echt niet goed te zijn. Je kon nu ook echt zien dat het vruchtje al aan het afbreken was. Hij kon al niet meer precies de leeftijd schatten, maar het was waarschijnlijk zo 9 weekjes oud geweest. Precies rond de tijd van de vorige echo gebeurd, want toen zag je nog echt een klein kindje als vorm en de warmte van de bloedstroom was er toen ook nog. Nu was dat niet meer te zien.
Als optie heb ik voor medicijnen gekozen die de miskraam eerder op gang brengen.
Het zou dan dit weekeinde moeten gebeuren.
Voor mij zou de ingreep curretage betekenen om gelijk een aantal dagen opgenomen te worden, dit ivm de diabetes en mijn insuline pompje. Ook heb je dan een kleine kans op verklevingen, dat zit in mijn familie dus ik wil daar liever geen risico voor nemen. Hij gaf mij ook aan dat ik gewoon pijnbestrijding mocht gebruiken. En ik heb meteen voor volgende week een controle afspraak staan. Hij nam mijn vragen allemaal echt heel serieus, en nam ook echt de tijd voor ons. Ik voel me nu een stuk rustiger, bijna opgelucht. Raar klinkt dat he? Ik heb er nu meer vrede mee. Had toch nog een klein beetje hoop dat het misschien goed was. Maar ging er wel voorbereid op slecht nieuws heen. Natuurlijk is het dubbel. Ik moet er af en toe best om huilen. Het snijdt dan gewoon door mijn ziel, dat ik mijn kleine hummeltje niet zie opgroeien. Ik had al zo'n ruimte voor hem gemaakt in mijn hart. Wist al dat ik van hem/haar net zoveel zou houden als van mijn zoontje Mike. Dat doet wel pijn. Maar ik ben wel blij dat ik dus ook spontaan zwanger kan worden. En ik weet dat het vruchtje waarschijnlijk bij de aanleg al niet goed was. Dus dat het niet aan mij heeft gelegen qua diabetes enzo.
Het zal nog wel een tijdje duren voor mijn diabetes weer normaal is, als voor de zwangerschap. Dat ligt aan het hormoon hcg zei de arts. Dat is niet meteen uit je lichaam na de miskraam. Hij zei ook dat het te vergelijken was met een heftige mensturatie, met wat weefsel verlies. Vaak herken je geen vruchtje. Want dat is nog niet zo groot. En het vruchtzakje breekt vaak bij het loskomen. Dat herken je dan vaak niet eens...
Ik ga me dan ook ziek melden morgen. Want nu gaat alles ook echt op gang komen.
Ik wens jou ook heel veel sterkte toe. Ik weet wat je meemaakt. Het is niet niks.
heel veel sterkte en liefs. Ook bij de keuze die je gaat maken in de opties. Je moet jezelf niets kwalijk nemen hoor. Je kunt er niets aan doen. En het is heel normaal dat je verdrietig bent. Ik ben ook in een rouwstemming. Dat is heel normaal. En ook goed, voor je verwerking van dit verdriet. Er komt een tijd, dat alles wel goed zal gaan. Dat is waar ik me aan vasthou.
Dikke knuffel,
Gipsey